Vad är normal Arbets temperatur?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Fargedaniel
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jun 2018 01:52
Ort: Utanför Vänersborg

Vad är normal Arbets temperatur?

Inlägg av Fargedaniel »

Har funderingar på vad temperaturen ska ligga på när motorn har gått upp temp. Min ligger på 90 Grader. Så Vid 90 grader går mina elektriska kylfläktar igång.
Känns spontant som 90 grader är lite mycket. Hade kännts bättre med runt 80 grader.
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Vad är normal Arbets temperatur?

Inlägg av Olle1966 »

Dom flesta bilar jag har kört, ligger på 90 gr, så det tror jag är helt ok, och mina fläktar startar vid 95 gr.
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vad är normal Arbets temperatur?

Inlägg av rid54 »

Hej.

1. Motortempinstrumentet är inte ett precisionsinstrument. När det står på 90 är det inte alls säkert att tempen i motorn är 90. Troligen är termostaten mer "tight" i sina specifikationer, dvs den öppnar och stänger vid de grader som den ska.

2. Normalt är motortempen i en "modern" motor ibland över 100 grader under körning. Locket till kylaren håller emot och låter ett övertryck bildas, vilket medger högre temp än normal kokpunkt för kylvätskan.

3. Kylfläktarna styrs av en annan sensor än den som styr mätaren. Den sensorn är nog bättre än mätarsensorn, den tillhör motorstyrningen. Fläktarna ska starta innan motorn "kokar" och kyla ned den till en lämplig temperatur och sedan stannar de - det styrs av ECU (motorstyrningen).

4. Om fläktarna startar "omotiverat", dvs under körning med fart, bör hela systemet undersökas (vattennivå, läckage, skit i kylaren etc etc). Pga egna erfarenheter vet jag att om fläktarna går när det inte känns motiverat, har man troligen ett problem. I kökörning under nu rådande väder är det inte konstigt om fläktarna går, men i farter över 30-50 ska de inte behöva jobba.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Fargedaniel
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jun 2018 01:52
Ort: Utanför Vänersborg

Re: Vad är normal Arbets temperatur?

Inlägg av Fargedaniel »

Tackar så mycket för svar!
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Vad är normal Arbets temperatur?

Inlägg av DaSmisker »

Det är så jag upplever bilen, precis som ni skriver. Det jag tänker är att den beter sig så här under vinterförhållanden, hur ska det då bli under sommaren?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vad är normal Arbets temperatur?

Inlägg av rid54 »

Jag tror alltså att det är jätteviktigt att man försäkrar sig om att kylsystemet verkligen är fyllt med kylvätska. Expansionskärlet är inte en bra indikator, det kan vara normal nivå där, men ändå inte fullt i kylaren. Sen kan det ju finnas en mängd faktorer, beroende på hur gammal bilen är, var och hur mycket den har körts etc. En tänkbart intressant test är ju att försöka hitta en bra kontakttermometer eller nåt annat, som man kan använda att mäta motorns temp oberoende av bilens instrument. När fläktarna startar, hur varm är motorn i verkligheten?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vad är normal Arbets temperatur?

Inlägg av ahlberg »

Optimal arbetstemperatur för de flesta bilar ligger på 90-95 grader om vi mäter på utgående kylvätska. Under det ökar bränsleförbrukningen. Termostaten börjar öppna nånstans runt 85 grader och skall vara fullt öppen runt 90 grader. Fläktarna skall gå igång vid cirka 93 grader. Kokning börjar inte förrän vid 120-130 grader, vilket är en helt normal temperatur t ex i kylkanalerna nära förbränningsrummen direkt efter du stängt av motorn.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vad är normal Arbets temperatur?

Inlägg av niva-2121 »

Om en motor, generellt, uppnått för hög motortemperatur bör man inte stänga av motorn.
Då kan den "efterkoka", vilket kan vara skadligt(för bl a cylinderlockspackningen).
Stanna och öppna motorhuven, men låt motorn fortsätta att snurra tills fläktarna kylt ner kylarvätskan.
Om motorlampan tänts, och inte vill slockna trots att fläktarna stannat, lägg av (minus-) kabeln några minuter (norska metoden :lol: ).
Problemet är inte ovanligt sommartid med hög utetemperatur och långsam terrängkörning i kombination med, t ex, Nordic Part skyddsplåt under motorn.
Forumsponsor
Skriv svar