Brummis

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Robert_D
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 dec 2017 19:54

Brummis

Inlägg av Robert_D »

Hej, Robert heter jag och är helt ny i Lada världen. Tänkte att jag behövde en vinterbil och det ända jag kunde
tänka på var Lada Niva till vettigt pris. Så det fick bli en sån.

Hitta efter mycket om och men en beg Niva årsm 2010 i Eskilstuna som gått ca 6300mil. En blandning av Niva M och modellen innan så man får vara på sin vakt
när man köper delar på ebay.

Allmänt sliten och rostig med div nyanser i vitt blandat med brunt. Köpte den i mars 2017. Körde den fram till Juli innan den åkte in i garaget för div reparationer samt modifikationer. Tre månader senare så vart bilen ljusgrå istället för vit och helt annan kör upplevelse.

Man blev helt enkelt kär i bilen. Charmig, back to basic, tuffar omkring i 90 på mätaren = 80 verklig hastighet. Bildas köer efter mig på 2-1 vägar. Lärt mig svära på ryska. Man får ta fart i uppförsbackarna, man kommer in i 100 och på toppen pekar mätaren på 70 med full gas. En underbar bil med andra ord.

Delar som blev utbytta samt nya "häftiga delar" fram till idag:
Vänster drivaxel fram inkl inner lager och packbox (mot diffen)
Slav cylinder koppling
Knack sensor
Tändstift
Tändkablar
Tändmodul
Alla bakaxelstag (De var typ böjda och väldigt rostiga)
Stötdämpare runt om (dom som satt på kunde man nog inte kalla stötdämpare)
Rostlagad
Ny lack
Snorkel
Alla oljor/filter
Termostat med slangar
Halogen lyktor till LED
Takräcke
50 tum tak LED ramp
40 Tum Huv LED ramp
Div Led ramper på takräcke som pekar åt sidan och bak
Nya DOTZ fälgar
Nya mudd däck med rejäla mönster
Träratt
Fick åter användning av mitt gamla ABUS granit rattkrycka
Renoverade den befintliga winchen samt nya kablar (första ägaren var väldigt kreativ med kabeldragningarna)
Nya baklampor
Nya blinkers och pos/varsel ljus
Div klistermärken
Nya torkararmar och torkare
Nya lister runt om
Nya handtag inne(från plast till metall) som ute (från chrome till svarta med nya lås)
Nytt tändnings lås
Skydds/has plåtar under fram diff, motor, växellåda och transferlåda.
Instegslister med pimp guld text
Nya sido lister

Att göra nästa år (har delar hemma som väntar)
Plocka ner hela framaxeln för ommålning och rostskydd
Ny fram diff (gamla läcker och jag får inte stopp på det trots ny packbox på ingående axel)
Höger drivaxel fram
Ny koppling (är nog på håret att jag klarar mig denna vinter)
Förstärkta bakaxelstag (rektangulära och inte runda) inkl justerbart panhard stag
Höjnings kit
Förstärkta bakfjädrar
Nya framfjädrar
Beroende på hur besiktningen går i mars så blir det nya bromsar och kanske bromsrör. Broms balans fjuppen på bakaxeln kärvar lite så ibland nyper bakbromsarna liiiiite mer än fram.

Växellådan känns fortfarande "ok", men seg när den är kall (1'an och 2'an med skrap, försvinner när den blir varm)
Klassiska lagerljud, tyst med koppling nere. Släpper man på koppling så låter det.

Klämmer ca 10 mil i veckan med en förbrukning på ca 1 liter milen.

Det dryga är nu att även bruksbilen blev en hobbybil, så nu är det 3 hobbybilar. 2 sommar bilar och en vinterbil och en garageplats
för lite.

Lite bilder på hur den såg ut vid inköp och hur den ser ut nu:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Mvh
Robert D
rid54
Inlägg: 1474
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Brummis

Inlägg av rid54 »

Där kan man ju snacka ansiktslyftning...! :)

Berätta gärna om huvudstrålkastarna (typ, varifrån, ditt omdöme) och om de blir godkända vid besiktningen. Jag har hört flera frågor om hur man bättrar på lyset, men vissa lösningar är ju inte godkännbara.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 317
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Brummis

Inlägg av dea »

Snyggt :D det har du gjort bra!
Robert_D
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 dec 2017 19:54

Re: Brummis

Inlägg av Robert_D »

rid54 skrev:Där kan man ju snacka ansiktslyftning...! :)

Berätta gärna om huvudstrålkastarna (typ, varifrån, ditt omdöme) och om de blir godkända vid besiktningen. Jag har hört flera frågor om hur man bättrar på lyset, men vissa lösningar är ju inte godkännbara.
Hej,

Ja den får blickar och många pekar :D .

Map LED insatserna, njaaaaa.

