Sk(rutten)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Kan göra underverk med bara en enkel gasolbrännare med.. Och, jäklar vad produktiv du är!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Sk(rutten)

Inlägg av uazbuhanka »

jag måste säga snyggt jobb blir jo sugen att köpa en rutten lada
har svetsas flera range rover och den värsta tog 3.5 kvm plåt
men det är roligt på nåt knäppt sätt kör hårt :D
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Tack för dom värmande orden. Det behövs ibland när man hittar exemplar som detta ...
Fick faktiskt ihop framskärmarna oxå denna helg :shock: Får nog ge min fru en blomma eller något. Hon tog dottern till stallet , åkte iväg sen med sonen på fotboll...
Jag behövde endast skaka liv i min gamla rc-bil så vi kunde roa oss som bara far/son kan göra när resten är och rider. Och göra pannkakor på grabbens begäran. :)
Bild
Bild
Hörnet ser för tråkigt ut , hittade ett hammarskaft som gick att massera med . Kasta aldrig några verktyg sa min morfar,allt går att använda ...
Bild
Bild
Bild
Bild
Nu är det klart så långt. Fick ner den på hjulen igen och kan mäta till skärmbreddare. 8cm fram och 5cm bak.
Bild
Bild

God helg.
Medlem 2019
Johza
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 okt 2012 00:23
Ort: Tumleberg

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Johza »

Gött att du fick liv i min gamle svarte igen =)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Ja den svarta Johza.. den ska få donera motor,låda och stolar tror jag oxå.

Det börjar ramla in lite saker från bra-att-ha listan .
Bild
Bild

Även ett paket från russian4x4.
Bild

Helgen är räddad . :D
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Fredagsmys med Niva!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Sk(rutten)

Inlägg av gubben i ladan »

Jag har en bra motorhuv om du vill ha?
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Hej Gubben i ladan.
Jag tackar för erbjudandet,men jag har tre huvar i varierande skick och vill ej förstöra en bra motorhuv på den har kärran. Den ska gå i skogen och vid några få stunder få se asfalt och normala vägar. ;)


Jaha . då var det framvagn med rost och småpyssel som hägrar....
Eftersom bussningar ska bytas i bärarmar så börjar jag med att lossa den nedre.........................NJA.............Det gick inte så bra. Jag glömde bort för ett kort ögonblick att Skrutten hade blivit använd som murbräcka .Som tidigare bild visar så hade styrväxeln spruckit i infästningen.Då borde det kanske finnas fler produkter som fått smaka på omild behandling. Typ bärarm nedre. Långa genomgående bulten som håller fast bärarm i framvagnsbalken är böjd. Så illa att det krävs stora kraftskaftet för att rubba den.
2 timmar senare och hela vapenarsenalen av stora verktyg(Slägga ,spett mm) så fick jag bort eländet.
Det kändes som att donatorbilen nr 1 äntligen får låna ut lite delar. Den har hel bärarm och en drivaxel som damaskerna är hela på.Skillnaden syns på följande två bilder.
Bild
Bild
Den främre bussningen verkar ha flyttat sig av smällen med. Med den friska bulten så ser man att det inte lirar riktigt längre :shock:
Bild

Såg att det skiljer på antalet brickor som mellanlägg på infästningen i framvagnsbalken mellan bilarna. Är det castervinkeln som går att justera där..?
Bild
Medlem 2019
grezac
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 nov 2016 11:46

Re: Sk(rutten)

Inlägg av grezac »

Hänförd... :o :shock: 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Yep.. är casterjustering. Roligt att följa återuppbyggnaden av en bil som många nog hade dömt ut som döende. Det är just det som gör Niva lite speciell, man kan utan att ruinera sig väcka liv i ett lik om man är beredd att lägga desto mer arbete och kärlek som insats.

Kör hårt!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Ja nog finns det pyssel alltid....
Tog en kopp kaffe och kollade i mektips . Letade efter hur man demonterar en drivaxel fram. Jo då självklart så fanns det matnyttig info som jag missat. Släpp dom tre muttrarna så får man ut drivaxel i ett kick!. Ja, då får jag väl gå och demontera donatorbilens drivaxel som har hela damasker,så slipper jag just för stunden köpa mer saker var tanken.
Bild
Nu är det ju så att varför donatorvagnen hade blivit stående besannades när axeln kom ut i det fria som man säger...
Bild
Jaja , det ska vara lite motgångar ibland.Då uppskattar man dom bättre stunderna lite mer :?
Såg att däcken hade mönster kvar på donatorn.....dom håller luften och så. Kanske någon liten torrspricka ....Någon som är intresserad 8-) ?? Ska vi säga en hundring för fyra prima däck ? (eller ett tuggummi :oops: )
Bild
Det var bara att knalla in i garaget ,spotta i nävarna och fortsätta med det som var tanken med kvällen. OKULÄR besiktning av ramben vänster fram. Tröttnade ganska snart på den hobbyn, så då blev det lite mekande och demontering av saker för att svets och smidesavdelningen skulle kunna göra sitt jobb.
Bild
Nämen ,fanns det rost här med :shock: Vilken skitbil jag har köpt. ;) Övre delen av fjädertornet verkar ha gjort sitt ...
Det är bara att gräva vidare och se vart det slutar denna gång.
Bild
Som en liten varning.... Det kan finnas rost på vissa av dessa vagnar.Svårt att säga exakt vilka serienummer det handlar om . Har du en sömnlös natt så kan du ju alltid roa dig med att kika lite i hjulhus och så. ;)
Bild
Medlem 2019
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Det ger mig lite inspiration att börja fixa på min Niva också. Större svets inhandlad, 190 amp... samt större tub, går ju att köpa tioliters numera till bra fyllningspris...

Kämpa på...

Man blir ju lie sporrad...

Hälsn Jan
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Kul om man kan inspirera någon att komma loss från solstolen ;)
Angående gastub så har jag kört med kolsyresläckare i några år nu. Fungerar riktigt bra.
Medlem 2019
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Sk(rutten)

Inlägg av niva-2121 »

Berlina skrev:Kul om man kan inspirera någon att komma loss från solstolen ;)
Angående gastub så har jag kört med kolsyresläckare i några år nu. Fungerar riktigt bra.
Det där får du utveckla och beskriva lite mer. :roll:
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Angående gastub så ser det ut så här när jag svetsar... Kanske inte så att en licenssvetsare plockar fram detta alternativ men fungerar utmärkt för lite fusklagning på någon gammal bil :) köpte två flaskor av Presto som sen går att byta mot fylld när det är dags.Utan stigningsrör ska det visst vara
Bild

Fick ihop vänster ramben innan kvällens gäster och grillen skulle tändas ;)

Ett sätt att göra en mall på som jag tycker fungerar bra när man ska figursåga en plåtbit.
Ta och införskaffa tunn plast,i mitt fall så har jag ett blästerskåp. För att glasrutan ska klara sig har man en slitskiva i plast som tar smällen . Den blir snart ganska ansträngd och svår att se igenom= byts ut och kastas.Gör inte det, den fungerar alldeles utmärkt att hålla upp och rita på om du vill klippa till en plåtbit utan att klippa fyrahundra gånger innan den passar.....
Bild
Bild
Bara att rita och vipps så passar det 8-)
Bild
Nu har jag tagit bort kanten i nederkant av rambenet som sticker ut som en hylla ,den samlar bara massa skit och håller fukten kvar. Dubbelplåt i utsatt miljö är förkastligt enligt min mening. Åter igen, det ska bli en skogsbil om någon tycker att det inte är estetiskt rätt att ändra grundkonstruktionen ;)
Medlem 2019
Skriv svar