Fördelningslåda.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Det slår mig nu att höjdskillnaden mellan växellåda och F-låda även beror på hur bakre växellådsfästet sitter. Det finns inte såvitt jag vet nån färdig lösning för att shimsa det fästet, men rent teoretiskt kan det ju vara så att man kanske kunde ha behov av att sänka bakänden nån mm... Det går ju inte att justera F-lådan uppåt, liksom. Men det viktigaste är att man får klart för sig hur axlarna i växellådan och F-lådan sitter i förhållande till varandra.

Jag har haft lite störande vibrationer av liknande natur, tror jag. Det är som att F-lådan gungar sakta om man har ettan i och F-lådan i friläge. Jag har provat en massa olika saker (känns det som) utan att få bort problemet helt (linjering har givit förbättring). Jag undrar om det inte kan vara nåt med växellådans medbringare, att de tre öronen inte är i samma plan på nåt sätt. Jag har dock inte kommit på nån bra metod att mäta detta, det måste ju mätas med medbringaren på plats.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Problemet är att dom 2 växellådor inte sitter rakt mot varan.
Om jag använder ståltråds metoden, då är det en skillnad på 3 mm på hardy skivan upp och ned.
Så det vill säga att F låda måste sänkas.
Men då måste jag sänka stöd lager från karossen, och sen bak axeln.
O fan, nu vart det helt plötsligt mycket jobb?
Tack ännu en gång för allt tid ni lägger på det här!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Nu har jag på skoj lossnat F låda, och sänkt den 15mm.
Då stämmer det om jag kör ståltråd metoden????
Men jag tror jag måste prova linjering.
Sen har jag lärt mig här på forumet, att när jag sätter tillbaks F lådan, då ska bilen stå och gå, med F lådan i friläge, och sen ska den skaka sig själv på plats, men hur mycket ska man varva motorn? Hur lös ska lådan sitta?
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Den nämnda "skaka-rätt-metoden" har jag hört om men inte provat. Jag trodde den hade anor från den tid då det var knutkors i mellanaxeln. Troligen finns nån som har provat, så vänta på svar...

Fördelningslådan är ju i princip upphängd i tre punkter: de två sidofästena och hardyskivan. Om man underifrån drar (nedåt) i främre resp. bakre kardan, så kommer F-lådan att "vicka" runt sidofästena och mellanaxeln tar upp rörelsen. Det finns inga splines i mellanaxeln, så det som tar upp rörelsen är hardyskivan; den fungerar som en roterande "gummikudde" och håller lådan på rätt plats. Mellanaxeln ska dock inte ständigt vara utsatt för drag- eller tryckkraft. När allt är som det ska, bör det vara helt avlastat i axiell led. Man kan kolla detta genom att "vicka" på F-lådan och känna på CV-knuten. Inga CV-knutar (inte till Niva iaf) är helt tajta, så om man vickar försiktigt på F-lådan bör man känna den bråkdel av millimeter spel som finns i knuten. På en kortniva är det splines i båda de kardanaxlar som är direkt fästa i F-lådan, så den påverkas inte av någon tryckkraft åt något håll (om inte ett splinesparti har kärvat ihop...). När det finns delad bakre kardan och stödlager, kan det se lite annorlunda ut; troligen är splinesen bakom stödlagret ?

Anledningen till att jag nämner detta, är att "vickandet" i F-lådan kan ge en situation som kan förväxlas med höjdproblem i och med att mellanaxeln måste hantera rörelsen och i princip forma sig till ett S (rätt överdrivet, men ändå) om F-lådan lutas bakåt eller framåt. Jag tycker 15 mm låter OERHÖRT mycket att sänka F-lådan, så det känns som nåt annat spelar med i det hela. Ser bakre växellådsfästet bra ut?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Jag har inte tänkt sänka den 15 mm, men det var där V låda och F låda passade ihop.
Jag ska prova att dra i Kardan axlarna.
Det här har ju blivit en riktig Niva historie!
Men jag har kul, och jag ska nog hitta nån lösning.
Tack snälla att du tar dig tid! Det är väldigt uppskattat!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Nu har jag provat att sänka F låda 4 mm.
Lite effekt.
Men rid54, du hade samma problem 2012, har det löst sig?
Om det har, vad gjorde du?
Jag gick under bil med motorn på, och ettan i, och F låda i friläge.
Då ser jag ju hur F lådan gungar, men när jag med handen tryckte upp den vid ingående axel, då slutade den gunga.
Jag undrar verkliga vafaen det är som är fel här, jag fattar 0.
Men klart är, att problemet visar sig där.
Det är nått som antingen lyfter den längst bak, eller trycker ner den längst fram, men vad?
PS. Bakre fästet är fint och helt.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av jake »

Jag har femman i och tomgång jag provar ju att varva lite också typ 2000 varv och bara lossat muttrarna precis så lådan är lös bara så man kan rubba den med händerna,det verkar vara i det närmaste omöjligt att få den lille ryssen helt vibrationsfri men det går hyfsat att ställa i dom hastigheterna man åker i mest ;) jag har inga brickor och det funkar bäst för mig i dagsläget men det blir nog annat med tiden när gummina blir lite slappare
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Tack så mycket för dit svar, jag testade att göra så, men det vart inget bra, det är nått annat som är fel.
Jag river hela drivlinan nu, och sätter ihop den bit för bit, för nåt tvingar min F låda åt nåt håll.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Olle1966 skrev:Nu har jag provat att sänka F låda 4 mm.
Lite effekt.
Men rid54, du hade samma problem 2012, har det löst sig?
Om det har, vad gjorde du?
Jag gick under bil med motorn på, och ettan i, och F låda i friläge.
Då ser jag ju hur F lådan gungar, men när jag med handen tryckte upp den vid ingående axel, då slutade den gunga.
Jag undrar verkliga vafaen det är som är fel här, jag fattar 0.
Men klart är, att problemet visar sig där.
Det är nått som antingen lyfter den längst bak, eller trycker ner den längst fram, men vad?
PS. Bakre fästet är fint och helt.
Jag har inte fått 100% ordning på problemet, men det har blivit bättre med justerande hit och dit (i små steg). Jag har nu kommit till den fjärde mellanaxeln och problemet är likadant, så det är nog inte i själva mellanaxeln det är fel. Jag börjar misstänka att medbringaren på växellådan kan vara defekt på nåt sätt, eller att den "sitter snett", vetefan hur det skulle gå till iofs. Fördelningslådan är också bytt, liksom att jag har provat med ett antal olika kardaner fram och bak. Samma "vevande" rörelse finns kvar mellan lådorna. Det känns lite i växelspaken när man kör på femman också, vilket ju tyder på att det finns en rörelse i axiell led.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Jag ska kanske inte skriva att jag är glad för att du inte har löst problemet, men då är det inte bara jag som inte fattar vad som är fel!
Jag börjer nog riva mitt ikväll, och då ser jag förhoppningsvis vad det är, sen är det linjering, hur jag så ska få till det med både fram och bakaxel, och kardaner.
Men jag skriver vad jag gör här, då kanske vi hittar nån lösning.
Ska kolla hur det ser ut med linjering mellan framaxel och F låda först, för jag har fått nån känsla av att det är den som drar ned F lådan.
Men ännu en gång tack för all tid du har lagt på det här!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Jag gir mig!!!
Jag var helt övertygat om att det skulle gå att justera in F lådan, så den och V låda var i linje!
DET GÅR INTE!
Jag pratade med en kompis igår, som berättade att så länge allt ska bero på Hardy skivan, då går det inte.
Jag har varit väldigt skeptisk till att det inte skulle gå, men jag får ge mig.
Det måste ett punkt till som håller F lådan fast.
Nu har jag läst på olika sider att enda sättet att helt bli av med vibrationer, är att montera ett extra fäste.
Beställer ett original ikväll hos Umeå Offroad, koster 1800 tror jag, men då blir det garanterat vibrations fritt.
Frihöjd mitt på bilen blir lite mindre, men det tror jag att jag klarar av.
Fortsättning kommer senare.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Jag köpte vid ett tillfälle en renoverad växellåda av en forummedlem som sysslade med sådant. Den hade en speciell "bussning" påpressad på växellådans utgående axel. Den bussningen var avsedd att säkert centrera mellanaxeln mot växellådans axel, säkert med tanken att det inte skulle uppstå några "skevheter" som kunde skapa vibrationer.

Det visade sig, att den växellådan var av en äldre variant, som inte passade direkt att montera i en Niva 2006 (och inte senare heller...), eftersom de nyare mellanaxlarna inte har anpassning till den metallbussingen, utan de centreras med ett par gummielement. För att lådan skulle gå att använda, fick man dra av bussningen.

Troligen är den ändringen en försämring. Metallbussningen centrerar mellanaxeln mot växellådans utgående axel på ett säkert sätt. Även om hardyskivan är lite "ojämn" eller om medbringaren har lite excentriskt placerade fästhål, eller whatever, så kommer mellanaxeln att sitta precis där den ska.

Om jag fattat det hela rätt, så är det så att nyare (efter '97) mellanaxlar har CV-knutar och de centreras med gummielement; äldre mellanaxlar, med knutkors, centreras med metallbussning. Det vore intressant att testa om en säkrare centrering av CV-knutarna kunde eliminera de fåniga vibrationerna från mellanaxeln som tydligen fler än jag har upplevt. Tyvärr är det inte passning mellan den "gamla" metallbussningen och hylsan i knuten till nya mellanaxlar (jag vet, ty jag har testat...). Troligen kan det lösas av nån händig med rätt metallbearbetningsutrustning.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Jag måste säga att jag tror min kompis har rätt, för jag kan ju trycka upp F lådan fram med handen, och då försvinner vibrationen på en gång.
F lådan sitter i fel läge, och det måste vikt till bak på F lådan om den ska hamna rätt.
När jag läste på Lada Moscow hemsida, fick jag känslan av att det är helt normalt med vibrationer, men att dom säljer ett uphäng som tar bort dom. Hahaha
Varför monterar dom inte det från början?
Det är faen ryss så det ryker om det.
Men ska bli spändande att se om det blir skillnad!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av rid54 »

Det ska bli mycket intressant att få höra om resultatet! Hoppas det blir bra!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Fördelningslåda.

Inlägg av Olle1966 »

Jag lovar jag kommer skriva här när det är monterat!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Skriv svar