Demontering av bromstrumma bak

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Arnout
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 sep 2017 19:07

Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av Arnout »

Jag behöver lite tips på hur man får av en bromstrumma som sitter som bara den. Det ser ut som att aluminiumet från bromstrumman har oxiderat och nyper runt navet. Är det enda sättet att slipa sönder tumman eller finns det ett annat sätt? Jag har redan använd en del våld så nu är det dags att be om hjälp.
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av gubben i ladan »

Kapa och köpa nya.
Användarens profilbild
Hans
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2016 14:28
Ort: Älvdalen

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av Hans »

Prova att värma så den utvidgas lite med gas svets eller gasol lite snabbt så värmen inte överförs till andra matrialet,Hälsningar Hans.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av ahlberg »

Där bör finnas två gängade hål i bromstrumman dit du kan flytta de två M8 som håller trumman på plats. Dessa pressar då på navet. Därefter är det värme som gäller.. inte våld.

Använd inte kopparpasta vid återmonteringen, vad du än gör..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av IvaniNivan »

Jag kan bara hålla med tidigare talare. Värm på bromstrumman med gasol eller gassvetsen så lossnar de utan våld. Lika med kopparpasta, undvik den för den funkar inge bra ihop med aluminium. Använd alupasta istället, den funkar bra. Alupasta funkar även på bromsoken.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av Lenin »

På tvåhjulsdrivna Lada brukar knepet vara att hissa upp bilen, ta bort hjulet, ta bort låsskruvarna, starta motorn med växel i, varva upp en aning och tvärnita utan att frikoppla. Om allt går som det är tänkt stannar bromstrumman innan drivaxeln stannar och den fastoxiderade ytan släpper. MEN kanske detta är en usel idé för en fyrhjulsdriven ryss. Klarar transmissionen denna manöver? Kan man göra som jag föreslår när bilen står på pallbockar utan kontakt med garagegolvet? Någon som vet eller tror sig veta?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av rid54 »

Nivan har pinnskruvar och hjulmuttrar, personbilarna har hjulskruvar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av Lenin »

rid54 skrev:Nivan har pinnskruvar och hjulmuttrar, personbilarna har hjulskruvar.
Då är ju mitt förslag inte bara dåligt utan rent av uselt.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av rid54 »

Lenin skrev:
rid54 skrev:Nivan har pinnskruvar och hjulmuttrar, personbilarna har hjulskruvar.
Då är ju mitt förslag inte bara dåligt utan rent av uselt.
Så långt skulle jag inte vilja gå... men det kan bli knepigt. Det slår mig dock att om man tar loss hjulen (bilen uppallad) och ställer sig några gånger på bromsen, så kanske det blir lite rörelser i trumman som bryter oxidskikten eller vad det nu är som håller fast trumman så att det blir lättare att få loss den. Annars är det väl värme som gäller...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Demontering av bromstrumma bak

Inlägg av niva-2121 »

Ett gammalt knep som jag tillämpat bl a på Opel är att lossa hjulmuttrrna cirka 1 - 2 varv och sedan köra "slalom".
Om det inte hjälpte brukade slipa spår radiellt från centrum och ut mot däckbanan - men då "sabbar" man fälgen.
Forumsponsor
Skriv svar