Luftfilter och Ketchup

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Luftfilter och Ketchup

Inlägg av Sjobbe »

Ok, dags att ta tag i detta. Beställde ett luftfilter från russian4x4 för länge sedan. När jag sen skulle byta så är inte passformen bra. Har senare kommit fram till att förgasaren är bytt till Weber DCD, är luftfilterhållaren också bytt då?

Bild

Har kollat alla luftfilter som finns på biltema men inget passar, diameter (den inre) är ca 140mm. Vilket filter ska jag köpa?

En annan grej är att jag lätt får ketchupeffekt när jag gasar. När man trycker på pedalen är det en tyngre motstånd men när man kommer förbi ett visst läge så blir den väldigt lätt, dvs eftersom man ger mycket tryck först och sen släpper det så ger man typ full gas. Väldigt jobbigt då det inte går att krypköra eller finlira då man kör offroad. Kopplar jag bort vajern från Webern så känns det bra, inga konstiga motstånd - så jag vet ju vart felet är. Tänkte bara kolla om fler haft samma problem och vad jag bör göra? Något på förgasaren lirar ju inte. Det kanske blir någon konstig vinkel då det inte är original... eller så ska nått smörjas. Ah, får kolla vid nästa garagebesök men som sagt. Intressant om någon haft samma problem.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Luftfilter och Ketchup

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Din luftfilterburk är bytt...

Kanske från ngn opel eller Ford?

Fortfarade vajerstyrd choke?

Hälsn Jan
Skriv svar