ingen handbroms trots nya belägg.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

ingen handbroms trots nya belägg.

Inlägg av Zphinx »

Bytte bromsbackar i kväll med resultatet att handbromsen tar inte ett dugg. den va dålig innan oxå. Jag har justerat o grejat o kollat igenom allt 100 gånger. Den vill inte va med. wiren ser ok ut o löper fint.
Alla fjädrar mm är bytta. Blir inte klok på va det kan vara.

Dock har jag en teori. Huvudbromscylindern har ett internläckage. Pedalen sjunker sakta. Ingen läckande olja någonstans. Denna skall självklart bytas men jag började med bromsarna bak.
Kan det vara så att kretsen på bromsarna bak är helt ur funktion så att bromscylindrarna bak är helt utan tryck och står i botten. Därav får jag för stort spel på handbromsen så den inte tar alls.
Vad tror ni andra? någon annan idé?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ingen handbroms trots nya belägg.

Inlägg av niva-2121 »

Har du möjligen rubricerat inlägget fel?
Menar du bakbromsar i stället för handbroms?
Om så är fallet kan det vara den lastkännande bromsbegränsningsventilen som är feljusterad/fastrostad i olämpligt läge.

Har jag fel kan du lämna mitt inlägg utan avseende.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: ingen handbroms trots nya belägg.

Inlägg av rid54 »

Handbromsen ska såklart funka även om hydraulsystemet är trycklöst. Som systemet är byggt, ska det funka även om bakbromscylindrarna är i bottenläge. Kan du jämföra de nya och de gamla bromsskorna? Det kanske är nåt som skiljer.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: ingen handbroms trots nya belägg.

Inlägg av Zphinx »

Om bromsarna bak verkligen fungerar vet jag faktiskt inte. Svårt o kolla på egen hand.
I detta fall är det handbromsen som inte tar.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: ingen handbroms trots nya belägg.

Inlägg av rid54 »

Jag hoppas du har tillgång till manualen del 2. På sid 121 och framåt finns bromssystemet beskrivet på ett bra sätt. Handbromsen bygger på en hävarm, och en tryckstång mellan bromsskorna inuti bromstrumman - det finns ingen justering där. Enda justeringen är med vajerlängden, sett från spaken. Du kan behöva ta loss resp bromstrumma och kontrollera att hävstång och tryckstång sitter där de ska, samt att skorna ser ut som de ska i förhållande till de gamla. Pivåpunkten (nedre vilopunkten för bromsskorna) är bara en plåt, det finns ingen nollägesjustering där.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ingen handbroms trots nya belägg.

Inlägg av ahlberg »

Hur många hack kan du dra handbromsspalken?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: ingen handbroms trots nya belägg.

Inlägg av Zphinx »

ahlberg skrev:Hur många hack kan du dra handbromsspalken?
Hela vägen.
Problemet är löst. Fel bromsbackar. Beställde rätt men fick fel.
Jämför man beläggen så är de lika. Lägger man dom över varandra ser det lika ut. Det som skiljer är det hålet där en sprint håller fast belägget. På de nya felaktiga beläggen är hålet förskjutet 5mm. Det var där felet var.
Men bu funkar det.
Dock har jag fått spänna wiren s mycket som går. Det känns lite märkligt då beläggen är nya.

Tack för alla tips vilket fall.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ingen handbroms trots nya belägg.

Inlägg av ahlberg »

Jag har en känsla av att vajer-höljena till handbromsen trycks ihop med åren.. I alla fall, om man byter till helt nya grejor brukar justeringen vara lite mer i mitten..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar