bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren
bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren
nybliven ägare till en niva 2005.bullrig kupe.nåt man får leva med eller? sgren
Senast redigerad av ahlberg den 07 aug 2017 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttat till FrågeLadan
Anledning: Flyttat till FrågeLadan
Re: bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren
Den här tråden kan ju ha hamnat fel ("Säljes"), om du inte har tröttnat på bullret och vill sälja...
Hursom är ju biltypen lite bullrig. Man kan lägga in lite extra gummimattor eller liknande, finns nog många tips här på forumet. Men inte i denna tråd. Testa lite med sökfunktionen här på sidan, den funkar.
Hursom är ju biltypen lite bullrig. Man kan lägga in lite extra gummimattor eller liknande, finns nog många tips här på forumet. Men inte i denna tråd. Testa lite med sökfunktionen här på sidan, den funkar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren
Hej! Teknikens värld gjorde väl nåt experiment på 80-90 tal där de ljudisolerade en Niva...
Drog hem en mattsats från en Niva Jet igår. Heltäckningsmattor med kantskoning...
Matta, för fram bakgolv samt en sammanhängande matta som sitter under baksätet och fortsätter till skuffen.
Rejält hantverk, ska nog ta lite såpa och sen fram med högtryckstvätten...
Hälsn Jan
Drog hem en mattsats från en Niva Jet igår. Heltäckningsmattor med kantskoning...
Matta, för fram bakgolv samt en sammanhängande matta som sitter under baksätet och fortsätter till skuffen.
Rejält hantverk, ska nog ta lite såpa och sen fram med högtryckstvätten...
Hälsn Jan
Re: bullrig kupe ,nåt man får leva med,eller?sgren
Min erfarenhet är inte baserad på fakta utan på subjektiv upplevelse.
De hårda originaldäcken bidrager till vibrationer i nästan hela bilen vid hastigheter över 30 km/t.
Jag gjorde jämförelse med mjuka Michelin 215/65-15" "åretrunt-däck".
Skillnaden var "enorm" till Michelin-däckens favör.
En subjektiv bedömning är att bullernivån var 6 - 9 dB(A) högre med de ryska däcken.
Finjustering av "dörrnäsorna" kan sänka vindbruset något vid högre hastigheter.
Jag justerade även vänsterdörrens läge genom 0,5 mm mellanlägg mellan gångjärnen och dörrkarmen/A-stolpen.
Min "elva" var välutrustad med drygt centimetern tjock matta i kupé och bagageutrymme samt aluminiumfoliebelagd tjock matta på motorhuvens insida.
Vidare hade försteägaren isolerat torpedväggen med tjock matta samt tätat alla genomgångar.
Gummimattor, inte plastdito, ovanpå originalmattorna bidrog till att sänka stomljuden.
Sedan höjde jag Nivan , och då kom vibrationsproblemen .
De hårda originaldäcken bidrager till vibrationer i nästan hela bilen vid hastigheter över 30 km/t.
Jag gjorde jämförelse med mjuka Michelin 215/65-15" "åretrunt-däck".
Skillnaden var "enorm" till Michelin-däckens favör.
En subjektiv bedömning är att bullernivån var 6 - 9 dB(A) högre med de ryska däcken.
Finjustering av "dörrnäsorna" kan sänka vindbruset något vid högre hastigheter.
Jag justerade även vänsterdörrens läge genom 0,5 mm mellanlägg mellan gångjärnen och dörrkarmen/A-stolpen.
Min "elva" var välutrustad med drygt centimetern tjock matta i kupé och bagageutrymme samt aluminiumfoliebelagd tjock matta på motorhuvens insida.
Vidare hade försteägaren isolerat torpedväggen med tjock matta samt tätat alla genomgångar.
Gummimattor, inte plastdito, ovanpå originalmattorna bidrog till att sänka stomljuden.
Sedan höjde jag Nivan , och då kom vibrationsproblemen .
Forumsponsor