Bild

Köpta på ebay std 7" insatser, 135 € paret gav jag. Gjorda framförallt till Jeep och Harley Davidson men det verkar vara std mått. Är en helt kapslad enhet med en liten kabelsnutt med H4 han anlsutning. Plug and play rent elektriskt, kopplade inte in den löjliga lysande ytterringen, var bara ute efter bra/bättre ljus (trodde jag). Passar precis i ljuspottan, lite djupare än en vanlig halogen insatts. Böjde lite på yttre fästringen (fäst öglorna) och då kunde jag precis få fast dom.

Skall kolla om dom har E stämpel men jag är tveksam. Har besiktning i mars så vi får se hur jag gör, tror inte bilen går igenom med dom på (tror heller inte dom uppskattar LED rampen på huven men vi får se).

Ljusbild och ljusutbyte? Nja, besvikelse. Skulle nog säga att jag får bättre ljus ur en helt sprillans ny halogen insatts än dessa LED (både map halv och hel ljus), aboslut ingen xenon wow effekt. Så i det stora hela varken bättre eller sämre. Värt pengarna?, tycker inte det.

Hade dom skippat den fula vita ringen så hade det kunnat se snyggt ut men den förstör mycket. Kommer nog byta tillbaka till halogen igen.

/Mvh
Robert D
Robert_D
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 dec 2017 19:54

Re: Brummis

Inlägg av Robert_D »

dea skrev:Snyggt :D det har du gjort bra!
Tackar :D

Nu även med motorhuvs vajrar från huv till takräcke ( framrute skydd mot grenar i skogen) . Har även köpt en 2 meter sand buggy pinne så man ser vart fronten börjar inkl en komunist flagga :D

Hade designen/konceptet klar med vad jag ville göra redan våren 2016 men hitta ingen bra utgångsbil. Så medans jag höll på mecka i Juli 2017 så släppte Brabus sin bil, och de snodde hela mitt design concept :lol: ;)

Bild

/Mvh
Robert D
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Brummis

Inlägg av PEK »

Tjusigt!
Grön Niva -13
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Brummis

Inlägg av ahlberg »

Kaxig liten sak, det där! Välkommen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Robert_D
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 dec 2017 19:54

Re: Brummis

Inlägg av Robert_D »

rid54 skrev:Där kan man ju snacka ansiktslyftning...! :)

Berätta gärna om huvudstrålkastarna (typ, varifrån, ditt omdöme) och om de blir godkända vid besiktningen. Jag har hört flera frågor om hur man bättrar på lyset, men vissa lösningar är ju inte godkännbara.
Till min förvåning, de var visst E märkta:
Bild

Tror jag tar en chansning map besiktningen och låter dom sitta. Gissar det kommer falla på att det inte finns strålkastarspolare samt automatisk ljus höjd reglering (tror inte den vakum styrda höjd regleringen räknas).

/Mvh
Robert D
Robert_D
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 dec 2017 19:54

Re: Brummis

Inlägg av Robert_D »

ahlberg skrev:Kaxig liten sak, det där! Välkommen!
Tackar tackar :D

Läste mycket på det här forumet och hitta väldigt mycket matnyttiga saker att kolla på innan jag köpte bilen, vad var fallgroparna och vad som var bra att veta.

/Mvh
Robert D
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Brummis

Inlägg av Berlina »

Hallå där :)
Blev ju en frän variant det där. Bra jobbat.
Medlem 2019
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Brummis

Inlägg av niva-2121 »

Milda makter vilken Face Lift! :shock:
Där ligger Wheeler Dealer i lä. 8-)
Skulle du våga gör en addering på allt du gjort/lagt ut? :?
Var har du dina bopålar nedslagna? :?:
Kommer att följa tråden med största intresse. :D
Gott nytt år. :lol:
Forumsponsor
Robert_D
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 dec 2017 19:54

Re: Brummis

Inlägg av Robert_D »

niva-2121 skrev:Milda makter vilken Face Lift! :shock:
Där ligger Wheeler Dealer i lä. 8-)
Skulle du våga gör en addering på allt du gjort/lagt ut? :?
Var har du dina bopålar nedslagna? :?:
Kommer att följa tråden med största intresse. :D
Gott nytt år. :lol:
Hej,

Tack detsamma, Ursäkta sent svar. Bor i västerås.

Det där med att kolla upp hur mycket jag lagt ut map delar, blev visst mer än vad jag trodde.
Bilen köpte jag för 37 kSEK.

Alla delar har jag köpt via tyska ebay med div tyska/ryska handlare. Man tycker ju att delar är super billigt, 100 kr där 50 där och 400 där. Men sen när jag räknat ihop allt och sen frakten på det så blir det en helt annan slutsiffra.

Så delar inkl frakt landade på helt sjuka ca 70 ksek. Av dom 70 ksek var ca 10kSEK bara frakt kostnader. Mitt problem var att jag hade massa småbeställnignar ute och snitt fraktkostnaden ligger på ca 16EUR. Suck. Hade jag vetat vad jag behövt I "framtiden" så hade det varit färre beställningar men dessto mer I varje order.

Det dyraste grejerna:
Däck och fälgar 9000 SEK (bra frakten här gick på 1800 SEK)
Tackräcke 5500 SEK
Generator (100A ) 2000 SEK
Stötdämpare 1000 SEK
Bakaxelstag 1000 SEK
Komplett drivaxel 1500 SEK
Alla ljusramper 4000 SEK
Snorkel 1500 SEK
Så löjliga saker som huvvajrarna med tillbehör I rostfritt 900 SEK på Bauhaus
Framdiff ca 2000 SEK
Höger drivaxel 1600 SEK (dyrare då den är längre)
Koppling ca 1200 SEK
Alla strålkastare och baklampor, 2200 SEK
Träratt 3600 SEK
Skyddsplåtar 1500 SEK
Winch renovering 1600 SEK (nya kablar 35 mm2 / nytt högströms relä)
etc, etc

Men det blir småsakerna som sticker iväg: färg, hagmans ca primer, rostskyddsmassa, bultar/muttrar (biltema blir dyrt med muttrar och bultar I rostfritt, tror det landa på 1500 SEK), nya yttre och inre handtag, nytt tändningslås osv osv.

På inköpslistan är komplett bromsrenovering:
Ett kitt kostar 205 EUR (skivor, ok, bakcylindrar, slangar fram, bromsbackar, DOT 4 vätska)

Så jag tror inte jag skall räkna mer på det då blir man bara deppig, men nu är bilen i min smak som jag vill ha den och det har varit en kul resa :-)

Lite kul imorse, 4 bilar körde om mig i idiotiska omkörningar 2-1 väg, de skulle bara forbid tydligen. 5 min senare stod alla bilar och vänta vid samma rondell för att komma ut. Tidsbesparing 0, suck.

/Mvh
Robert D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Brummis

Inlägg av niva-2121 »

[quote="Robert_DHej,

Tack detsamma, Ursäkta sent svar. Bor i västerås.

/Mvh
Robert D[/quote]

Men hörrö, då har du inte långt till Sandlycke.
Där kan du visa upp pärlan och ta offroadoskulden på bilen och dig själv under ordnade former.
Flera Västeråsare brukar komma och leka spenaten på Sandlycke.
Sista lördagen i varje månad(utom juli, då SOT styr datum). ;)

B t w så lyckades även jag komma upp i ungefär 70.000:- påkost/utgifter på min "Ludmilla" under närmare 3 år. :oops:
Forumsponsor
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Brummis

Inlägg av Vazmannen »

Kul projekt och att fler bränner stålar på bilarna...

Som sagt, börjar man summera kostnaderna springer de lätt iväg. Dock är skillnaderna stor i fraktpriser, ibland åtta euro och ibland 100 euro för samma detalj...

Lycka till!

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Brummis

Inlägg av niva-2121 »

Vääääldigt mycket o t så bestod mina kostnader för Ludmilla i huvudsak av 3 bakaxelhaverier, 2 bromsrenoveringar, 2 bakaxellagerkit, 2 yttre drivaxelknutar, 2 drivaxelbyten,1 byte höger framvagnsupphängning, 2 omgångar kompletta nya däck med fälgar, Val Racing torsen i bakaxeln, höjningskit inkl "spacer" till övre kulleden i styrspindeln, skydd under, "swing away" reservhjulshållare på bakluckan, viss modifiering av elystemet för belysningen med nya grövre elledningar och relän(som ökade spänningen till huvudstrålkastarna med cirka 2 volt), ombyggnad av baksätet till 2 separata stolar(från Santana Samurai -98), 2 brandsläckare, en mängd olika 12 volt eluttag in- och utvändigt, 4 extraljus med takbåge, 2 extraljus med "bullbar", 2 DLR-lampor, batteri m m.
En stor del av kostnaderna gick till olika verkstäder m anl av tilltagande reumatiska besvär toppade med fialmygi samt "överålder" sista året.(det sista tilltar allt mer - tretiotalist :oops: )

Dock hade jag aldrig några driftstörningar som jag läst att andra Niva-ägare drabbats av, bortsett från bakaxelras och höger framhjul vilande mot hjulhusets bakkant. I de fallen tog jag mig i alla fall hem, runt 10 mil i båda fallen.

Ludmilla välte/rullade heller aldrig som andra bilar gjort(4 ggr). :lol:

Duktig JRT (Jeep Rescue Team). 8-)
Forumsponsor
Skriv svar