Ärtan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarvisningsbild
rid54
Kontakt:

Re: Ärtan

Inlägg av rid54 » 27 dec 2017 22:14

Konsolerna till "den cylindriska klumpen" (låter vetenskapligt, eller hur?) finns ju inte på originalbalken, åtminstone till nåt visst tillverkningsdatum, därav tror jag man kränger en ny balk med dessa fästkonsoler.

Det är OK att använda pronominet "han" om mig, det känns mest vant och stämmer med personnumret.
/Rickard
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

wadsbo

Inlägg av wadsbo » 06 sep 2018 20:20

Projekt snorkel.
Köpte den nya varianten från f-design. Jämför man med den gamla som jag hade till min gamla Niva så här denna mer välgjord. Den gamla var av någon typ av plast medan denna är gjord av glasfiber och är inte alls lika "mjuk". Annat som skiljer är att den nya monteras med bult uppe i snorkelhuvudet och med bult nere i kanten på skärmen. Bulten uppe vid huvudet fäster i ett plastblock som man i sin tur skall limma fast i biltaket.
Köpte snorkeln via LADA sport i Tyskland (98 euro + 60 euro i frakt) som beställde den åt mig direkt från Ryssland. Även betalningen gick via LADA sport. Inga konstigheter, det hela gick väldigt smidigt. Sen vet jag inte om jag har haft tur för tull & moms verkar ha ramlat bort på vägen. Återkommer med mer bilder från själva monteringen.

Bild

Bild

Bild

/Wadsbo
Niva-15

wadsbo

Inlägg av wadsbo » 10 sep 2018 19:55

Bild
Innan första snittet.

Bild
Mitt under själva operationen

Bild
Patienten färdigopererad.

/Wadsbo
Niva-15

dea

Inlägg av dea » 13 sep 2018 14:48

Fräckt! Trevligt när man blir nöjd med kvaliten på grejor man beställer :D

wadsbo

Inlägg av wadsbo » 22 sep 2018 18:56

Och så här blev det. Inte helt nöjd men det får duga. Det som jag är mest missnöjd med är hur jag kapade huven. Kapmallen jag fick med snorkeln var inte helt tillförlitlig. Står man framför bilen så skulle egentligen det övre "snittet" från vindruta och framåt varit lite mer vinklad ut mot huvkanten. Enligt mallen så skulle man kapa i en mer rak linje. Detta innebär att snorkeln ligger fint kant i kant med huven i överkant men sen blir glipan mellan huv och snorkel större i framkant. Skulle studerat Youtube lite mer innan jag kapade. Finns ett klipp där en kille visar ett mallen skall placeras lite snett. Annars var det inga konstigheter att montera snorkeln. Det enda som var lite lurigt var att klura ut var någonstans det övre fästet för snorkeln skulle limmas (jag använde dubbelhäftande tejp) fast på taket. Jag monterade snorkeln så som jag ville ha den och sen gick det att komma åt att temporärt tejpa fast det övre fästet mot taket. Sen försiktigt bort med snorkeln igen så att inte övre fästet följer med, markera ut placeringen för fästet och sen limma/tejpa* fast det. Montera snorkel igen. Klart.

*Jag använde tejp som man kan använda t ex. på husfasader för husnummer osv. Verkar va' bra skit.

Bild
/Wadsbo
Niva-15

Berlina

Inlägg av Berlina » 23 sep 2018 22:43

Blev ju riktigt fränt. Bra jobbat ;)
Medlem 2018

Skriv svar