Avgasvärden

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Avgasvärden

Inlägg av mj89 »

Var hos Bilprovningen idag med bilen efter att den stått i 2 år. Totalt 7 brister. Några lätta att åtgärda, andra svårare.

*För låg bromskraft BAK- jag luftade bromsarna nyligen men kunde ej pressa fram någon bromsvätska på bakre bromsarna= lastventil som har gett upp? Vad heter denna ventil på engelska ifall jag får beställa?

Nu till det lurigare.

*Förhöjd tomgång CO-halt

*Tomgång CO-halt för hög

*Tomgång HC-halt för hög

Värdena var: (gränsvärde inom parantes)
CO 2500 varv: 0,5 (0,2)
CO: 0,6 (0,3)
HC: 218 (100)

Bilen (-07) går även dåligt på tomgång innan den blir någorlunda varm.

Tips mottages gärna angående avagsvärdena.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Avgasvärden

Inlägg av ahlberg »

Lastventilens inälvor brukar fortsätta fungera långt efter att den rörliga armen rostat fast, så det är inte min första gissning. Bromsslangen eller huvudcylinder eller möjligen klämt ett bromsrör?

Angående avgasvärden: Fungerar din motorlampa? Den borde lysa.. Du kan ha glädje av OBD-läsare för att komma vidare.

Annars är välbekanta felkällor: Kamaxelgivare, vattentempgivare, stift och tändkablar och hål i grenröret (främst de svetsade grenrören). Det sista verkar rätt passande på dina symptom.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Avgasvärden

Inlägg av mj89 »

Tack för snabbt svar. Ja motorlampan fungerar, tänds och släcks som vanligt vid start men tänds inte vid färd. Jag har kikat lite på OBD-läsare, finns det någon prisvärd variant?

Skulle ett sprucket grenrör påverka lambdavärden :? De var i vilket fall godkända.
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Avgasvärden

Inlägg av mj89 »

Denna bör funka till en -07?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000040054/

För ''billig''?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Avgasvärden

Inlägg av ahlberg »

Ok, men om inte din CE-lampa tänds går det nog inte att få ut några ledtrådar från OBD heller..

Och den går lite taskigt när den är kall.. Om du lossar CTS med varm motor - ändras tomgången?

Stift och kablar är aldrig fel att byta heller. Om du tar ut stiften och tittar på dem - är det något som avviker?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Avgasvärden

Inlägg av rid54 »

Förutom bra tips som redan kommit, så undrar jag om det inte skulle vara på sin plats med en rejäl "långkörning", dvs runt 50-100 km i raskt tempo och med möjlighet att köra igenom flera olika "belastningsfall". Lite motorväg, lite kurvigt (gasa-bromsa-växla) etc, så att grejerna lossnar, liksom. Blåsa ur skräp, fukt och gammalt mög ur avgassystemet och liknande (om nu bilen stått i 2 år). Ny olja, luftfilter och sådant är säkert dags ändå och kan hjälpa lite grann med avgasvärdena.

Bakbromsarna är på en och samma bromskrets, om jag kan tolka schemat rätt, tillsamman med en av de tre kolvarna i framoken. Säkerställ att det är bromsvätska i båda halvorna av kärlet. Det finns ingen "balansventil" som på en del andra bilar med tvåkrets utan ABS, så det blir inget larm om en krets inte funkar, vilket ju kan hända om det är nåt fel i huvudcylindern, exempelvis.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Avgasvärden

Inlägg av gubben i ladan »

Kolla så att hela avgassystemet inte har några läckor.
På min -07a hade jag lite rosthål i sista ljuddämparen och den gick inte igenom.
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Avgasvärden

Inlägg av mj89 »

Med en lånad felkodläsare hittades felkoder P0300=cylinder missfire och P0304=cylinder 4 missfire.
Imorgon flyttar jag stift och ser om den problemet följer med. Jag har ingen instruktionsbok, är cylinder 4 längst bak mot torpeden?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Avgasvärden

Inlägg av ahlberg »

Japp, 4 längst bak. Det händer att coilpacken bråkar med, så testa gärna att byta plats på dem. Tändkablar? 1 mm elektrodavstånd trivs tydligen MPI:erna med, kan vara värt att kolla.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Avgasvärden

Inlägg av mj89 »

Började med att flytta på stift= fortfarande misständning cyl 4.
Flyttade sedan om kablar men det är fortfarande cyl 4 som inte tänder. Dvs inte fel på varken stift eller kablar.
När motorn går upp lite i värme efter en tur runt kvarteret så försvinner misständningen och felkoderna och bilen går "som den ska".

Då bilen besiktades var den körd ca 2 mil innan så den var nog hyfsat varm.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Avgasvärden

Inlägg av ahlberg »

Kamaxelgivarna är källa till många spökfel på MPI. men vet inte om jag hört tidigare att det drabbar enskilda cylindrar..

Man tänker ju lite topppackning eller sprucken topp och vattenläckage, men..

Hur såg 4:an stift ut, jämför med övriga?

Dags att göra ett kompressionsprov?

Byta coilpackarnas platser?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Avgasvärden

Inlägg av mj89 »

Stift 1-3 såg helt klart fräschare ut med 0,7mm. De är även Volvo-stift medan det 4:e stiftet är ett ryskt stift med 1 mm avstånd.

Jag funderade ett tag på topp/packning men symptomen borde då vara vitrök vilket jag inte har? Jag har inte mätt närmre i expansionskärlet ifall något försvinner iofs.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Avgasvärden

Inlägg av rid54 »

Läckande toppackning brukar ge tydligt övertryck i kylsystemet, även när motorn är kall, dvs komp/förbränningstryck kommer ut i kylsystemet. Det är kanske inte det första jag skulle fundera över, dock; inte utan att ha sett att nån cylinder har sämre komp än de andra. Så ett kompressionsprov är nog inte en dum idé. Får du nån indikering i motorfelslampan? Misständningar som sätter felkod, ska tända lampan. Ibland blinkar den, beroende på vilken styrbox det är, så kan det då vara så att aktuell spridare stängs av. Känns det att motorn misständer? Vad händer om du bara stänger av och startar om, samma misständningar? Har du provat att "resetta" styrboxen? Det hjälper inte mot ett motorfel, såklart, men skadar inte heller. Lossa en batteripol, slå på tändningen och stäng av igen. Vänta en kvart och koppla in batteriet igen.

Har du kollat att det blir gnista till cylinder 4? Enklast är att ta ett löst tändstift som läggs så det jordas och sätta 4:ans tändhatt på det stiftet. Bilen har ett tändsystem av typen "wasted spark", vilket innebär att det går högspänning till två stift i taget (1 o 4, 2 o 3). En möjlighet är ju att ett av uttagen (det till cyl 4) i coilpacken har överledning till jord så att det inte gnistrar i den cylindern. I princip borde man kunna flytta kablarna mellan uttagen för 1 och 4 på coilpacken och se om misständningen flyttar till 1:an.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Avgasvärden

Inlägg av ahlberg »

CO 2500 varv: 0,5 (0,2)
CO: 0,6 (0,3)
HC: 218 (100)

Bilen (-07) går även dåligt på tomgång innan den blir någorlunda varm.
Har du testat att mäta CTS? Den skall vara ungefär 100 ohm vid varm motor.. Skulle kunna vara att den går för fett pga fel temperaturinfo..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Avgasvärden

Inlägg av PEK »

Tjena!

Har inte så mycket att tillföra i själva avgasfrågan än att när min Niva höll på och konstrade på motsvarande sätt (gick på tre cylindrar) var nya stift och kablar medicinen. När det gäller OBD-läsaren, så har jag en Biltemavariant (dock den något dyrare för 499 kr). Har fungerat strålande och är den bästa Niva-relaterade (utom bilen själv då) investering jag har gjort. Senast i förra vecka när bilen gick ner i felsäkert läge (heter det så?) och inte gick fortare än typ 40 km/h. En felkod senare och några kraftiga ryck hitochdit i gaspedalen (elektriskt på min) så var den lagad, för stunden... ;) (Räknar med att få beställa en ny pedal inom kort.)

/Per
Grön Niva -13
Skriv svar