Ett möte med Budda via Niva åktur som var udda

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
Izra
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 sep 2017 05:56

Ett möte med Budda via Niva åktur som var udda

Inlägg av Izra »

Hej alla entusiaster, jag gick ärligt talat mest med i forumet för att försöka sälja en fördelningslåda. Hade annons på Blocket för några år sen på 2.000 kr tror jag, men fick inget svar.
Budda och Niva, samhörigheten är uppenbar, två korta namn som slutar på a.
Däremot direkta möten anses ovanliga, men det hände mig (nästan) -2005.
Användningsområdet var den gången också udda,det var ett flyttlass med allt som behövdes för en liten enrummare i Tierp som skulle hyras som komplement till huset i Ångermanland. Utan släpkärra.
Faktiskt sant det också, allt var hopfällbart, dvs stolarna, bordet och sängen. Sen behöver man bara några kartonger med övrigt krafs.
Kanhända uppskattar Budda enkel livsföring och rentav också Niva?
Det som hände var otäckt men omvandlades till en solskenshistoria efter att Budda grep in.
Jag kom körandes på Europavägen och det var bara någon mil kvar.
Hastigheten var moderat, ca 80 km/timmen.
(Denna berättelse må vara en påminnelse att det är viktigt att hålla regelbunden koll på det mekaniska och inte bara på Niva.
Jag hade hört missljud från bakvagnen innan jag körde men hittade inget fel och antog det var nåt på gång med en stötdämpare eller annat mindre akut, bad iaf en bilmek titta på saken men han hade inte tid och tyckte jag kunde åka)

Plötsligt hördes en kraftig smäll och bilen tippade lite, gick nu på bara tre hjul, med dansande rörelser och hårt skrap höger bak.
Detta föreföll mig som direkt olämpligt, jag lyckades fånga rörelsen i dess linda och stanna bilen efter vägkanten nära ett dike och tog sen beslutet att hoppa ur och ta en titt vad som hade hänt.
Synen var mycket mycket märklig. Det jag först såg var Budda. Dessutom var Budda mycket hög och upplyst, vackert och inte nog med det, det var en kvinnlig Budda. Med massor av armar. Det var kväll och mörkt så Budda-ljuset uppskattades.
Sen tittade jag lite på bilen, speciellt höger bakdel var affekterad. Något hjul syntes inte till, inte ens i de närmaste omgivningarna.
I kvarvarande bakaxel-ände stod en fin liten eldslåga och det droppade olja.
Först långt senare har jag undrat vad Budda menade med det här.
Det jag gjorde var att ringa polisen och fråga om jag fick köra av mot avfarten på tre hjul eftersom det blev en skåra i asfalten från den plats där det inte fanns ett hjul.
-Ja absolut, där kan bilen inte stå. Den kommer snart att bli slaktad och helt förstörd också upplystes jag "det finns så många stolpskott".
Den gick fint på tre hjul sista biten och jag ringde upp den hyresgäst som skulle överlämna nycklarna.
"Vi kommer".
Blev så upphämtad, fick hjälp att lasta ur sakerna och sen upp med dem till lägenheten.
Killen och hans tjej garanterade att de aldrig hade hämtat ett flyttlass från en trehjuling.
Sen sov jag oförsäkämt bra, tog en promenad för att kolla efter ev. verkstäder eller dylikt och alldeles nära fanns en kombinerad bilfirma och verkstad. De sålde och sevade alla bilar.
"MEN VAD ROLIGT VI VAR NIVA-AGENTER FÖRR, SKA VI HÄMTA DEN MED VÅR BÄRGARE, du får ställa den här"
Sagt och gjort, bara 800 kr och sen gratis uppställning tills jag bestämt mig vad att göra.
Försäljarna på firman och alla andra blev snabbt som kompisar, flera träffar där med fika och snack om bilar och annat under nån månads tid.
Jag hade dock haft ett 40-tal fordon, särskilt roade vad de av mitt ånglok där hemma. (Som om det vore nåt särskilt)
Sålde Nivan tillslut på tre hjul. Hörde från köparen att allt gick bra och han var nöjd.

Edit
Javisstja, måste ju berätta vad det var för en Budda. det var och är en staty 15 - 20 meter hög vid ett kineskomplex utefter vägen, minns inte namnet på stället just nu.
Senast redigerad av Izra den 28 sep 2017 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Ett möte med Budda via Niva åktur som var udda

Inlägg av maggan »

Vælkommen till forumet.
Rolig historia det dær :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ett möte med Budda via Niva åktur som var udda

Inlägg av ahlberg »

Dragons Gate, troligen... bra story!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Ett möte med Budda via Niva åktur som var udda

Inlägg av Berlina »

Kul historia!
Lever bilen fortfarande?
Medlem 2019
Izra
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 sep 2017 05:56

Re: Ett möte med Budda via Niva åktur som var udda

Inlägg av Izra »

Tackar
Ja Dragon Gate!
Jag vet inte om bilen lever numera.
Har tappat bort reg nr och tel nr osv
Har foton på bilen men bara från sidan
utom ett foto med bakluckan uppfälld
för att dokumentera flyttlass med Niva.
Upptäckte att jag hade en teve med också
så inte riktigt allt var hopfällbart :)
https://drive.google.com/open?id=0B6X6G ... 3J4OENFdTA
Skriv svar