Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Vart sitter bränslefiltret? Motor som dör.

Inlägg av jordmannen »

Noll skillnad efter rengöring samt packningsbyte på förgasaren.
Känns som att den bara går dåligt ibland, ibland inte. Oftast sämre när den är ordentligt varmkörd.
När jag tex stannar i en backe som inte ens är brant såvill den inte komma iväg. Den varvar inte ens upp när jag gasar.
Jag får dra i handbromsen, varva upp den riktigt ordentligt och sen slira iväg på kopplingen.


Nästa steg i felsökningen blir att kontrollera tändsystemet.
Först ut, tändstiften.

Eller, har ni några andra relevanta idéer?
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av uazbuhanka »

på min gamla uaz hade jag samma problem det var packningen mot topplocket
hade spruta startgas överallt ingen skillnad men ny packning och den gick som den skulle och kolla att
alla ytor är raka ibland har jag fräset grenrör så att dom var raka
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Relevanta idéer...

Uazbuhanka är inne på kapitlet tjuvluft, vilket är relevant. Om slangen till bromsservon -exempelvis- är dålig kommer det in kopiösa mängder luft där och det stör normal motorfunktion. Ofta är den slangen textilspunnen och då ser man inte hur dålig den är. Dålig grenrörstätning, som Uazbuhanka nämner, är ett annat exempel på besvär.

Nästa är inte tändstiften, utan tändläge och gnistans kvalitet. Man behöver alltså kontrollera det som kallas kamvinkel (hur stor del av tiden som brytarspetsarna är öppna jämfört med slutna), att kondensatorn är OK och att brytarspetsarna är i gott skick, samt att tändningen sker i rätt ögonblick, dvs tändläget (tror jag nämnt detta tidigare).

Det finns mycket (väldigt mycket) man kan säga om klassiskt tändsystem. För att inte bli irrelevant avseende kommentarer skulle det vara intressant att veta om du har ett system med brytare, kondensator och spole av klassiskt snitt. För dem som möjligen är "uppvuxna med" elektronisk tändning eller moderna insprutningsmotorer med tändningen integrerad i motorstyrningen är det kanske en del nytt att ta till sig.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

Nu blev det skillnad.
Först så skruvade jag försiktigt åt bultarna till ventilkåpan. Några bultar var knappt åtdragna alls.

Sen försökte jag mig på att ställa in tändläget och hur många mm brytaren öppnar. Satte på 4mm. Enligt instruktioner.

Nu startar han jättelätt. Varvar mer villigt och går med bättre drag i bottenlaget.
Men, tomgången är väldigt, väldigt ojämn. Jag har försökt ställa in den via de två skruvarna utan några vidare resultat.
Vad har hänt?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Det kan vara svårt att få till tomgången, är min erfarenhet (visserligen en 2107, men nästan samma motor etc). Framför allt ska man börja med att eliminera alla möjlighter till tjuvluft. Ta loss slangar till vevhusventilation och bromsservo och plugga nipplarna, se om det gör skillnad. Kolla att spjällen är i stängt läge ordentligt och labba lite med de två tomgångsskruvarna. Motorn måste ha rimlig arbetstemperatur, annars verkar det bli svårare att komma nånvart. Det kan vara så att du till slut tvingas kontrollera att flottörventilen funkar som den ska; läcker den blir det för hög bränslenivå i förgasaren och totalt omöjligt att få ordning på tomgången.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

Tack för svar. Återkommer när jag nåt vidare framgång.

Finns det någon bra instruktion hur man ställer in förgasaren med skruvarna?
Informationen i manualerna är lite knapphändig...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av rid54 »

En väldigt ålderdomlig, inexakt och möjligen helt mytisk metod, är att skruva in respetive reglerskruv till bottenläget (ta inte i, det kan skada tätningsytorna). Sedan öppnar man både bränsle och luft 2,5 till 3 varv och försöker starta. Får man nån sorts tomgång, så justerar man utifrån den. Har man högt varvtal, drar man igen bränslet tills det märks minskning, varefter man stänger luften och justerar för jämn tomgång. Är varvet för högt fortfarande, fortsätter man på samma sätt tills det är lämplig fart på motorn. Små justeringar och tålamod är enda metoden. Självklart kan man få justera upp igen på både bränsle och luft för att nå en fin tomgång. 800-900 RPM och jämnt och fint är vad man vill ha. För de fall man behöver fundera över CO-mätning vid besiktning så ska man ju vara uppmärksam på att hålla låg bränslenivå och släppa in lite mer luft.

Detta tillämpade jag på min 2107 och det har gått rätt bra. Man får vara lite lyhörd och, som sagt, ha tålamod. Motorn ska vara varm och man bör vara säker på att tändsystem (inkl tänstift) är i gott skick.

Det kan vara lite lurt att få motorn att gå på fin tomgång när den är kall. Det bör då observeras att choken ska ha ett "snabbtomgångsområde" när man drar ut den delvis, dvs den ska påverka gasspjället lite samtidigt som den börjar dra igen själva chokespjället; på det sättet hålls tomgångsvarvet uppe vid kall motor. Det är nån form av länkage som ska påverka gasspjället och detta länkage kan sättas i ett par olika lägen för att ge önskad funktion.... åtminstone på min förgasare (en Lada original).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

rid54 skrev:En väldigt ålderdomlig, inexakt och möjligen helt mytisk metod, är att skruva in respetive reglerskruv till bottenläget (ta inte i, det kan skada tätningsytorna). Sedan öppnar man både bränsle och luft 2,5 till 3 varv och försöker starta. Får man nån sorts tomgång, så justerar man utifrån den. Har man högt varvtal, drar man igen bränslet tills det märks minskning, varefter man stänger luften och justerar för jämn tomgång. Är varvet för högt fortfarande, fortsätter man på samma sätt tills det är lämplig fart på motorn. Små justeringar och tålamod är enda metoden. Självklart kan man få justera upp igen på både bränsle och luft för att nå en fin tomgång. 800-900 RPM och jämnt och fint är vad man vill ha. För de fall man behöver fundera över CO-mätning vid besiktning så ska man ju vara uppmärksam på att hålla låg bränslenivå och släppa in lite mer luft.

Detta tillämpade jag på min 2107 och det har gått rätt bra. Man får vara lite lyhörd och, som sagt, ha tålamod. Motorn ska vara varm och man bör vara säker på att tändsystem (inkl tänstift) är i gott skick.

Det kan vara lite lurt att få motorn att gå på fin tomgång när den är kall. Det bör då observeras att choken ska ha ett "snabbtomgångsområde" när man drar ut den delvis, dvs den ska påverka gasspjället lite samtidigt som den börjar dra igen själva chokespjället; på det sättet hålls tomgångsvarvet uppe vid kall motor. Det är nån form av länkage som ska påverka gasspjället och detta länkage kan sättas i ett par olika lägen för att ge önskad funktion.... åtminstone på min förgasare (en Lada original).
Mig veterligen så finns det enbart två skruvar (th. På gasaren sett i fordonets färdriktning)

En stor tomgångsskruv och th. Om den en mycket liten "mixture screw).

Tänker jag rätt?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Precis så. Man kan se det som en "bränsleskruv" och en "luftskruv" (den större). Dessa två justeras för en bra tomgång. Det länkage jag kanske lite onödigt nämnde, är för snabbtomgången och har inga skruvar, utan en sorts länkarm som kan flyttas mellan olika "hål". Vid tomgångsjustering ska det systemet inte vara påverkat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

rid54 skrev:Precis så. Man kan se det som en "bränsleskruv" och en "luftskruv" (den större). Dessa två justeras för en bra tomgång. Det länkage jag kanske lite onödigt nämnde, är för snabbtomgången och har inga skruvar, utan en sorts länkarm som kan flyttas mellan olika "hål". Vid tomgångsjustering ska det systemet inte vara påverkat.
Tack!

På min så händer inget alls när jag skruvar på bränsleskruven (den lilla)... Jag har testat hela vägen in och hela vägen ut. Ingen skillnad.
Luftskruven gör stor skillnad i varvtalet på tomgång.

