Vad måste göras vid en höjning

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Vad måste göras vid en höjning

Inlägg av Nisse »

Efter en lång paus både vad gäller skruvande, körande och on line-aktiviteter kände jag att det var dags att börja ägna sig lite åt Nivan igen. Började med att byta den fastkärvade värmeventilen för ett tag sedan, vilket gick bra tack vare all fin info på detta excellenta. forum
Har även införskaffat lite mulligare däck (Insa Turbo Dakar 2, 205 80 R 16) på originalfälgar. Har förstått att en liten höjning kan vara på sin plats efter ett sånt däckbyte och köpte därför nya originalfjädrar och såna där 30 mm höga ”gummikuddar” till fjädrarna fram och bak (tror de sitter original på dieselmodellerna).
Det är det här med höjningen som min fråga gäller. Själva bytet är ju ganska rättframt, bort med gamla fjädrarna och dit med de ny (med de tjockare gummikuddarna istället för de som sitter på originalfjädrarna.
När man surfar runt och läser om höjningar så får man dock väldigt spretig info, ju mer jag läser desto mer osäker blir jag. Vissa hävdar att panhardstaget måste förlängas (alternativt ändra fästet), andra verkar inte tycka att det är nödvändigt. Samma sak med genomslagsgummina fram, vissa kapar dem andra gör det inte. Vissa har distanser i övre kullederna andra har det inte. Lastavkänningsventilen flyttas av en del medan andra inte gör det.
Ni förstår vad jag är ute efter va, vilka modifieringar ska jag göra i samband med en höjning på ca 30 mm?
Kan någon reda ut detta åt mig så blir jag grymt tacksam, för jag blir inte klokare av att läsa de otaliga trådar som finns.

Tack på förhand!
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vad måste göras vid en höjning

Inlägg av rid54 »

Jag har inte höjt själv, men dristar mig till ett par kommentarer ändå...

Lastventilen till bromsarna kanske inte behöver flyttas, men för allas säkerhets skull bör man kompensera för att man höjer bilen. Om man inte gör nåt alls, kommer en höjning av bilen i förhållande till bakaxeln att lura lastventilen att bilen är mycket lätt. Resultatet blir att det inte blir vettigt bromstryck i bakre cylindrarna och att man alltså inte kan bromsa optimalt. Jag skulle inte vilja ha det på det viset.

På en del sidor kallar man inte "genomslagsgummina" för genomslagsgummin, utan de benämns "gummihjälpfjädrar", eftersom det är ungefär det de är. Om man höjer framvagnen med längre fjädrar, kommer fjädringsvägen nedåt (för hjulet) att begränsas av att det bromsas av gummikudden nästan omedelbart, så fjädringen funkar inte optimalt i det läget. Som jag ser det kommer hjulen då att ha ökad tendens att lätta vid "hopp" och vid diagonalutfjädring (även om bakaxeln gör mesta jobbet där). Troligen kan man helt enkelt såga av lite av den gummikudde som tar emot när hjulet fjädrar ner, kanske tom forma till en ny "kon", så behålls lite av dess funktion.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Re: Vad måste göras vid en höjning

Inlägg av Nisse »

Tack för svaren! Det låter ju onekligen vettigt att se till att lastbentilen behåller sin funktion, det kan ju för övrigt vara ett lämpligt tillfälle att kolla så att ventilen funkar som den ska och inte rostat ihop.
Får väl också ge mig på att kapa gummihjälpfjädrarna/genomslagsgummina.
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vad måste göras vid en höjning

Inlägg av ahlberg »

Hej! Nivan är "ganska" förlåtande om man håller sig inom rimliga modifieringar av hjulupphängningen. Man måste inte göra så mycket - men man kan om man vill. De gummiringar du använder satt mycket riktigt som standard på dieseln som såldes under mitten på 90-talet och då som en kompensation för den lite tyngre Peugeot-snurran som satt i motorrummet.

Börja med ringarna, därefter kan du fundera på om du vill kapa gummin för mer fjädringsväg eller modifiera mera...

Lastventilen för bromsarna - tja.. det är mycket vanligt att axeln som går in i ventilen rostar fast - men inuti ventilen fortsätter de hydrauliska komponenterna att fungera - dvs de begränsar hydraultrycket till bromscylindrarna. Förhoppningsvis har axeln rostat fast i något svenskt lagom mellanläge och du kan köra vidare utan problem - men som Rid54 mycket riktigt påpekar så är ju inte bromsverkan optimal. Testa lite tex i nerförsbacke på en grusväg så att inte bakhjulen låser före framhjulen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vad måste göras vid en höjning

Inlägg av niva-2121 »

Beträffande lastkännande bromsbegränsningsventilen och dess funktion så kan du lossa länken med bilen i befintligt skick.
Därefter höja bilen och se hur mycket du behöver förlänga länken = tillverka en ny länk.
Höjer man bilen 2"/5cm(något drygt) så behöver länken vara 37 mm längre.

Beträffande panhardstaget så kan man endera förlänga det, modifiera det till justerbart(som jag gjort) eller köpa/tillverka ett fäste till panhardstagets infästning i karossen = sänka/kompensera infästningen motsvarande nya avståndet mellan bakaxel och kaross.
Det senare är bäst.

Vad gäller framvagnen bör man placera distanser(50 mm i mitt fall) mellan styrspindlar och övre länkarmar(A-armar) för att bl a kompensera för hjullutningen/cambervinkeln.
I s m detta bör genomslagsgummina i överkant kapas så att fjädringsvägen förlängs.
Annars kan framhjulsfjädringen upplevas som stum.

Ett annat råd är att förstärka panhardstaget och de båda undre/nedre länkarmarna till bakaxeln.
Jag gjorde det med U-profil med 3 mm godstjocklek.
Stock car är nämnda rör lika stabila som dammsugarrör.

En annan modifiering, i avsikt att minska vibrationerna, är att sänka framdiffhuset i bakkant med brickor på några mm samt placera mellanlägg på 8 - 10 mm ovan fördelningslådan för att få en "rakare linje" på drivlinan från framdiffen till bakaxeln via fördelningslådan.
Jag tillverkade mellanläggen av 10 mm aluminium.

För att få en jämnare fördelning av vikten över axlarna kan man flytta reservhjulet från motorrummet till en "swing away" reservhjulshållare bak.
Den från Chevrolet Blazer S10 är så gott som "bolt on".

Har du för avsikt att montera X-ljus på taket eller tillverka ett takräcke så vill jag rekommendera lastbågarna från Volvo 745.
De räcker till och är mycket stabila.
Undvik Biltema´s dito som är mycket klenare och inte räcker tillfredsställande på längden(bredden).

Jag "klädde in" sidobalkarna/"trösklarna" med 5 mm härdad aluminiumplåt, som en smed fixade till efter min beskrivning.
"Skoningen" fäste jag med "popnitmuttrar" i stället för att popnita fast.
Härigenom kan man demontera dem och vid behov rikta dem(vilket behov uppstod vid ett flertal tillfällen).

Beträffande däckval, om man inte demonterar innerskärmar och kapar upp hjulhuskanterna, vill jag rekommendera 15"-fälgar med ET 30 och 215/80-15" A/T däck.
Mindre ET gör att bakdäcket kan putsa skärmkanterna.
Eventuellt kan man placera "spacers" innanför fälgarna, som inte bör vara bredare än 5 - 5½".
Bredare fälgar medför att man lättare kränger av däcken med lågt lufttryck i däcken i "spenaten" - om man inte har bedlocks.

En Val Racing i bakaxeln kan vara pricken över i:et när det gäller framkomligheten.
Forumsponsor
Nisse
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 aug 2017 22:48
Ort: Katrineholm

Re: Vad måste göras vid en höjning

Inlägg av Nisse »

Tack för svar även Ahlberg och Niva!
Det känns lyxigt att kunna kasta ur sig en fråga och få bra och uttömmande svar så snabbt. Tror nu när jag läst era svar att jag börjar lite smått och i förstaläget nöjer mig med att förlänga staget till lastventilen och kapa lite gummi, sen får vi väl se vad jag orkar/får tid att göra senare. Jag använder i dagsläget inte Nivan för några längre utflykter och kör mest i ganska beskedlig terräng (de grovnabbiga däcken köpte jag mest för att jag råkade trilla över dem till ett ok pris).
Ska jag börja köra lite mer avancerad körning så får jag väl överväga en del av de förslag som Niva tipsade om, framförallt så är ju förstärkningarna med U-profil ganska lätta att åstadkomma. Jag jobbade som svetsare/meck på en liten mekanisk verkstad i min ungdom men har idag varken garageplats eller svets, det är väl främst det som begränsar vad jag har lust att göra. Får väl investera i en liten enfas mig/mag snart, lånade en sån av en polare en gång och efter att ha bytt ut den medföljande trådrullen till en av bättre kvalitet så puttrade den på förvånande bra (lite OT).

Återigen, tack för svaren, jag får väl återkomma med en rapport när arbetet är avklarat.
Niva 1.7i 1996 (med namnet Babban)
Skriv svar