Den där -.-' ( hehe )

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
BjorneniLadan
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2017 18:44
Ort: Perstorp

Den där -.-' ( hehe )

Inlägg av BjorneniLadan »

Här är min niva från 1983 men med 2004 års motor ( Tror jag det var ) Köpte den strax innan hjul men har inte hunnit undersöka den så mycket än. Har fått hjälp med lite svets jobb och så vidare MEN Har upptäkt att där är kylarcement i systemet :-/ Någon som har tips på hur man lättast och smidigast får bort detta? Just nu fyller jag på vatten och låter motorn gå runt ett tag och sedan tappar ut vatten, mycket lägger sig dock i termostathuset. Tack på förhand


Bild

Bild

Bild

Bild
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Den där -.-' ( hehe )

Inlägg av Berlina »

Hallå där.
Frågan är väl varför det är kylarcement i den? Det bör väl uppdagas snart kan man tycka.
En tanke är väl om du kan göra en bypass så du plockar bort kylaren och kör vattenslang i en av kylarslangarna och låter motorn gå på tomgång? Sen reglera flödet med den andra kylarslangen med någon form av klämtång /förminskning?
Vissa säger att en diskmaskinstablett ska göra susen som rengöring. Ploppa i en sådan och kör motorn varm en stund är väl ett andra tips.
Medlem 2019
BjorneniLadan
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2017 18:44
Ort: Perstorp

Re: Den där -.-' ( hehe )

Inlägg av BjorneniLadan »

Jo det är ju det som ära frågan, vet ej om man ska riskera att beställa en ny och se vad som händer :/ Vill dock inte bega igen den nya med cement dock. Ska föröska fortsätta spola och se vad som händer. Tack för tips
Skriv svar