Jag funderar ändå på om den drar tjuvluft.
Varvtalet ligger stabilt i några sekunder, sen ökar den ca 500-700 rpm. I ett par sekunder, för att sedan gå tillbaka igen.
Fram och tillbaka hela tiden.

Själva körningen har dock förbättrats enormt sedan jag ställde in tändningen.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av ahlberg »

Om tomgången vandrar kan det vara tändpunkten som flyttar sig. Antingen pga mekaniskt glapp eller förslitning men det kan även vara undertrycket till vacuumklockan som varierar. Om du skall behålla kärran kommer du att behöva en kamvinkelmätare och en stroboskoplampa för att ha exakt koll på tändningen, vilket behövs! De är även användbara för att ställa feldiagnoser på tändsystemet, eller enbart för att exkludera tändfel på listan över möjliga fel.

Förresten skrev du någonstans att du satte 4 mm brytaravstånd? Hoppas det var en felskrivning.. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

ahlberg skrev:Om tomgången vandrar kan det vara tändpunkten som flyttar sig. Antingen pga mekaniskt glapp eller förslitning men det kan även vara undertrycket till vacuumklockan som varierar. Om du skall behålla kärran kommer du att behöva en kamvinkelmätare och en stroboskoplampa för att ha exakt koll på tändningen, vilket behövs! De är även användbara för att ställa feldiagnoser på tändsystemet, eller enbart för att exkludera tändfel på listan över möjliga fel.

Förresten skrev du någonstans att du satte 4 mm brytaravstånd? Hoppas det var en felskrivning.. :)
Tänkte att ojämna tomgången kan bero på något annat. Eftersom bilen i övrigt blev mycket bättre efter inställning av tändläget och brytaravstånd (0,4 mm ska det stå!) :D

Stroboskoplampa ska inhandlas!

I övrigt så är det en spricka i en del som en vaccumslang går till.
Vet inte vad delen heter. Men det ser ut som en slags "vaccumklocka" och sitter på motorblocket (höger sida) med två stycken bultar/muttrar. En slang går ifrån den.

Den har spruckit i ena fästet (sedan gammalt). Tänkte att det kanske drar tjuvluft där?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Grejen du beskriver låter som vakuumklockan till EGR-ventilen. För vidare felsökning ska den vakuumlinan pluggas från insug-/förgasaränden. När man får grepp om situationen kan detta system kopplas in igen. Kolla "varifrån vakuumet kommer" och täta den kanalen tills vidare. EGR-ventilens styrning är beroende av en del olika saker.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av jordmannen »

Okey, tack.

Köpte en stroboskoplampa "tändinställningslampa" ifrån biltema. Förstår dock inte riktigt hur jag ska använda den

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020145/
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor trög på låga varv. Dör på tomgång.

Inlägg av rid54 »

1. Jag föreslår att du dubbelkollar att den elektriska bränsleventilen faktiskt funkar som den ska. Att inte den lilla bränsleskruven gör skillnad kan vara pga att tomgångsbränslekanalen inte är öppnad när den ska vara det. Detta sköts av magnetventilen.

2. En stroboskoplampa generellt ska kopplas på något sätt till tändstift nr. 1 och sedan ska den blixtra varje gång det går tändpuls till detta tändstift. Kopplingen kan vara rent elektrisk (man kopplar in impulsledningen mellan tändkabeln och tändstiftet) eller beröringsfri (man sätter en klämma runt kabeln som känner av tändimpulsen). Drivström till stroboskopet kan tas från bilens batteri för vissa modeller, medan andra har inbyggda batterier. När man får blixtrandet att funka, måste man nog tänka sig att märka upp lite tydligare (typ med vit färg) markeringen på remskivan och de index, som sitter på transmissionkåpan, de syns ofta rätt dåligt. Sedan låter man motorn gå och "lyser" på remskivan med stroboskopet. Då bör man med hjälp av blixtbelysningen se hur markeringen på remskivan står i förhållande till index. Behövs justering vrider man på fördelaren (försiktigt). Det hjälper att hålla till inomhus eller i skuggan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar