oH! Ha! Kanon! Tackar! trodde man var tvungen att se kedjan för att se att det bidde rätt. De kan de, de där ryssarna.ahlberg skrev:Inget behöver monteras bort, bara lossa, dra ett varv och spänn.
Spänna kamkedja - hur funkar det?
Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?
Har gjort detta nu enligt.ahlberg skrev:http://se.youtube.com/watch?v=u9CF2Cdy1qM
* Köra bilen varm
* Ställa i nedförsbacke
* I med femman
* Ur med tändstiften
* Lossa spännaren
* Rulla framåt
* Dra åt.
Det jag saknade var ett tydligt klicke-di-klonk när jag släppte spännaren. Hörs inte det tydligt när allt är ihopmonterat? Vågade inte snurra ut bulten helt då jag var osäker på om något kunde släppa. Men skulle säga att jag släppte den så pass att det kändes bra mentalt och den snurrade lätt.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?
Om man tittar på illustrationerna och instruktionerna i verkstadshandboken, så är instruktionen om att dra runt motorn sakta inte obegripliga. Det som kallas "tensioner shoe" ska trycka in kedjan på den obelastade sidan om vevaxeldrevet, när spärren är släppt . Fjädern jobbar då mot en obelastad del av kedjan. Om man drar runt motorn med startmotorn, eller rullar bilen för fort, kommer det inte att skapas rätt "slack" i kedjebukten, så att tryckskon kan trycka in kedjan på rätt sätt. Det viktiga är att tryckskon kommer in i sitt bästa läge med hjälp av tryckfjädern, så att man kan låsa spännaren sedan. Går det runt "för fort" kan det bli så att anordningen inte hinner med eller att det skapas oväntade spänningar i den slaka delen av kedjan. Detta kan vara ett fall av att det är bäst att följa instruktionerna....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?
Precis som Rid54 förklarar vill man genom att rotera motorn få slacket där spännaren sitter, inte på "andra sidan". Muttern du lossar fungerar som justeringen på ett mikrofonstativ, den klämmer om en axel. Axeln är fjäderbelastad och när du lossar "klämman" skall den åka fram mot kedjan. Sedan låser du den med muttern igen. Är du osäker så går det att skruva ut hela spännaren, den sitter med en M8. Men en lös kedja brukar ge sig tillkänna genom att det rasslar. Är det tyst och lugnt i framkant på motorn så kan du också vara lugn. Tror jag.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?
Om jag ska använda startveven för att dra runt motorn.. Vilket håll ska jag veva? Har läst att man ABSOLUT INTE ska dra motorn åt fel håll.
Om jag står med näsan mot huven, ska jag veva medurs 1 fullt varv då?
Om jag står med näsan mot huven, ska jag veva medurs 1 fullt varv då?
Re: Spänna kamkedja - hur funkar det?
Tror du bara kan veva åt ett håll.Sjobbe skrev:Om jag ska använda startveven för att dra runt motorn.. Vilket håll ska jag veva? Har läst att man ABSOLUT INTE ska dra motorn åt fel håll.
Om jag står med näsan mot huven, ska jag veva medurs 1 fullt varv då?
Annars rappar veven över i vevaxelklon.
Forumsponsor