Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av niva-2121 »

j-g skrev:
niva-2121 skrev:Vilken årsmodell och vem har importerat bilen? :roll:
-04. Ingen aning om vem som importerat. Finns det nåt sätt att få reda på det? Och spelar det någon roll? :|

Mvh
2004 till 2008 var Wikmans Bilar AB Importör.
2009 till 2010 fanns, vad jag känner till, ingen ordnad import av Lada.
2011 importerade UBBO Lada.

Varför jag frågade var för att enligt uppgift kostade UBBO på bilarna lite och förbättrade på vissa punkter.

;)
Forumsponsor
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av gubben i ladan »

Min -07a kommer från UBBO
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av niva-2121 »

Tack gubben i ladan, då får jag revidera mina uppgifter.
Flera som kan bidraga med uppgifter.
Rätt ska va rätt. :lol:
Forumsponsor
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Hej igen!

Laddade batteriet över natten, bilen startade direkt. Har inte hunnit läsa av spänningar och sådant än. Men just nu lyser inga varningslampor eller dylikt.

Tror jag ska hålla lite koll på batteriet ett tag framöver. En anledning till att batteriet laddat ur kan vara att när jag gjort kylarrensen och påfyllning i så många omgångar (med fläkt som står på max), att bilen inte laddar lika bra på tomgång. Har ju inte kört nån längre sträcka sedan dess så bilen har inte fått gå så långt. En annan kan ju självfallet vara generatorfel eller tjuvström nån stans.

Något som jag märkt är att jag får ett ganska starkt knackande metalliskt ljud, någonstans centrerat under förarsätet/främre passagerarsäte i lägre hastigheter. Knacket ökar i takt med hastigheten för att sedan försvinna när jag kommit upp i hastighet (ca 50km/h). Verkar också knacka lite extra när jag ger gas..? Har två stycken idéer om vad det kan vara:

1. Avgassystemet ser ut att hänga extremt nära nåt form av rör längs framaxeln (kanske). Kanske att vibrationer får systemet att slå i det där "röret".

2. Knutkorsen(?) är dags att bytas..?

Knackljuden kommer och går lite sporadiskt, men är alltid i lägre hastigheter.

Testade förövrigt att lägga hög/låg-växeln i neutral, för att få drivmoment utan att hjulen snurrar. Fick inget knackljud då. (kan vara fel på hur det funkar nu...)

Ljudet e ju någorlunda obehagligt så hade vart skönt att bli av med det :D
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av rid54 »

Prova att köra på både hög- och lågväxel. Då bör det gå att avgöra, om knacket är hastighetsberoende eller beroende av mellanaxelns varvtal (mellan växellåda och fördelningslåda sitter en hardyskiva med en drivknut. Den kan ibland vara orsak till oljud/vibrationer). Att "torrköra" (F-lådan i N och olika växlar ilagda) är ett bra sätt att utröna om denna mellanaxel har hyss för sig.

Kolla att generatorn faktiskt laddar, dvs att du får 13,7 - 14,4 V på systemet när motorn är igång. Har du automatiskt halvljus? Om du har den sort som fanns på vissa modeller, som tände ljuset först när motorn startats, så är det en indikator på att det finns viss laddning; ljuset tänds när spänningen går över nåt visst värde, dvs generatorn ger lite ström. Det är dock bäst att mäta. Generatorn sitter så att den kan utsättas för kylvätskeläckage och då kan diodplattan gå på lunch efter ett tag. Den går att hitta som reservdel och går att byta själv.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Nu har jag en hel del lösa ändar i en tråd som egentligen handlade om nåt helt annat. Jag vet inte hur ni brukar göra här på forumet, om jag borde öppnat nya trådar per problem, eller om vi kan fortsätta hålla oss till denna tråden. Bara att säga till så kan jag hålla mig till vilket ni uppskattar bäst.
rid54 skrev:Prova att köra på både hög- och lågväxel. Då bör det gå att avgöra, om knacket är hastighetsberoende eller beroende av mellanaxelns varvtal (mellan växellåda och fördelningslåda sitter en hardyskiva med en drivknut. Den kan ibland vara orsak till oljud/vibrationer). Att "torrköra" (F-lådan i N och olika växlar ilagda) är ett bra sätt att utröna om denna mellanaxel har hyss för sig.
Till ljudet:
Inget ljud tillkomer om jag kör den i N i olika växlar. Kört den på vägen med hög/låg, samt diff av/på, för att testa allt. Ljudet e kvar. Tjejen lyckades spela in ljudet när vi körde en bit. Hoppas denna länken funkar att lyssna på:
https://www.dropbox.com/s/gd60102yxrl7q ... 9.mp3?dl=0

Verkar som det är värst när jag antingen ger den lite gas eller när gasen precis e släppt.
rid54 skrev: Kolla att generatorn faktiskt laddar, dvs att du får 13,7 - 14,4 V på systemet när motorn är igång. Har du automatiskt halvljus? Om du har den sort som fanns på vissa modeller, som tände ljuset först när motorn startats, så är det en indikator på att det finns viss laddning; ljuset tänds när spänningen går över nåt visst värde, dvs generatorn ger lite ström. Det är dock bäst att mäta. Generatorn sitter så att den kan utsättas för kylvätskeläckage och då kan diodplattan gå på lunch efter ett tag. Den går att hitta som reservdel och går att byta själv.
Verkar vara generatorfel... Har mätt ett gäng gånger med motor av/på. Får ut 12.4-ish när motorn går på. Den går lååååångsamt uppåt på tomgång, så nog laddar den nåt. men det är ju långt från 13.7 - 14.4. Hur krångligt är det för en okunnig att lösa diodplattan själv? Kan det finnas andra fel än generatorn?

På helt annan front, om jag står och kollar på bilen framifrån, så är det den högra fläkten som inte rör sig. Verkar som den hugger tag i nåt och inte får snurra runt fritt, får försöka flytta fläkten nån millimeter eller nåt... tror inte den e sönder, utan snarare att den inte får röra sig fritt. Nästan som att den hugger i kylarelementet. Den vänstra går på och verkar fungera som vanligt.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av rid54 »

Troligen blir det lättare för framtida utgrävningar, om en tråd håller sig till "ett problem", men i detta fall kan vi nog köra på med det som har kommit upp.

Ljudlänken får mig att tänka på nåt som tar i nån kardanaxel, jag tyckte "klangen" lät lite kardanaxligt. Det enklaste måste nog vara att hissa bilen så att du kan ta dig in under och sedan vrida kardanaxlarna för hand och undersöka ytan - är det där det händer nåt lär det nog synas.

Diodplattan är såvitt jag minns ansluten via sina fästskruvar - ingen lödning eller så. Den montageövningen är inte så svår, men man får väl ta det i steg och notera hur originalet sitter. På en del orter finns firmor som speciaiserat sig på att renovera/reparera generatorer och startmotorrer. Det finns goda chanser att du kan få din fixad av någon sådan firma om det finns nån inom rimligt avstånd.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Hej!
Bytte generatorn och det har löst elproblemen så vitt jag märkt av :) Får en stadig tillförsel när motorn är på. Tack för all hjälp!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av rid54 »

Skönt att det löste sig! Hade precis ett generatorproblem även jag - bilen startvägrade under en utflykt och hjälpström från annan bil fick iofs igång motorn, men sen dök systemen när batteriet tröttnade nästan direkt. Generatorstrejk, alltså... Tog loss, monterade isär, kollade kolen och mätte lite, satte ihop, monterade tillbaka och nu funkar det igen. Nåt lurt är det med dessa generatorer...

Det hamnar lätt kylvätska på dioderna om det droppar det minsta från termostatens anslutningar (de tjocka gummislangarna ovanför) och det är inte alls bra. Man få kolla att det är tätt ordentligt där. Sedan lär det finnas en "tät" generator, med ordentligt vattenskydd, har dock inte sett den att köpa nånstans.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
j-g
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 mar 2018 17:21
Ort: Göteborg

Re: Vit rök från motorrummet efter värmeslangskollaps

Inlägg av j-g »

Ville även uppdatera gällande ljudet under bilen som nämndes tidigare.
Bytte alla 4 kardankors och ljudet försvann. En av de var i så kass skick att locket på ett av "armarna" hade spruckit.

Något av det jobbigaste jag har gjort, då dessa j-vlar satt som berget. Fick tillgång till en pressmaskin så jag kunde trycka ut korsen. men det värsta momentet var att få bort just locken. slutade med att vi fick vara två man som spände fast locken i ett bordsfäst skruvstäd och fick lirka upp dem genom att hålla i kardanerna och rotera runt. Man lär sig nåt nytt varje dag!
Skriv svar