Plusmatningen till tändspole, elproblem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
pellebell
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 02:21
Ort: Keflavík/Visby

Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av pellebell »

Hej!
Jag sitter fast med lite problem..

Jag flyttade nyligen till Island för en period. När kollegan och jag skulle köpa bil var jag snabb med att välja vad vi skulle ha.
Vi hittade en Niva som stått i 2,5 år men gick igång och gick att köra efter lite kopplings och motormys. Lyckades nog köra 20 minuter innan fläktremmen brast, så vi vart tvungna att bogsera hem den efter Yarisen mitt i natten. Det blev en lång natt över berg och dalar.

Nu har vi fått en del bitar levererade från Ukraina, och körsuget är orimligt högt, men något måste jag ha bråkat med. Jag har haft ur instrumentpanelen och satt tillbaka den igen pga fuktbekymmer. Nu har hon ingen strömt till tändspolen..

Om jag lägger en sladd från batteri till tändspole går hon igång fint. Jag har ström till tändningslåset bleck 15, men så fort jag sätter på polskon som skall sitta där försvinner strömmen. Har börjat följa kablar för att se om jag kan hitta något bränt, men inte hittat något än. Finns det sätt jag kan gå tillväga för att minska sökområdet? Typiska ställen jag kan hitta kortslutning? Tips och trix? El är inte mitt favoritämne...
Niva -87(?), en Alfa, för många Citroëner och nån hojj.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av rid54 »

Årsmodell?

Från tändlåset går en lina från 15 som drar ett relä som i sin tur spänningssätter bl.a tändspolen. Det blir även lättare att hjälpa till om du beskriver vad du mäter. Om du har mätt upp att det finns spänning (12 V) på 15 och den spänningen försvinner när du hakar på kontakten, så kan det ju ha ett antal orsaker. Inte säkert kortslutning, utan kanske dålig kontakt i matningen. Du kan ha nytta av att mäta även strömstyrkan som går i ledningarna, men det är ju en annan typ av mätning än att mäta spänningen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
pellebell
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 02:21
Ort: Keflavík/Visby

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av pellebell »

Årsmodell 87 tror jag, har inte fått några papper än. Försöker fortfarande lista ut hur man gör med allt pappersarbete här borta :lol:
Hon besitter förgasare och gamla inredningen/bakluckan.

Lyckades mäta upp strax under 12v på bleck 15 i tändningslåset.
Försökte med att dra en sladd från kontakt 15 på tändningslåset direkt till tändspolen, men fick då inte fram någon ström. Ska undersöka kontakterna i tändningslåset i natt.
Relät gissar jag sitter bakom skyddsplasten nära säkringarna?
Niva -87(?), en Alfa, för många Citroëner och nån hojj.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av ahlberg »

Hej! Det är inte säkert det finns något relä på gammel-nivorna. Kan finnas ett eftermonterat, men i princip skall du kunna hitta batterispänning på stift 30på tändlåset och på stift 15 skall kabeln som går till + på tändspolen sitta.

Kolla på bilden nedan montera alla sladdar och mät på 15 och 30 med tändning av och på och hör av dig igen..

Bild

Det händer att "bottenplattan" med kontakterna i tändlåset ger upp, men den är ganska enkel att byta.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
pellebell
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 02:21
Ort: Keflavík/Visby

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av pellebell »

Sådärja. Plockade ut Tändningslåset igår. Insidan ser fräsch ut och det ser ut som alla kontaktytor har kontakt. Satte tillbaka allt och får fortfarande 12v på 30, med tändning av och på, men 0v på 15, både vid av och påslagen tändning. Plockar jag loss blåa sladden från 15 mäter jag 5v vid påslagen tändning, 0v vid avslagen. Bottenplattan är lättbytt ja, men leveranstiden från Europa är ca 4v...
Niva -87(?), en Alfa, för många Citroëner och nån hojj.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av ahlberg »

Umeå Offroad är snabbare...

https://www.umeaoffroad.se/reservdelar- ... /tandning/

Men, jag känner inte 100% att felet verkligen sitter i tändlåset. Du kan ju testa att grena av med en ledare från 30 och sätta en manuell strömbrytare till 15?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
pellebell
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 02:21
Ort: Keflavík/Visby

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av pellebell »

Umeå Offroad är snabbare...
Mycket av problemet ligger i tull och post på Isländska sidan. Det är häst-och-vagn-tider och borttappade avier för det mesta.

Tycker inte heller tändninsglåset känns som strömmingstjuven, men vad det annars kan vara vete katten.
Kör jag en liten fuling direkt från batteriet till 15 startar hon villigt. Kör jag sladden från batteri till plus på spolen funkar det också, såklart.
Har inte provat köra från 30 till 15, ska göra det. Hade varit fint att hitta felet, för själsfriden, men det kanske får bli en knapp någonstans annars.
Har börjat rota efter brända kablar som sagt, men det är inte särskilt lockande att demontera allt för att okulärbesikta kabelstammen.
Niva -87(?), en Alfa, för många Citroëner och nån hojj.
Användarens profilbild
pellebell
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 02:21
Ort: Keflavík/Visby

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av pellebell »

En tanke slog mig just ned genom stolen.
Generatorn laddar inte. Den kan vara helt sopslut så vitt jag vet. Jag har varit och ryckt lite i den för att försöka få loss, men bulten (skruven) i botten sitter som berget. Enligt elschema http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resour ... ring01.jpg ser det ut som 15 matas av 30/1!
Ska ut och rota i det där.. Tips på hur man får av en generator?
Niva -87(?), en Alfa, för många Citroëner och nån hojj.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av ahlberg »

Hej! Om den startar när du lägger 12V direkt på plus på tändspolen är det inte generatorn som är det direkta problemet.. Dock kan det finnas ett samband eftersom generatorn hämtar sin initeringspänning (som ger den första lilla magnetiseringen av rotorn) från pinne 15.

Skruven i botten sitter i ett 6-kantigt hål, så den måste du knacka ut när du lossat muttern på baksidan.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av niva-2121 »

Ursäkta, kanske ett hugskott - men ändå...…..
Det är inte så att föregående ägare har installerat ett "elektriskt stöldskydd" i form av en dold strömställare?
Har själv gjort så på några bilar.

Ordinarie ledningen vid tändnings-/stöldlåset, i regel "15", har fått vara kvar som "attrapp" - men kapad där det inte syns.
En dold strömställare har matat "15/plus" på tändspolen direkt från "B+" på batteriet.
Sök i s f efter denna dolda strömställare.

Ett hugskott som sagt. :oops:
Forumsponsor
Användarens profilbild
pellebell
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 02:21
Ort: Keflavík/Visby

Re: Plusmatningen till tändspole, elproblem

Inlägg av pellebell »

niva-2121 skrev:Ursäkta, kanske ett hugskott - men ändå...…..
Nej då, verkligen inte ursäktat. En god tanke!
Det visade sig vara 30/1 som ska mata tändspolen som bråkade, den sladd som hoppat ur sin kabelsko på generatorn när jag varit där och försökt fått loss generatorn förut. Fick förresten loss undre skruven på generatorn när jag väl hittade ett lagom långt spett att banka på, liggandes bakom höger framhjul. Alla konstruktioner är säkert bra på sitt vis..

Nu går hon! Dock en aning lågt på tomgång och med en massa elfel som inte fanns där för en månad sedan. Jag har gissningsvis pillat för mycket i rostiga kontaktstycken och jordpunkter. Men det är ju bättre att det händer nu än ute i obygden.
Den där förgasaren ser inte helt kul ut att pilla på förresten. Min saknar en hel del anslutna slangar..
Niva -87(?), en Alfa, för många Citroëner och nån hojj.
Skriv svar