Bygga en rwd niva...
Bygga en rwd niva...
Körde ett enklare 5-timmars lopp med vanliga bilar i lördags.
Grus...folkracebana. Det var djupa spår kan jag lova efter några timmar och bilarna gick på underredet.
Tanken slog mig direkt efter målgång att bättre fjädring/höjd är ett måste till nästa gång.
Så varför inte bygga på en stridsvagn direkt?
Vad kan man tänkas behöva bygga om?
Håller växellådan och bakaxeln som det är?
Byta några komponenter från vanliga lada?
Tips mottages tacksamt...
Grus...folkracebana. Det var djupa spår kan jag lova efter några timmar och bilarna gick på underredet.
Tanken slog mig direkt efter målgång att bättre fjädring/höjd är ett måste till nästa gång.
Så varför inte bygga på en stridsvagn direkt?
Vad kan man tänkas behöva bygga om?
Håller växellådan och bakaxeln som det är?
Byta några komponenter från vanliga lada?
Tips mottages tacksamt...
Medlem 2019
Re: Bygga en rwd niva...
Halaj!
Intressant fråga. Borde väl inte öppna “mun” för jag kan inget om sånt här, men styvare krängningshämmare borde väl vara en bra grej. Styvare fjädring/dämpning också kanske.
Demontera främre drivaxlar. Om du inte hittar nåt bra att plugga hålen med, så ta bort kronhjulet istället. Rör inte pinjongaxeln. Om du nångång vill återställa. Den är monterad med en kollapshylsa som plasticeras vid montering. Att återmontera ett sådant arragemang är inget för en vedbodmek.
//T
Intressant fråga. Borde väl inte öppna “mun” för jag kan inget om sånt här, men styvare krängningshämmare borde väl vara en bra grej. Styvare fjädring/dämpning också kanske.
Demontera främre drivaxlar. Om du inte hittar nåt bra att plugga hålen med, så ta bort kronhjulet istället. Rör inte pinjongaxeln. Om du nångång vill återställa. Den är monterad med en kollapshylsa som plasticeras vid montering. Att återmontera ett sådant arragemang är inget för en vedbodmek.
//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Re: Bygga en rwd niva...
Om jag förstår dig rätt avser du att köra bara med bakhjulsdrivning. Jag kan inte se att det påverkar belastningen på motor, växellåda eller F-låda, men bakaxeln får hantera hela vridmomentet hela tiden. Om det finns kända tendenser till att drivaxlarna vrids sönder kan det ju vara nåt att fundera över, men annars är det väl diffen man kunde vara lite orolig för. Jag har hört talas om diffar som går sönder, men (lite typiskt Lada) så tycker jag det är svårt att tolka materialet som att det är nån typisk svaghet (nån svag komponent i diffen); det kan lika gärna vara slumpmässiga brister pga material/bearbetning/montage. Men personbils-Lada (2105-07 etc) har man väl kört rally med, misstänker att det inte är stor skillnad i bakaxeln.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Bygga en rwd niva...
Halaj!
Slog mig: sen jag beställde en huvmatta från ladamoscow får jag e-post från dem ibland.
De har en ”slagsida” åt trimning. I nåt mail tipsade de om att de har börjat bygga på en kunskapsbank om lada, på sin hemsida. Kanske kan man hitta tips där?
https://www.ladamoscow.com
//T
Slog mig: sen jag beställde en huvmatta från ladamoscow får jag e-post från dem ibland.
De har en ”slagsida” åt trimning. I nåt mail tipsade de om att de har börjat bygga på en kunskapsbank om lada, på sin hemsida. Kanske kan man hitta tips där?
https://www.ladamoscow.com
//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Re: Bygga en rwd niva...
Bakaxeln håller. Enklast får du väl rwd genom att ta bort främre kardan och lägga i diffspärren. Ska bli spännande att följa hur den beter sig på banan..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Bygga en rwd niva...
Tänkte nog ta bort allt som har med 4wd att göra. Ingen onödig vikt och komponent att hålla koll på så att säga. Jag har ju en motor med endast kablage till start o laddning som blir över när Skrutten blir konverterad till insprutning.
Allt som behövs är bromsljus och 5w belysning framåt.
Ska man spara yttre drivknut i spindeln eller går det ta delar från någon annan lada men behålla 5bult?
Allt som behövs är bromsljus och 5w belysning framåt.
Ska man spara yttre drivknut i spindeln eller går det ta delar från någon annan lada men behålla 5bult?
Medlem 2019
Re: Bygga en rwd niva...
Ang framnaven måste det väl vara enklast att banka isär axeln och knuten och sedan ta bort kulorna och innerdelen. Ytterdelen och stubaxeln behövs väl för ansättning av framhjulslagren?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Bygga en rwd niva...
Mjaa?ahlberg skrev:Bakaxeln håller. Enklast får du väl rwd genom att ta bort främre kardan och lägga i diffspärren. Ska bli spännande att följa hur den beter sig på banan..
Efter mitt haveri , där ett av de små sattelitdreven, av sintergods , sprack , så googlade jag och fann att det inte var ovanligt med detta fenomen.
Forumsponsor
Re: Bygga en rwd niva...
Tyvärr har jag ej Facebook...
Hur är framvagnen på en vanlig lada? Styrningen finns med servo? Är inne på att ha så några varv att ratta som möjligt.
Om bakaxeln är tveksam så kanske man kan ersätta den mot någon starkare? Det blir ju bara en drivande axel så då kan man ju härja fritt. 5/139 bultmönster är ju iofs trevligt och då vet jag inte någon som är enkel /billig att köpa in.
Hur är framvagnen på en vanlig lada? Styrningen finns med servo? Är inne på att ha så några varv att ratta som möjligt.
Om bakaxeln är tveksam så kanske man kan ersätta den mot någon starkare? Det blir ju bara en drivande axel så då kan man ju härja fritt. 5/139 bultmönster är ju iofs trevligt och då vet jag inte någon som är enkel /billig att köpa in.
Medlem 2019
Re: Bygga en rwd niva...
Framvagnen på Lada personbilar (typen 2107 och de syskontyper som fanns) är i princip av samma snitt som Nivans, dvs dubbla A-armar och styrsnäcka, hjälpstyrarm etc. Uppbyggnaden är dock lite klenare och enklare pga att man inte behöver ta hänsyn till drivaxlarna. Om det fanns servo till dessa bilar vet jag ej, men till Nivan finns ju servo, så det kanske kan vara nåt att leta efter från någon donatorbil. Frågan om bakaxeln hänger väl lite samman med vad man får/kan göra med motorstyrkan i de tävlingar du avser. Rent spontant skulle jag nog kanske inte lägga energi på bakaxeln som första post, om du inte tänkte trycka i någonting verkligt intressant i motorrummet. Om man inte tänker sig att köra tävlingarna på lågväxeln får ju inte bakaxeln det maximala momentet att hantera heller, det blir ju låg etta som är värsta scenariot där.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)