Niva -87 | Anaconda
Re: Niva -87 | Anaconda
Inte LITE o t, men ändå.
Jag "kompletterade" min Niva "elva" med delar från en "åttiosjua" på Malmby bilplockskrot.
Såg då att såväl panhardstag som undre/nedre länkarmar förföll vara bättre/stabilare vid just hylsornas infästning vid "sammsugarrören".
Därför använde jag det gamla panhardstaget som utgångsmaterial vid moddningen till justerbart panhardstag.
Är min okulära bedömning riktig?
Jag "kompletterade" min Niva "elva" med delar från en "åttiosjua" på Malmby bilplockskrot.
Såg då att såväl panhardstag som undre/nedre länkarmar förföll vara bättre/stabilare vid just hylsornas infästning vid "sammsugarrören".
Därför använde jag det gamla panhardstaget som utgångsmaterial vid moddningen till justerbart panhardstag.
Är min okulära bedömning riktig?
Forumsponsor
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Ja, det gick ju bra att köra utan båda momentstagen, och troligtvis körde jag ju en stund i terräng också. Skulle vara intressant att veta hur länge jag kört så... Fjädrar och dämpare håller ju bakaxel lite iaf. Kanske blir bra balans när båda stagen är avahlberg skrev:Jo, ett sådant stag åker alltid med i skuffen. Snåla svetsar och lite upprostat kombinerat med material utmattning är väl grundorsakerna till haveri. Lite imponerande att man överhuvudtaget kan köra bilen med två brustna momentstag.
Nu har jag också två reservstag, min lagning funkade, fast stagen kasade såklart lite över bussingen.
Jag har inget att jämföra med, men de andra stagen är iaf hela på min bil (men jag vet ju inte om de är original).niva-2121 skrev:Inte LITE o t, men ändå.
Jag "kompletterade" min Niva "elva" med delar från en "åttiosjua" på Malmby bilplockskrot.
Såg då att såväl panhardstag som undre/nedre länkarmar förföll vara bättre/stabilare vid just hylsornas infästning vid "sammsugarrören".
Därför använde jag det gamla panhardstaget som utgångsmaterial vid moddningen till justerbart panhardstag.
Är min okulära bedömning riktig?
//Kalle
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Nu sitter bakaxeln fast på riktigt igen, så jag och dottern körde ner till sjön och paddlade en sväng.
Och en liten berättelse (tyvärr utan bilder):
Jag hjälpte till att arrangera en orienteringstävling för några veckor sedan. Nivan fick dra in och ut några släpvagnar. Det regnade innan tävlingen och även under hela tävlingsdagen. Alla bilar kom in på ängen som var parkering, men jag fick dra loss 10-talet bilar när de skulle ut. En husbil fick parkera på kanten av en fotbollsplan, men tyvärr fastnade även den. Då tyckte nog nivan det var lite jobbigt (jag gissar att husbilen iaf vägde minst 3ton). Men vi fick den också.
Sammanfattningsvis så var en av fältets billigaste bilar den just då mest värdefulla =)
//Kalle
Och en liten berättelse (tyvärr utan bilder):
Jag hjälpte till att arrangera en orienteringstävling för några veckor sedan. Nivan fick dra in och ut några släpvagnar. Det regnade innan tävlingen och även under hela tävlingsdagen. Alla bilar kom in på ängen som var parkering, men jag fick dra loss 10-talet bilar när de skulle ut. En husbil fick parkera på kanten av en fotbollsplan, men tyvärr fastnade även den. Då tyckte nog nivan det var lite jobbigt (jag gissar att husbilen iaf vägde minst 3ton). Men vi fick den också.
Sammanfattningsvis så var en av fältets billigaste bilar den just då mest värdefulla =)
//Kalle
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Nu var det dags att fixa med Nivan.
Det största problemet återstår. Bromsarna tar dåligt, och på halt underlag, (grus, gräs, snö) så låser sig bakhjulen. Jag har en ny lastventil som jag hoppas ska lösa problemet, annars tänker jag att huvudcylindern kommer näst.
Men jag har fixat andra grejer.
Problem 1: Startmotorn drar inte runt ibland, det klickar bara. Då behöver motorn vridas lite (putta bilen), sedan träffar startmotorn och drar runt. Den enkla lösning blev att smida en vev. Det rätta lösningen blir att plocka ner startmotor och solenoid någon gång i framtiden.
vev
vev
Problem 2: Inget (ännu). Lösningen blev att byta till brytarlös tändning (från ladapower). Jag tror inte det var något direkt fel på den gamla tändningen, men jag ville byta.
Ny tändning
Problem 3: Hög bränsleförbrukning, närmare 3l/mil. Lösning, kolla kompression och förgasare (och det bör inte bli sämre med de nya tänddelarna). Kompressionen tycker jag verkar ok, ca 11,5-12,5 för de fyra cylindrarna, och med lite olja i tändstiftshålen så blev spannet 12-13.
Jag försökte läsa igenom vad som stod på forumet angående förgasare, för jag var inställd på att plocka bort den och se över den. Det stod att munstyckena skulle vara 112 på primärport och 150 på sekundärport, och luft skulle vara 150 + 150. Jag började att med att titta igenom den extra förgasare jag fick med bilköpet. Där satt 112 + 112 munstycke, undrar vad 150 tagit vägen? Såklart satt det 150 + 150 i bilen. Jag satte 112 +150 i bilen, och tyckte förgasaren i övrigt "såg bra ut".
Det har tidigare känts som motorn har fått för mycket bränsle, och den har reagerat dåligt på justerskruvarna.
Det känns som det blev bättre, och att jag fick till inställningarna något så där. Provkörning fick bli lite försiktig då bromsarna som sagt inte är på topp. Men det känns som jag nu kan laborera lite med justerskruvarna och tändningen, så kanske det blir bra. Och hoppas det räddar bränsleförbrukningen, hälften mot tidigare hade känts rimligt...
//Kalle
Det största problemet återstår. Bromsarna tar dåligt, och på halt underlag, (grus, gräs, snö) så låser sig bakhjulen. Jag har en ny lastventil som jag hoppas ska lösa problemet, annars tänker jag att huvudcylindern kommer näst.
Men jag har fixat andra grejer.
Problem 1: Startmotorn drar inte runt ibland, det klickar bara. Då behöver motorn vridas lite (putta bilen), sedan träffar startmotorn och drar runt. Den enkla lösning blev att smida en vev. Det rätta lösningen blir att plocka ner startmotor och solenoid någon gång i framtiden.
vev
vev
Problem 2: Inget (ännu). Lösningen blev att byta till brytarlös tändning (från ladapower). Jag tror inte det var något direkt fel på den gamla tändningen, men jag ville byta.
Ny tändning
Problem 3: Hög bränsleförbrukning, närmare 3l/mil. Lösning, kolla kompression och förgasare (och det bör inte bli sämre med de nya tänddelarna). Kompressionen tycker jag verkar ok, ca 11,5-12,5 för de fyra cylindrarna, och med lite olja i tändstiftshålen så blev spannet 12-13.
Jag försökte läsa igenom vad som stod på forumet angående förgasare, för jag var inställd på att plocka bort den och se över den. Det stod att munstyckena skulle vara 112 på primärport och 150 på sekundärport, och luft skulle vara 150 + 150. Jag började att med att titta igenom den extra förgasare jag fick med bilköpet. Där satt 112 + 112 munstycke, undrar vad 150 tagit vägen? Såklart satt det 150 + 150 i bilen. Jag satte 112 +150 i bilen, och tyckte förgasaren i övrigt "såg bra ut".
Det har tidigare känts som motorn har fått för mycket bränsle, och den har reagerat dåligt på justerskruvarna.
Det känns som det blev bättre, och att jag fick till inställningarna något så där. Provkörning fick bli lite försiktig då bromsarna som sagt inte är på topp. Men det känns som jag nu kan laborera lite med justerskruvarna och tändningen, så kanske det blir bra. Och hoppas det räddar bränsleförbrukningen, hälften mot tidigare hade känts rimligt...
//Kalle
Re: Niva -87 | Anaconda
Heja,Tänkte berätta att min startmotor var så som du säger och trodde selenoiden var dålig men då den inte gick alls började jag kolla och hela startmotorn hade lossnat och hängde ut ca 1cm samt bultar var borta så kolla så din startmotor sitter fast.Hälsningar Hans.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Tack för tipset, ibland missar man det uppenbara!Hans skrev:Heja,Tänkte berätta att min startmotor var så som du säger och trodde selenoiden var dålig men då den inte gick alls började jag kolla och hela startmotorn hade lossnat och hängde ut ca 1cm samt bultar var borta så kolla så din startmotor sitter fast.Hälsningar Hans.
Jag kollade såklart en extra gång, och min startmotor verkar sitta fast.
//Kalle
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Det har inte gått så bra med bromsarna. Den gamla lastventilen var bara en klump rost, och staget till den var av inuti gummibälgen. Så felet med bromsarna som började i vintras, har nog inte med lastventilen att göra.kallemed2l skrev:Nu var det dags att fixa med Nivan.
Det största problemet återstår. Bromsarna tar dåligt, och på halt underlag, (grus, gräs, snö) så låser sig bakhjulen. Jag har en ny lastventil som jag hoppas ska lösa problemet, annars tänker jag att huvudcylindern kommer näst.
Lastventil och huvudbromscylinder är nya. Nytt bromsrör längsgående bak, ett nytt bromsrör höger fram. Nya slangar och nya packningar i ok höger fram (och ny gänga och luftnippel i samma ok, då gängorna gav upp).
Ska fixa slangar och packningar i det andra oket också, men väntar på delar. Lika bra att byta det mesta när man ändå river i det...
Hade tänkt köra student på fredag, får se hur det går.
Jag behöver tips/hjälp!
Det blir inte tryck i bromsarna. Pedalen tar djupt, och bromsarna tar dåligt. På liften känner man att alla hjulen bromsar, så något tryck kommer till respektive hjul.
Det är luftat med självfall, pumpat med pedal, och trycksatt behållare. Det borde inte vara någon luft kvar...
Kan det vara defekt ny huvudbromscylinder?, Bromsservot? Någon speciell ritual för att få bort eventuell luft?
//Kalle
Förresten, det är kul med bilder också...
Det är ju en Niva, så något nytt fel hittar man alltid.
Tror det kan vara bra att svetsa igen det där hålet:
Re: Niva -87 | Anaconda
Ang bromsjustering: Verkstadshandboken del 2 innehåller mycket info.
Kolla att handbromsen är rätt justerad först.
Bygg upp tryck och stå på pedalen för att få bakbromsarnas självjustering att reagera (om du inte har manuell justering...).
Kolla de spel som ska finnas, främst mellan tryckstång och kolv i huvudcylindern.
Luftning är tydligen ett äventyr och det är viktigt att huvudcylindern kan jobba som den ska (se ovan).
Kolla att handbromsen är rätt justerad först.
Bygg upp tryck och stå på pedalen för att få bakbromsarnas självjustering att reagera (om du inte har manuell justering...).
Kolla de spel som ska finnas, främst mellan tryckstång och kolv i huvudcylindern.
Luftning är tydligen ett äventyr och det är viktigt att huvudcylindern kan jobba som den ska (se ovan).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Tack för tips ^
Jag har inte ens öppnat bromsarna bak (det var ju de som fungerade innan).
Ska kolla i handboken också, se om det ger något.
//K
Jag har inte ens öppnat bromsarna bak (det var ju de som fungerade innan).
Ska kolla i handboken också, se om det ger något.
//K
Re: Niva -87 | Anaconda
Min 87:a har mekanisk justering av bromsbackarna. Tror nog att du kan börja med att lyfta av trummorna och se att allt rör sig. Justera sen ut banden så kommer du nog få en bättre pedalkänsla.
Medlem 2019
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Japp, jag ska titta hur det ser ut innanför trummorna, och se vad det kan ge.Berlina skrev:Min 87:a har mekanisk justering av bromsbackarna. Tror nog att du kan börja med att lyfta av trummorna och se att allt rör sig. Justera sen ut banden så kommer du nog få en bättre pedalkänsla.
//K
Re: Niva -87 | Anaconda
För några år sedan fick jag den genialiska idén att utrusta min Niva -11 med vev, som mina 2CV alltid varit utrustade.kallemed2l skrev:: Startmotorn drar inte runt ibland, det klickar bara. Då behöver motorn vridas lite (putta bilen), sedan träffar startmotorn och drar runt. Den enkla lösning blev att smida en vev. Det rätta lösningen blir att plocka ner startmotor och solenoid någon gång i framtiden.
vev
vev
På en plockbilskrot fanns en Niva -87.
Den hade vev, framstötfångare med hål för vev samt det mest betydelsefulla - "vevkloskruv" på vevaxeln.
Tyvärr gick inte modifieringen att genomföra p g a a "elvans" kylare var större nedåt = täckte "hålet för veven".
Forumsponsor
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Jag fick göra nytt hål i stötfångaren för att veven skulle passa. Jag gissar att stötfångaren är monterad uppochner (för att sitta lite högre), orginalhålet för veven är iaf på fel ställe.niva-2121 skrev:För några år sedan fick jag den genialiska idén att utrusta min Niva -11 med vev, som mina 2CV alltid varit utrustade.
På en plockbilskrot fanns en Niva -87.
Den hade vev, framstötfångare med hål för vev samt det mest betydelsefulla - "vevkloskruv" på vevaxeln.
Tyvärr gick inte modifieringen att genomföra p g a a "elvans" kylare var större nedåt = täckte "hålet för veven".
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Dags att sammanfatta år 2018.
Bromsarna fungerar tillslut. Det mesta är nytt eller renoverat, renoverade ok fram, nya slangar, några nya rör, ny huvudbromscylinder och ny lastventil. Det slutade med att jag även bytte bromscylindrarna bak.
När jag tillslut tog bort trummorna bak (ville inte ge mig på det, det sägs att de sitter jättehårt, och bromsarna bak var ju det enda som fungerade), de lossade jättelätt! Då såg jag att hela bromspaketet var vridet 90 grader, så bromscylindern satt inte högst upp. Inte lätt att lufta då (gissar att tanken med detta var att handbromsvajern skulle peka mer rakt upp för att inte fastna i grenar?). Bytte även packboxar i bakaxeln, det har fuktat lite därifrån.
Undrar vad felet med bromsarna var från början, allt hade nog inte behövt bytas. Känner mig lite dum... Men det känns bar nu iaf =)
Nu sitter bromsarna rätt.
Hålet bakom höger framhjul är svetsat.
Svetsat.
Nivan gick igenom besiktning utan anmärkning (fick bara "bra att veta", rost i höger fram övre fjäderskålsstöd (vänster är inte på topp heller...), så två år till går det!
Det har på senare tid slamrat lite i drivlinan. Tryckte mycket fett i kardanerna och tyckte det blev lite bättre. Jag misstänkte hardyskivan, då det syntes att skruvarna slagit emot varandra, men det var nog med tidigare hardyskiva. Så när jag var ute och letade julgran med Nivan så blev det akut. Kröp under bilen och märkte att bakersta knutkorset var helt slut, kardanen glappade många millimetrar. Konstigt att jag inte upptäckt det tidigare, har ju varit där och ryckt många gånger.
För egen påminnelse så noterar jag att drivaxlarna bak har 22 splines, och med vänster bakhjul stilla så snurrar höger bakhjul 10 varv och kardanen ca 20,66 varv.
Jag cyklade bort till grannen, där jag lånar 2-pelarliften ibland, och får hjälp och råd =). Tänkte om han hade tips angående knutkorset.
-Kolla i lådan på bänken, där ligger två knutkors som jag inte vet vad de är till.
-Ser ju ut att passa, sa jag. Jag tar hem och kollar.
Det stod "universal" på asken, och visst passade det!
Kardan.
Kardan.
Och förresten, det är inte bara min Lada som åker upp på liften hos grannen (även om bilden är 1 år gammal).
Lada 112.
Nu fungerar bilen. Nästa projekt blir att operera in en liten vinsch i kofångaren fram.
Provkörning.
Provkörning.
Jag får ju lägga in några bilder till. Det blev studentkörning i sommras (även om bromsarna inte var 100).
Student "Vuxen Lisa".
Student "Ballonger".
Student "Knykt björk" (ref: Sunes Jul).
Förresten, någon som har en torkararm till bakrutan? Min har spruckit där den skruvas på axeln.
//Kalle
Bromsarna fungerar tillslut. Det mesta är nytt eller renoverat, renoverade ok fram, nya slangar, några nya rör, ny huvudbromscylinder och ny lastventil. Det slutade med att jag även bytte bromscylindrarna bak.
När jag tillslut tog bort trummorna bak (ville inte ge mig på det, det sägs att de sitter jättehårt, och bromsarna bak var ju det enda som fungerade), de lossade jättelätt! Då såg jag att hela bromspaketet var vridet 90 grader, så bromscylindern satt inte högst upp. Inte lätt att lufta då (gissar att tanken med detta var att handbromsvajern skulle peka mer rakt upp för att inte fastna i grenar?). Bytte även packboxar i bakaxeln, det har fuktat lite därifrån.
Undrar vad felet med bromsarna var från början, allt hade nog inte behövt bytas. Känner mig lite dum... Men det känns bar nu iaf =)
Nu sitter bromsarna rätt.
Hålet bakom höger framhjul är svetsat.
Svetsat.
Nivan gick igenom besiktning utan anmärkning (fick bara "bra att veta", rost i höger fram övre fjäderskålsstöd (vänster är inte på topp heller...), så två år till går det!
Det har på senare tid slamrat lite i drivlinan. Tryckte mycket fett i kardanerna och tyckte det blev lite bättre. Jag misstänkte hardyskivan, då det syntes att skruvarna slagit emot varandra, men det var nog med tidigare hardyskiva. Så när jag var ute och letade julgran med Nivan så blev det akut. Kröp under bilen och märkte att bakersta knutkorset var helt slut, kardanen glappade många millimetrar. Konstigt att jag inte upptäckt det tidigare, har ju varit där och ryckt många gånger.
För egen påminnelse så noterar jag att drivaxlarna bak har 22 splines, och med vänster bakhjul stilla så snurrar höger bakhjul 10 varv och kardanen ca 20,66 varv.
Jag cyklade bort till grannen, där jag lånar 2-pelarliften ibland, och får hjälp och råd =). Tänkte om han hade tips angående knutkorset.
-Kolla i lådan på bänken, där ligger två knutkors som jag inte vet vad de är till.
-Ser ju ut att passa, sa jag. Jag tar hem och kollar.
Det stod "universal" på asken, och visst passade det!
Kardan.
Kardan.
Och förresten, det är inte bara min Lada som åker upp på liften hos grannen (även om bilden är 1 år gammal).
Lada 112.
Nu fungerar bilen. Nästa projekt blir att operera in en liten vinsch i kofångaren fram.
Provkörning.
Provkörning.
Jag får ju lägga in några bilder till. Det blev studentkörning i sommras (även om bromsarna inte var 100).
Student "Vuxen Lisa".
Student "Ballonger".
Student "Knykt björk" (ref: Sunes Jul).
Förresten, någon som har en torkararm till bakrutan? Min har spruckit där den skruvas på axeln.
//Kalle