Ärtan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ärtan

Inlägg av rid54 »

Konsolerna till "den cylindriska klumpen" (låter vetenskapligt, eller hur?) finns ju inte på originalbalken, åtminstone till nåt visst tillverkningsdatum, därav tror jag man kränger en ny balk med dessa fästkonsoler.

Det är OK att använda pronominet "han" om mig, det känns mest vant och stämmer med personnumret.
/Rickard
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Projekt snorkel.
Köpte den nya varianten från f-design. Jämför man med den gamla som jag hade till min gamla Niva så här denna mer välgjord. Den gamla var av någon typ av plast medan denna är gjord av glasfiber och är inte alls lika "mjuk". Annat som skiljer är att den nya monteras med bult uppe i snorkelhuvudet och med bult nere i kanten på skärmen. Bulten uppe vid huvudet fäster i ett plastblock som man i sin tur skall limma fast i biltaket.
Köpte snorkeln via LADA sport i Tyskland (98 euro + 60 euro i frakt) som beställde den åt mig direkt från Ryssland. Även betalningen gick via LADA sport. Inga konstigheter, det hela gick väldigt smidigt. Sen vet jag inte om jag har haft tur för tull & moms verkar ha ramlat bort på vägen. Återkommer med mer bilder från själva monteringen.

Bild

Bild

Bild

/Wadsbo
Niva-15
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Bild
Innan första snittet.

Bild
Mitt under själva operationen

Bild
Patienten färdigopererad.

/Wadsbo
Niva-15
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Ärtan

Inlägg av dea »

Fräckt! Trevligt när man blir nöjd med kvaliten på grejor man beställer :D
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Och så här blev det. Inte helt nöjd men det får duga. Det som jag är mest missnöjd med är hur jag kapade huven. Kapmallen jag fick med snorkeln var inte helt tillförlitlig. Står man framför bilen så skulle egentligen det övre "snittet" från vindruta och framåt varit lite mer vinklad ut mot huvkanten. Enligt mallen så skulle man kapa i en mer rak linje. Detta innebär att snorkeln ligger fint kant i kant med huven i överkant men sen blir glipan mellan huv och snorkel större i framkant. Skulle studerat Youtube lite mer innan jag kapade. Finns ett klipp där en kille visar ett mallen skall placeras lite snett. Annars var det inga konstigheter att montera snorkeln. Det enda som var lite lurigt var att klura ut var någonstans det övre fästet för snorkeln skulle limmas (jag använde dubbelhäftande tejp) fast på taket. Jag monterade snorkeln så som jag ville ha den och sen gick det att komma åt att temporärt tejpa fast det övre fästet mot taket. Sen försiktigt bort med snorkeln igen så att inte övre fästet följer med, markera ut placeringen för fästet och sen limma/tejpa* fast det. Montera snorkel igen. Klart.

*Jag använde tejp som man kan använda t ex. på husfasader för husnummer osv. Verkar va' bra skit.

Bild
/Wadsbo
Niva-15
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Ärtan

Inlägg av Berlina »

Blev ju riktigt fränt. Bra jobbat ;)
Medlem 2019
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Köpte reservhjulshållare från Lada World. Kvalitén verkar vara OK men det krävs lite funderande för att få detta att funka, som vanligt med andra ord. :D Själva fästet till "gångjärnet" passar inte, tvärbalken är i vägen. Vet inte riktigt hur jag ska göra här, har ingen lust att borra i balken. Tips tas tacksamt emot. :D Verkar som att nummerplåten kommer att skymmas av reservhjulet, även om jag flyttar ner den till avsedda plats på kofångaren. Jag antar att farbror Polisen inte tycker om det i sådana fall. Fortsättning följer men då får det allt bli lite varmare först /Wadsbo.

Bild

Bild
Niva-15
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Ärtan

Inlägg av Berlina »

Misstänker att det behövs belysning till ny placering av nummerskylt med....
Ang fästet så får du nog försöka att göra ett nytt ? Ta gärna någon mer bild med allt löst .
Medlem 2019
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ärtan

Inlägg av niva-2121 »

Som jag redan tidigare berättat, när jag monterade "Swing Away" reservhjulshållare bak, så var Transportstyrelsen ytterst välvilliga när jag med fotodokumentation motiverade att få liten skylt att montera på bakluckans nedre vänstra del.

En annan fråga? Hur stadig är din reservhjulshållare?
Tål den, förutom ett större hjul, även andra utrustningar/tillbehör såsom 2 kg brandsläckare + infanterispade & yxa + 10 lit bränsledunk utan att "svikta"?
Betänk även den dynamiska belastningen som inte är att förakta i spenaten när det "guppar och hoppar över stock och sten".

Min bedömning var, då jag kollade "din" reservhjulshållare hos Lada Skandinavien, att infästningen i bilen är alldeles för klen.
Hoppas för din del att min bedömning var fel.

Jag inbillade mig att tyngdpunktförskjutningen påverkade framkomligheten till det bättre = mindre bakhjulsspinn.
Forumsponsor
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Finns hål förberett för skyltbelysning så det ska på.
Lite osäker bara på var jag ska ta strömmen till skyltbelysningen ifrån. Vågar man tjuva ström från lämplig kabl till ett av bakljusen eller ska jag ta ström från släpvagnskontakten kanske (2 ggr 5 w lampor till belysningen från Biltema)?

Tycker nog ändå att den känns rätt stabil, men kanske inte om man lägger till spadar bensindunkar m.m. Det hade ju såklart varit trevligt med sånt på hållaren oxå :D

Reservhjulet kommer i alla fall inte att täcka nummerplåten å de ä ju bra.

Bild
Niva-15
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Då var skyltbelysningen på plats. Kunde kanske valt ett par lite mer diskreta lampor men dom va' billiga :D. Biltemas sidomarkeringslykta. Bolt on a la' Niva dvs. med lite modifieringar. Testade först ett par av deras "riktiga" nummerplåtsbelysningar men dom lös alldeles för dåligt.

Bild

/Wadsbo
Niva-15
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Ärtan

Inlägg av wadsbo »

Å så här blev det.

Bild

Låste fast det hela genom två gängstänger. Kanske inte det mest eleganta men jag hade inte lust att börja borra i dragkroksupphängningen å jag har ingen svets heller så det fick bli så här.

Bild

Bild

/Wadsbo
Niva-15
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Ärtan

Inlägg av dea »

Det blev ju en smart lösning :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ärtan

Inlägg av niva-2121 »

Om vi ska vara riktigt petiga är din, och min, "swing away" reservhjulshållare inte tillåten/lagenlig.
Men Bilprovningen såg mellan fingrarna, eller visste inte, alternativt struntade i, att båda bakljusarmaturerna ska var synliga i en viss vinkel från sidan på bilen, då min Niva kontrollbesiktades.
Därför "alla" andra bilar med bak utanpåhängande reservhjul har en extra uppsättning bakljus lågt placerade baklampor, eller bara har lågt placerade bakljus.
Suzuki SJXX/Samurai har endast lågt placerade bakljus medan Jimny har dubbla uppsättningar bakljus för att klara bestämmelsen/lagkravet att bakljusen ska var synliga i viss vinkel från sidan.
En enkel lösning är att lämna reservhjulet hemma om man riskerar att råka ut för en kunnig besiktningstekniker. Men risken är liten om man väljer att besikta hos de utlandsägda/skattande besiktningsföretagen.
Men ska rätt vara rätt så...……...
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Ärtan

Inlägg av Berlina »

Snyggt.
Vad orkar det ? törs du hänga fast en extra vikt för att kontrollera som niva 2121 hade en bränsledunk hängandes med?
Medlem 2019
Skriv svar