Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av Yoyo »

Hej!

Är som sagt ny här och har nu kört Niva ett par månader. Bilen införskaffades främst som jaktbil men har använts till betydligt mer då jag verkligen gillar den. Den har en charm som är svår att sätta fingret på. Min är relativt ny, uttagen 2015 och har bara gått ca 2500 mil i dagsläget.

Jag har kört efter principen att diffen låses när behov uppstår vilket inte skett så mycket förräns nu med all snö som vi fick här söderut i landet. 3 ggr har Nivan räddat mig hittills då jag glidit ner i diket ensam i skogen.

Problemet är att diffen inte vill stanna i låst läge utan hoppar ur lite när den känner för det. Ibland efter 5 sek, ibland efter ett par minuter. Har provat olika körsätt, olika växlar, dock mestadels utan lågväxel i. Har ej kunnat se något samband härav. Verkar som det hela är kopplat till en slumpgenerator som bestämmer när det är dags att låsa upp diffen igen?

Är det handhavandefel eller något som är paj. Är det tänkt att man bara skall kunna köra med låst diff om lågväxeln är i?

Enda erfarenheten jag har av fyrhjulsdrift och hög/låg/diff mm sen tidigare är av Jeeps selec trac automatlåda där man kunde låsa diffen när som oavsett hög eller låg.

Tackar för info på förhand!

Mvh Yoyo
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av rid54 »

Difflåsningen är helt mekanisk, med en sorts "växelförare" som dras med en stång, som i sin tur manövreras med den främre spaken. I stången finns ett hack, som en fjäderbelastad kula går ner i för att hålla den kvar i det valda läget, precis som för hög/låg och den vanliga växellådans olika lägen.

Det du kan kolla, är om lådan sitter långt bak i sina fästen (de har avlånga fästhål, för att man ska kunna justera fördelningslådans läge). Spaken kan nämligen tänkas slå i kanten på hålet i durken om fördelningslådan rör sig ("vickar") mycket. Just den rörelsen är nåt som lådan gör om bilen vibrerar mycket. Jag har haft ett par tillfällen när lådan vickat till så att hög/låg -spaken hamnade i friläget. Det var på en extremt tvättbrädig väg i och för sig.

Om du kommer in under kan du känna på hur lådan kan röra sig. Det bör gå att se hur jag menar.

Och diffspärren ska kunna användas både i hög- och lågväxelläge.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av Yoyo »

Tackar för snabbt svar!

Skall kolla detta i morgon. Kan säga redan nu dock att spaken för diff låsning känns annorlunda än de andra. Man känner liksom inte hur det "klickar" i så att säga som det gör med övriga reglage. Svårt att beskriva känslan men på de övriga växelreglagen så är det ju lite som ett motstånd som övervinns precis innan det släpper och och det sätter sig. Diffspaken känns ej så och dess rörelsemarginal är väldigt liten tycker jag.

Hoppas min beskrivning var till lite hjälp iaf. Tyvärr har jag ej kört eller har möjlighet att prova någon annans Niva för jämnförelse.
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av IvaniNivan »

Kanske är det så att du inte fått i diffspärren helt? På min Niva så får jag lirka i och ur den när jag kör långsamt rakt fram och då känner jag ett tydligt klick när den ligger helt i. Om inte spaken går till klickläget så kan diffspärren halka ur. Jag kan alltså inte lägga i eller ur spärren stillastående. Ibland går spärren i eller ur på fem meter och ibland trilskas den lite och det behövs 25 meter.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av Yoyo »

IvaniNivan skrev:Kanske är det så att du inte fått i diffspärren helt? På min Niva så får jag lirka i och ur den när jag kör långsamt rakt fram och då känner jag ett tydligt klick när den ligger helt i. Om inte spaken går till klickläget så kan diffspärren halka ur. Jag kan alltså inte lägga i eller ur spärren stillastående. Ibland går spärren i eller ur på fem meter och ibland trilskas den lite och det behövs 25 meter.
På min verkar den låsa diffarna. Kändes iaf så då den blev lite lynnig när man svängde i snöslasket, ville gärna gå rakt fram istället. Jag har provat att låsa både stillastående och i krypkörning med samma resultat.

Har inte hunnit kolla enligt föregående tips ännu. Influensan slog till här i familjen så det får vänta ett tag.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av rid54 »

Alltså, "den lilla spaken" låser centraldiffen, inget annat. Resultatet brukar bli att bilen får en tydlig tendens att vilja gå rakt fram. Diffspärren är en sorts klokoppling som man mekaniskt drar ihop med spaken. Så länge det spjärnar i kopplingen, dvs det finns en skillnad i rotationen mellan fram- och bakaxeln, är den normalt sett trög att få ur. Är underlaget någorlunda strävt (grus, skogsmark) kan det bli så att man måste backa några meter för att avlasta innan man kan få loss spärren. Spärren får inte användas på asfalt eller liknande "halkfritt" underlag, det kan bli för mycket späningar i drivlinan/axelupphängningen för att grejerna ska må bra. Det är inte något Niva-specifikt problem egentligen. Alla bilar med stel fyrhjulsdrift kan få problem och ta stryk på fast, torrt underlag. "Stel fyrhjulsdrift" är precis det man får när man spärrar centraldiffen, det blir som en gammal Land-Rover eller nåt liknande.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av Yoyo »

Ja, såpass mycket vet jag såklart :D . Blev ju en Niva för att jag ville ha riktig "mekanisk" fyrhjulsdrift.

Det jag menade var att diffen hoppar ur när den känner för det oavsett hur den har lagts i. Mitt problem är att den ej stannar kvar i det läget speciellt länge. Har absolut inga problem att låsa upp diffen. Får dock hålla i spaken konstant om jag ej vill att den skall hoppa ur.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av ahlberg »

Testa att ta av kåporna och damaskernarunt växelspakarna och provkör. Vanligaste orsaken till detta problem är spaken slår i kanten på hålet. Svårt att lösa. Själv brukar jag ha handen på spaken i kritiska lägen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Alf
Inlägg: 115
Blev medlem: 13 mar 2010 11:12
Ort: Uppsala

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av Alf »

Jag hade/har samma problem. Ofta hoppar den ur när som helst och ibland när man vill koppla ur är det skitsvårt.
Jag bytte gummigrejjerna som fördelningslådan hänger i och då vart det mycket bättre, den hoppar inte ur lika lätt/ofta längre.

/Alf
Lada Niva 1,7i -04
Amazon -65
Ford 4610 -87
Fiat 128 3P -76
Fiat 128 3P -76
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Re: Ny medlem/Niva ägare med diff som strular

Inlägg av Yoyo »

Alf skrev:Jag hade/har samma problem. Ofta hoppar den ur när som helst och ibland när man vill koppla ur är det skitsvårt.
Jag bytte gummigrejjerna som fördelningslådan hänger i och då vart det mycket bättre, den hoppar inte ur lika lätt/ofta längre.

/Alf

Tackar för tipset. Har ej kollat på det än. Drar mig för att skruva då garaget fullt å vädret för trist för att meka ute...
Skriv svar