Deas Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Deas Niva

Inlägg av dea »

Igår tog vi en sväng till Halmstad och kollade på en Niva. Blev ju som så att den följde med oss hem :D det var deras demobil som skulle säljas då dom skulle ha en ny demo.
Bild
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Deas Niva

Inlägg av maggan »

Stiiiilig :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Deas Niva

Inlägg av Vazmannen »

Najs...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Deas Niva

Inlägg av ahlberg »

Man får nästan tårna i ögonen.. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Haha, jo visst är den grann :lol: men antagligen så kommer det nog inte hända så mycket med den, kommer ha den till att köra lite rundor hemomkring då vi driver lantbruk, så kan den funka bra för att ta sig ut och kolla korna och ta sig ut i skogen. Känns som en trevlig bil om man inte har för bråttom eller ska köra långt, när vi hade köpt den i Halmstad så körde vi till Ullared och gick en sväng på Gekås men håller man lite högre tempo än lastbilarna så är det helt ok :D

Blev positivt överraskad av ljuset på den men det ska antagligen monteras en led-ramp som jag har liggandes, då jag tycker ljuset är lite smalt på svängiga småvägar. Kanske fixa farthållare på den, har ju kollat Ahlbergs tråd om det :ugeek:
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Deas Niva

Inlägg av Berlina »

Grattis!
Hoppas att du håller den i bra bruksskick annars kommer den att hamna på min lott om 10-15år... Rädda bilen.se :D
Medlem 2019
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Beställt lite grejor från ladapower bla https://ladapower.com/catalog/niva-1600 ... kit-detail

Bild

Behandlade med Gtechniq för att förhoppningsvis kunna hålla dom rena ett tag framöver :o fick med en liten flaska när jag köpte bilen för jag skulle behandla stolarna men det har inte blivit av ännu då jag ändå använder överdrag när jag har jobbekläder på mig
Bild

Var enkelt att montera dom men har inte provsuttit riktigt ännu då medlet behöver några timmar på sig att torka.
Bild

:?: Och nu en liten fråga om el då jag hade velat att radion startas när man slår på tändningen, var hittar man enkelt +12v som går på tändningen?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Deas Niva

Inlägg av ahlberg »

Bästa stället är väl säkringshållaren men annars gå det ju att fulkoppla t ex på strömställaren till fläkten. Tror det är en gul kabel du ska leta efter där.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Ska kolla lite mera på fläktens brytare, sitter ju nära och bra :) annars så blir det väl säkringshållaren och plocka där.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Har inte blivit något kopplande med radion. Däremot kom det på en liten led-ramp i den gångna veckan :D

Blev egenhändigt tillfixat fäste.
Bild

Tanken var att använda detta fästet som jag köpte på jula men det var för grunt så rampen tog emot kofångaren.
Bild

Fick dock dit en del av fästet, kapade av bakre delen så kunde jag skruva fast den under rampen ;)
Bild

Bild
rid54
Inlägg: 1474
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Deas Niva

Inlägg av rid54 »

Ser prydligt ut!. Min upplevelse är som din, det lyser bra, men lite smalt. På min sitter gamla vanliga runda halogenhjälpljus. Är det fortfarande H4 även i Urban?

Vad gäller radion kan du behöva se upp lite. Det tycks vara normala lösningen att ha den kopplad til ständig + och jag gillar det. Problemet om man lägger matningen på tändningen, så måste man ändå försäkra sig om att den fortfarande har en ständig + för att den ska komma ihåg inställningar och så är det inte kopplat i original om jag minns rätt. Dvs, du kommer att behöva både en ständig + och en tändningsberoende matning.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Deas Niva

Inlägg av niva-2121 »

Lite sent inlägg, men jag har på flera bilar tagit "ständig ström" från bromsljuskontakten när jag kopplat in bilradio.
Forumsponsor
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Det är H4 på den.

Ang matningen till radion så har jag inte kollat mera på det ännu, där är ju konstant + fram till den som det är nu, ska bara leta fram + som går via nyckeln också då jag är van vid att radion startas av sig själv från tidigare bilar.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Händer inte så mycket med bilen. Den bara rullar på, upptäckte att original däcken inte funkar så bra på blankisen idag så beställde nokian hacka c3 dubbat om jag inte missminner mig.

Blev en liten bild igår när jag hämtade elverket vid grävaren ute på åkern

Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Fick på dubbisarna i fredags, tusan vad det satt grus i bakhjulen det blev inte bra efter tvätt där hjulen inte blev riktigt rena så måste försöka tvätta helt rent och se om vibrationerna försvinner.

Bild

Bild

Bild

I söndags kväll blev det en 20mila tripp med släp för att hämta en tidig hjulklapp. Körde en Fs1 när det begav sig, dock var den svart jag hade då men bättre än inget :mrgreen:

Bild
Skriv svar