Axels Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Beckistuta
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2017 12:37
Ort: Mora, Sweden

Axels Niva

Inlägg av Beckistuta »

Såg en niva på lokala fordonsmarknaden på facebook för en vecka sedan. En besiktigad -86 med dålig topp för några tusen, så jag impulsköpte direkt :D Den skulle gå enligt ägaren och en bättre begagnad topp följde med. När jag kom fram så satt det ingen bränslepump på så någon provstart kunde inte göras batteri saknades också, blev lite tveksam men den var inte farligt rostig så jag prutade lite och lastade på den. Väl hemma började jag inspektera och kolla på allt då jag aldrig ens åkt en Niva förut, roligt med startvev och reservhjul under huven! Började titta lite på toppen, lyfte av ventilkåpan och kikade lite. Åkte sedan hem och började lusläsa forum och Baxters sida, beställde sotningssats och och renoveringssatser till förgasare och bränslepump. Några dagar senare lyftes toppen av och inspekterades och det konstaterades att kamkedjan var helt slak och kamaxel och vipparmar var slut. Flyttade över insug, grenrör och förgasare och monterade tillbaka allt, renoverade bränslepumpen köpte ett batteri och sedan var det dags för provstart. Förvånad blev jag när den hoppade igång, justerade tändningen lite och tog en provtur och bytte sedan olja i motorn :D
Planerna för den är att det ska bli min son Axels bil som vi ska ha och åka lite i skogen med i stugan, dra en liten båt mellan sjöarna, åka till grannstugorna där det bara är 4-hjulingsväg och ploga gården med.
Så nu ska jag byta olja i växel och fördelningslåda samt diffarna. Sedan blir det HooDoo lyft. Skulle gärna vilja ha lite större däck och kanske skärmbreddare, tycker "larssons" röda ser mycket bra ut, vad är det för ET på dom fälgarna?
Kommer att lacka om den till matt olivgrön och montera några mer lampor, kanske en winch och reservhjulshållare.
Så här der den ut nu:
Bild
/Erik
-86 Niva 1600
-75 TGB11 aluzink, turbodiesel, servo, 38,5" creepy crawler
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Axels Niva

Inlägg av Berlina »

Kanonbra jobbat
Blir nog en bra vagn :)
Medlem 2019
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Axels Niva

Inlägg av Larsson »

Välkommen till träsket...... :-)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar