Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
joakim107
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 maj 2018 09:28

Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av joakim107 »

Nu har besiktningen varit på mig , Dom får inte kontakt med obd systemt.. Instrumentet går igång men blir linking error.
Han provade 2 olika instrumet, provade även mitt egna biltema samma resultat.
Har även kollat säkringar, men hittar ingen som är trasig.

Finns det något man kan göra annat än att köpa en ny ecu?
Bilen är en Lada niva 2121 -05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av rid54 »

Skulle inte besiktningen ändras lite vad gäller felkoder vs faktiska mätvärden (avgaser)? Dvs att det är de faktiska avgasvärdena som gäller, inte felkoder. Det kanske inte har kommit ända fram ännu...

Innan du byter ECU kanske det är värt att kontrollera kontaktdonet. Det har här på forumet nämnts att det kan komma in vatten i utrymmet för ECU och att det då kan bli korrosion på kontakter som kan vara störande.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
joakim107
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 maj 2018 09:28

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av joakim107 »

rid54 skrev:Skulle inte besiktningen ändras lite vad gäller felkoder vs faktiska mätvärden (avgaser)? Dvs att det är de faktiska avgasvärdena som gäller, inte felkoder. Det kanske inte har kommit ända fram ännu...

Innan du byter ECU kanske det är värt att kontrollera kontaktdonet. Det har här på forumet nämnts att det kan komma in vatten i utrymmet för ECU och att det då kan bli korrosion på kontakter som kan vara störande.
Ja jag vet inte vad som gäller, han satt en 2a på det iaf. Har kikat på kontakten å alla stift ser hela och fina ut. :?:
Och förra året kollade besiktning inte ens efter felkoder.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av rid54 »

OK. Jag vill bara förtydliga, att jag avsåg kontaktondet på ECU, där den har sitt "interface" med själva bilen, inte OBD-kontakten. Om det nu blev otydligt...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
joakim107
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 maj 2018 09:28

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av joakim107 »

rid54 skrev:OK. Jag vill bara förtydliga, att jag avsåg kontaktondet på ECU, där den har sitt "interface" med själva bilen, inte OBD-kontakten. Om det nu blev otydligt...
ah okej, nej det har jag inte kollat.
Har försökt att googla men kan inte riktigt förstå vart den sitter, sitter den nära obd-kontakten?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av rid54 »

Jag har inte själv grävt just där, men det finns trådar här på forumet där man haft obegripliga problem som haft med själva ECU-kontakten att göra. Den (ECU) sitter såvitt jag vet innanför panelen till vänster om förarens vänsterknä, framför förardörren. Det är där det finns en rejält mångpolig kontakt som utgör ECU'ns kontakt med motorn/bilen. Om fukt kommer in där, kan det efterhand bli underliga fenomen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
joakim107
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 maj 2018 09:28

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av joakim107 »

rid54 skrev:Jag har inte själv grävt just där, men det finns trådar här på forumet där man haft obegripliga problem som haft med själva ECU-kontakten att göra. Den (ECU) sitter såvitt jag vet innanför panelen till vänster om förarens vänsterknä, framför förardörren. Det är där det finns en rejält mångpolig kontakt som utgör ECU'ns kontakt med motorn/bilen. Om fukt kommer in där, kan det efterhand bli underliga fenomen.
Hittade boxen och kontakten allt såg rent å fint ut, ser inte ut som det har blivit blött där heller...
Får väl kanske åka in på besiktningen och snacka mig igenom:D
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av Nivaplogen »

Nu är det här ett riktigt långskott men. Jag hade problem med att startmotorn inte gick igång och lösningen på problemet var att byta reläet som sitter på vänster sida i motorutrymmet nedanför A-stolpen under dräneringsslangen. Problem nummer 2 var att omborddiagnossystemet, som jag har har permanent uppkopplat med en display på instrumentbrädan heller inte fungerade men det var inte prioriterat eftersom bilen inte startade. När jag bytte reläet så upplevde jag att även diagnossystemet kickade igång. :shock: Som sagt ett långskott men....
Bild
Bild
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av niva-2121 »

Nivaplogen skrev:Nu är det här ett riktigt långskott men. Jag hade problem med att startmotorn inte gick igång och lösningen på problemet var att byta reläet som sitter på vänster sida i motorutrymmet nedanför A-stolpen under dräneringsslangen. Problem nummer 2 var att omborddiagnossystemet, som jag har har permanent uppkopplat med en display på instrumentbrädan heller inte fungerade men det var inte prioriterat eftersom bilen inte startade. När jag bytte reläet så upplevde jag att även diagnossystemet kickade igång. :shock: Som sagt ett långskott men....
Bild
Jag trädde en passande gummikåpa över relät, men innan detta hade jag behandlat stiften och kabelskorna med vattenfri vaselin.
Dessutom hade jag alltid ett extra 5-poligt minirelä i handskfacket.
(Analogt med att Saab-ägarna rekommenderades att ha ett extra "pessar" till Stromberg-förgasaren)

B t w så "klädde" jag även in torkaremotorn.
Forumsponsor
joakim107
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 maj 2018 09:28

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av joakim107 »

Den 21maj ändrar dom reglerna, så man kommer igenom utan att få kontakt med obd-systemet :D
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av rid54 »

För din egen kunskaps skull, alltså som ren info, så ska man ju se "motorfelslampan" tändas när tändningen slås på och den ska slockna under startprocessen. Då är allt som det ska... Det kan ändå finnas felkoder lagrade, som inte är avgörande för avgasreningen och sådant. Skulle lampan inte slockna, eller om den tänds under körning, så finns det ett problem, som förmodligen kommer att få besiktningsmannen att reagera på lampan. Ibland påverkar problemet även avgasvärdena. Andra bilar i samma ålder som Nivan har koder för tammefan allt (fönsterhissar, AC, you name it), men system som inte finns kan ju inte sätta felkoder, tackolov. Min '11 tände fellampan med en kod som angav att kopplingspedalens lägesgivare inte funkade som avsett. Detta påverkar ju inte avgasvärdena, såvitt jag vet och med de kommande reglerna borde bilen ha godkänts även med den felkoden. Men om det saknas kontakt med ECU kommer inte ägaren heller att kunna reda ut varför motorfelslampan tänds, om den nu gör det, vilket kan vara lite irriterande. Du kan ju ha detta lilla problem som ett projekt om du får tråkigt. Ett konstigt startproblem kan exempelvis bero på kamaxellägesgivaren (klassiskt på dessa bilar), men har man fellampan och kan läsa koderna blir ju felsökningen typ tusen % lättare... startproblem kan ju vara så många saker.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av rid54 »

Uppföljning:

Hittade följande forumtråd:
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=305948
Handlar visserligen om en annan biltyp, men är principiellt intressant, eftersom det framgår att om motorlampan funkar OK och avgaserna är OK, så ska bilen inte underkännas bara för att det inte blir kontakt med OBD. Det finns en ny författning, TSFS 2017:54, som gäller från 20/5 i år som styr detta.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
joakim107
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 maj 2018 09:28

Re: Omborddiagnossystem,uppkoppling kan inte ske.

Inlägg av joakim107 »

rid54 skrev:Uppföljning:

Hittade följande forumtråd:
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=305948
Handlar visserligen om en annan biltyp, men är principiellt intressant, eftersom det framgår att om motorlampan funkar OK och avgaserna är OK, så ska bilen inte underkännas bara för att det inte blir kontakt med OBD. Det finns en ny författning, TSFS 2017:54, som gäller från 20/5 i år som styr detta.
Va i på besiktningen den 20/5 och den gick igenom utan krångel denna gång!
Skriv svar