Reservhjulet under huven mer farligt?

Allmänt Lada-Niva snack!
Låda 1600
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jun 2017 12:04
Ort: Etown

Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av Låda 1600 »

Köpte en gammal Niva och säljaren rekommenderade att inte ha hjulet under huven av säkerhetsskäl då det är farligare vid krock. Man är ju säkert fetmosad ändå känner jag.

Stämmer det eller kan man sätta dit hjulet där igen?
Grön Låda Niva 1600 -1980
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av Larsson »

Hej och välkommen!

Jag har hört nått sånt prat tidigare, känner igen det......men törs inte uttala mig om det är så eller ej.

Beror nog på hur bilen träffas vid olyckan, från vilket håll och med vilken kraft.....osv

Svårt att säga något som kan räknas som nån slags "sanning"
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av ahlberg »

Instämmer och välkommen. Funderar man mycket på krocksäkerhet är kanske inte en Niva förstahandsvalet..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Låda 1600
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jun 2017 12:04
Ort: Etown

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av Låda 1600 »

Hallå!

Jag blev bara extra nojjig tror jag, man blir garanterad mosad vilket som. Sätter tillbaka det då jag inte kommit på något bättre ställe att ha det.
Grön Låda Niva 1600 -1980
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av niva-2121 »

Jag byggde en egen "swing away" utvändig reservhjulshållare på min Niva.
Inte bara för säkerheten, utan mest för att få bättre balans mellan belastningarna på axlarna i avsikt att erhålla bättre framkomlighet i terrängen.
I mitt fall studerade jag först vad "vännerna" i Eskilstuna(Lada Skandinavien AB) hade att erbjuda.
Deras utbud var skrattretande veka och dyra.
Kollade därför på skroten vad som fanns att tillgå.
Fastnade för Chevrolet S10´s reservhjulshållare.
Den var nära nog "bolt on".
Stora dubbla gångjärnet på höger sida infäst på ömse sidor om bakljusarmaturen.
Övre fästet i bakflygen medelst 4 skruvar med rejäl plåt på insidan.
Nedre fästet i stötfångaren vars originalskena förstärktes med en kraftig balk som "sköts in" i stötfångarskenan.
Mittre fästet/låsanordningen skruvades med 4 skruvar i bakluckan som hade fått en förstärkningsplåt bakom.
Liten s k USA-plåt beviljades.
Den och skyltlyktan så långt ner och till vänster som var möjligt.
På reservhjulshållarens insida, i reservhjulet, monterades 2 kg brandsläckare, infanterispade med snöblad, yxa samt förbandslåda.
Alltid gjorde det väl något för att förbättra säkerheten och balansen.
Vet att bilen blev 1 cm högre fram och 1 cm lägre bak.
Inbillar mig att jag fick mindre hjulspinn bak, men vet inte säkert.

Bilprovningen hade inga synpunkter på att högra bakljuset något skymdes, från vänster sida sett, av reservhjulet.
En del 4x4-bilar har ju en extra uppsättning bakljus nere i bakstötfångaren, t ex Suzuki Jimny, Nissan Terrano II m fl.

En annan bil som kanske skulle kunna tjänstgöra som donator av reservhjulshållare kan vara Kia Sportage generation 1.
Men har inte funnit någon på närliggande skrotar, så jag har inte kunnat mäta.
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av swelada »

Att ha en utvändig reservhjulshållare är att rekommendera. Niva är ingen säker bil, och reservhjulets placering under huven gör den ännu farligare för framförallt föraren.

Bild
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av gubben i ladan »

Jag har släppt ut luften ur mitt reservdäck, man får bara inte glömma ta med kompressorn.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av rid54 »

Är inte "krockdynamik" ett lite "svårt" område? Jag har tackochlov inte krockat själv med min Niva, men den ger inte intryck av att vara speciellt vek i karossen, lite generellt sådär. När reservhjulet börjar ta emot har väl redan motor och växellåda börjat tryckas bakåt, dvs det ska till en hel del deformation. Många bilar är ju lägre och kraften lär väl ta i nån annan del av bilen också, inte bara reservhjulet. Det finns ju ett stag där också. Jag brukar inte ligga och oroa mig inför körning med Nivan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Har också funderat kring detta...

En hållare till sportage är inhandlad kostade 200 spänn...


Hälsn Jan
Låda 1600
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jun 2017 12:04
Ort: Etown

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av Låda 1600 »

Jag kör för bara korta sträckor så har inget reservhjul med mig och saknar stropparna, får takräcke till den när som helst så det kan få bo på taket om jag ska åka något längre.

Glor runt på hållare för montering bak så får vi se vart det landar.
Grön Låda Niva 1600 -1980
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Reservhjulet under huven mer farligt?

Inlägg av niva-2121 »

Som en paradox kan jag berätta att jag på min 2CV har reservhjulshållare under huven. :?
Också hemmasnickrat.
Normalt ligger reserven bak under en skiva på apgungorna.
Forumsponsor
Skriv svar