Vibrationer

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationer

Inlägg av rid54 »

Hej.

Jag rekommenderar bestämt de dokument som finns att hitta via länkar här. Där framgår tydligt vilken roll alla olika delar har. Vad gäller muttern på utgående axel från växellådan, så måste den vara mycket väl låst till axeln, tidigare fanns ett spår i axeln och en krage på muttern som man skulle knacka ned i spåret, samt en låsbricka ("vikbricka"). Sedan har utgående axeln från växellådan en tapp, som ska passa i en gummibussning, som sitter inuti den skålformade änden av mellanaxeln som själva hardyskivan sedan ska fästas i. I samma skål ska också finnas en tätningsring av gummi. Bussningen och tätningsringen utgör centreringen av mellanaxelns växellådsände, kan man säga. I F-låde-änden sker ju centreringen med hjälp av ursvarvningen i medbringaren på CV-knuten. Tyvärr är det ju inte helt lätt att komma åt i just detta område, men mellanaxeln ska absolut inte ta i metalliskt någonstans i växellådsänden och absolut inte i själva muttern. Den ska som nämnts bara sitta fast med hardyskivan och centreras med gummibussningen/axeltappen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar