niva urban

Allmänt Lada-Niva snack!
ivanovic
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 dec 2016 17:08

niva urban

Inlägg av ivanovic »

hej alla niva bröder och systrar.
överveäger starkt att köpa en helt ny lada urban inom två veckor och skulle vara tacksam för alla tips och råd ni kan ge. vad tycker ni om urban modellen, vad tycker ni om återförsäljare i filipstad och sundsvall. hur funkar det med lada och nybilsgaranti. tacksam för alla tips jag kan få.
mvh
kamrat ivanovic
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: niva urban

Inlägg av Grinolle »

Seffel Bil i Filipstad har jag haft att göra med när växellådan skulle bytas i min Niva. Jag har bara positivt att säga, och de skulle vara MITT val om jag skulle köpa ny Niva. Men då ska du ha med i beräkningen att jag bara haft kontakt med ett par andra Nivahandlare, och de var inte dåliga, jag upplevde bara Seffel som mer tillmötesgående och enklare att få/ha kontakt med. Seffel går i god för bilarna de säljer även när importören krånglar har de lovat (och det är de för övrigt skyldiga att göra).

Vad gäller Urban så ser jag få egentliga fördelar över en Niva "classic", bättre ljudisolering (enligt uppgift) samt eluppvärmda backspeglar är väl det som talar för Urban (elhissar klarar jag mig utan). De "modernare" kofångarna bak och fram på Urban är en klar nackdel om man faktiskt behöver forcera skog eller djup snö, men å andra sidan, kör sönder plastskiten (de är verkligen klena) och skruva dit kofångare från "classic" när de ser för tråkiga ut (eller båge fram). Alla fästen ska finnas kvar bakom plasten.

Som sagt, ser få fördelar med Urban, men om jag skulle köpa ny Niva NU, och handlarna bara hade Urban i lager skulle jag inte låta det hindra mig.

Mvh! Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
ivanovic
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 dec 2016 17:08

Re: niva urban

Inlägg av ivanovic »

hej
självklart skulle jag vilja ha den äldre modellen, men de har bara urban som nybil. förutom elspeglar och kofångare så tror jag att det är ganska samma bil i övrigt. men tack för tipset. mvh
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: niva urban

Inlägg av swelada »

Seffel i Filipstad är väldigt bra att ha att göra med. Sundsvallsfirman har jag aldrig varit i kontakt med, så där kan jag inte uttala mig.

Det finns även en tredje Lada-handlare i landet, Severin i Skåne: http://severinautogroup.se/

Skillnaden är att bilarna i Filipstad och Sundsvall importeras från Lettland och Severins kommer hit via Tjeckien.

Nybilsgaranti får du oavsett vilken av de tre du köper av.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: niva urban

Inlägg av niva-2121 »

Har "Generalagenten" Lada Skandinavien AB i Eskilstuna, f d UBBO, upphört?
Skönt i så fall. Skojaren, på gränsen till kriminelle, Anders Larsson har verkligen inte varit tillmötesgående i garanti-/reklamationsfrågor vad jag erfarit, och flera med mig. :evil:
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: niva urban

Inlägg av swelada »

niva-2121 skrev:Har "Generalagenten" Lada Skandinavien AB i Eskilstuna, f d UBBO, upphört?
Nej, de finns kvar i bakgrunden, vad det gäller Filipstad (Seffel) och Sundsvall, även om det verkar vara Sundsvallsfirman som är mest aktiv just nu.

Vad det gäller garantier så kan jag bara instämma med Grinolle: "Seffel går i god för bilarna de säljer även när importören krånglar".
Olle1966
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: niva urban

Inlägg av Olle1966 »

Har köpt min nya Niva I Sundsvall, och jag klagade som faen över skakningar mellan växellåda och fördelningslådan.
Och till slut tröttnade han väl på mig, och han erbjöd att ta hela paketet från en ny, och lägga i min om det vart något fel.
Jag åkte dit, och provköra en annan lång modell, och den hade precis samma skakningar som min. Så jag kan ju bara säga att Sundsvall verkar vore både seriös och service minded.
Men det är min upplevelse, andra kanske tycker annorlunda.
Ha en fantastisk dag alla!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.
Skriv svar