Turbo kit från Lada Moscow?

Allmänt Lada-Niva snack!
stefan strandh
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 okt 2017 09:28
Ort: Gnesta

Turbo kit från Lada Moscow?

Inlägg av stefan strandh »

Hej,
Är det någon som har provat Turbo kitet från LAda Moscow?
Verkar ok, men vore kul med synpunkter och funderingar.
Priset är ca 12000 kr och skall ge min 1,7i motor ca 120hp.


120HP TURBO 0.5 Bar Kit LADA 21213i 21214i NIVA 4x4

Mvh // Stefan
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Turbo kit från Lada Moscow?

Inlägg av dea »

Haha jag satt och kollade på kiten därifrån häromdagen :D verkar intressant och till vettiga priser
https://www.ladamoscow.com/turbo-compressor

Så jag är också intresserad av om någon har erfarenheter av dessa.
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Turbo kit från Lada Moscow?

Inlägg av IvaniNivan »

Jag har också sett de här turbokiten och de ser ju relativt enkla ut. Men jag saknar intercooler och förklaring på hur styrboxen skall mappas om och undrar vem som kan efterjustera den? Jag har trimmat min Niva som är en äldre -86 med förgasare och 1600cc motor med portning, planad topp, planat block 1,9mm så korvarna vänder i plan och en trimkam från race-parts som heter estonian 256grader 10.5 i lyft. Jag kan nu utan problem hålla 130-140 utan att tappa fart i motlut. Det var mycket jobb men bilen blev mycket roligare att köra.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Eviltore
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 nov 2017 08:40

Re: Turbo kit från Lada Moscow?

Inlägg av Eviltore »

Enligt beskrivningen på det ena kittet till niva så ger det en acceleration 0-100 på 12 sekunder och ökad förbrukning upp till två deciliter mer per mil. Måste finnas bättre (och mer ekonomiska) sätt att skrämma upp motorn än en turbo på orginalmotorn. :D

Men det hade varit fräckt med en niva turbo!
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Turbo kit från Lada Moscow?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Ja, man vill ju alltid ha lite mer... själv behöver jag inte mer toppeffekt, men skulle vilja ha lite mer i botten på varvtalsskalan. Slagvolym är ju grejen, tycker jag.
Efter surfning hittade jag på finska wiki:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lada_Niva ... %E2%80%93)

google translate säger:
Den nya generationen Niva är världens billigaste SUV. Den är konstruerad tillsammans med General Motors och säljs under namnet Chevrolet Niva. Den nya Niva har en kontinuerlig fyrhjulsdrift med 1,8 liter VAZ-21231 och en 2-liters VAZ-23233-motor med en första hästkraft på 90 hästkrafter och 99 hästkrafter i det senare.”

cheva niva skall alltså ha en 2-litersmaskin. Aldrig hört. Men jag googlade på motorns beteckning: VAZ-23233. Hittade:
https://translate.google.se/translate?h ... rev=search
surt nog översätts inte den tekniska specen eftersom den inte är text på hemsidan där, utan en ”bild”. Men som jag tolkar det så står det i andra stycket:
slagvolym: 1950 cc.
Motoreffekt: 99hk/73kW/vid 5400 rpm
Vridmoment: 152 Nm vid 2800 rpm

Så det verkar ju som det inte är någon virrpanna som skrivit nåt på finska wiki, utan motorn finns verkligen. Det är ju den man skulle vilja ha!
Eftersom cheva niva uppenbarligen har tagit drivlinan från lada niva borde det ju vara en bolt-on rakt av.

Är det nån som vet nåt om detta?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar