Freppas Niva 2010
Freppas Niva 2010
Hej!
Nu har jag skaffat mig en Niva. Det är en 2010 som gått få mil och känns fräsch.
Det började lite darrigt på hemvägen efter köpet. Bilen la av!
Nytt batteri tog mig hela vägen hem.
Det visade sig att generatorn inte laddade och att det här var andra generatorn på bilen som slutade fungera
När jag hade fått av hasplåten fanns droppar av kylvätska hängande från generatorn.
Nu har jag monterat nya kylarslangar efter att ha polerat slangstosarna med smärjelduk. Det var ganska mycket skägg och gjutdefekter på termostaten och övriga stosar.
Bilen står nu på bockar för att fälgarna ska målas.
Färgkoden på fälgarna får jag till "Telegrey 1" RAL 7045. Det stämmer inte 100% men får duga. Det är den längs till vänster på bild.
När fälgarna är målade ska jag beställa nytt gummi. Tänkte mig nån typ av "All terrain" och har sneglat lite på BF Goodrich T/A KO2 eller BF Goodrich T/A KO. De förstnämnda verkar ha bättre våtgrepp, mindre rullmotsånd och ljudnivå än föregångaren om man ska tro på "betygen" som finns på däcksajterna. Tyvärr ser KO2 lite för modernt ut på biltypen kan jag tycka med sina sidomönster.
Nån som har erfarenhet av Nokian Rotiiva?
Kom gärna med förslag på däck som ska gå mest landsväg men gärna inte göra bort sig i lättare offroad.
Storleken ja... Vill ha så stort som möjligt och kommer förmodligen inte behöva maxflexa speciellt ofta. Vi får väl se...
225/70 R16 känns stort men det kanske funkar:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=3643
Härligt forum!! Har redan hittat massa nyttig info och mekartips.
Nu har jag skaffat mig en Niva. Det är en 2010 som gått få mil och känns fräsch.
Det började lite darrigt på hemvägen efter köpet. Bilen la av!
Nytt batteri tog mig hela vägen hem.
Det visade sig att generatorn inte laddade och att det här var andra generatorn på bilen som slutade fungera
När jag hade fått av hasplåten fanns droppar av kylvätska hängande från generatorn.
Nu har jag monterat nya kylarslangar efter att ha polerat slangstosarna med smärjelduk. Det var ganska mycket skägg och gjutdefekter på termostaten och övriga stosar.
Bilen står nu på bockar för att fälgarna ska målas.
Färgkoden på fälgarna får jag till "Telegrey 1" RAL 7045. Det stämmer inte 100% men får duga. Det är den längs till vänster på bild.
När fälgarna är målade ska jag beställa nytt gummi. Tänkte mig nån typ av "All terrain" och har sneglat lite på BF Goodrich T/A KO2 eller BF Goodrich T/A KO. De förstnämnda verkar ha bättre våtgrepp, mindre rullmotsånd och ljudnivå än föregångaren om man ska tro på "betygen" som finns på däcksajterna. Tyvärr ser KO2 lite för modernt ut på biltypen kan jag tycka med sina sidomönster.
Nån som har erfarenhet av Nokian Rotiiva?
Kom gärna med förslag på däck som ska gå mest landsväg men gärna inte göra bort sig i lättare offroad.
Storleken ja... Vill ha så stort som möjligt och kommer förmodligen inte behöva maxflexa speciellt ofta. Vi får väl se...
225/70 R16 känns stort men det kanske funkar:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=3643
Härligt forum!! Har redan hittat massa nyttig info och mekartips.
Senast redigerad av freppa den 25 feb 2017 20:22, redigerad totalt 2 gång.
Lada Niva 2010
Re: Freppas Niva 2010
Hej!
Jag hade sådana "235/70 R15 M+S Bridgestone" med snygga aluminiumfälger på min kära Niva,
men fick ta det försiktigt med att svänga på vägbulor...de skrapade då något i framskärmarnas framkant.
Det hjälpte lite när jag bytte till starka gasstöddämpare. Vintertid använde jag Nivan´s knallhårda originaldäck
på stålfälgerna ändå.
Jag hade sådana "235/70 R15 M+S Bridgestone" med snygga aluminiumfälger på min kära Niva,
men fick ta det försiktigt med att svänga på vägbulor...de skrapade då något i framskärmarnas framkant.
Det hjälpte lite när jag bytte till starka gasstöddämpare. Vintertid använde jag Nivan´s knallhårda originaldäck
på stålfälgerna ändå.
Niva ... Rysslands svar på Range Rover...
Re: Freppas Niva 2010
Tack för tipsen!
Gjorde en sammanställning för teoretiska yttermått för olika däck.
Jag har 16" orginalfälg och då kanske 225/70 R16 fungerar.
215/70 R15 = 26,9"
225/70 R15 = 27,4"
215/75 R15 = 27,7"
225/75 R15 = 28,3"
215/80 R15 = 28,5" <----
235/70 R15 = 28,9" <----
225/80 R15 = 29,2"
235/80 R15 = 29,8"
185/75 R16 = 26,6" = D 67,5 cm
215/70 R16 = 27,9" = D 70,9
205/75 R16 = 28,1" = D 71,4
195/80 R16 = 28,3" = D 71,9
225/70 R16 = 28,4" = D 72,1 <----
215/75 R16 = 28,7" = D 72,9
205/80 R16 = 28,9" = D 73,4
215/80 R16 = 29,5" = D 74,9
Gjorde en sammanställning för teoretiska yttermått för olika däck.
Jag har 16" orginalfälg och då kanske 225/70 R16 fungerar.
215/70 R15 = 26,9"
225/70 R15 = 27,4"
215/75 R15 = 27,7"
225/75 R15 = 28,3"
215/80 R15 = 28,5" <----
235/70 R15 = 28,9" <----
225/80 R15 = 29,2"
235/80 R15 = 29,8"
185/75 R16 = 26,6" = D 67,5 cm
215/70 R16 = 27,9" = D 70,9
205/75 R16 = 28,1" = D 71,4
195/80 R16 = 28,3" = D 71,9
225/70 R16 = 28,4" = D 72,1 <----
215/75 R16 = 28,7" = D 72,9
205/80 R16 = 28,9" = D 73,4
215/80 R16 = 29,5" = D 74,9
Lada Niva 2010
Re: Freppas Niva 2010
Fräsch...
Snyggt takräcke...
Vad är planerna för bilen?
Hälsn Jan
Snyggt takräcke...
Vad är planerna för bilen?
Hälsn Jan
Re: Freppas Niva 2010
Planen är att använda den som mitt pendlarfordon till våren. Jag ska försöka att bättra på lite rostskydd innan jag utsätter den för saltvägar eftersom att den har klarat sig så bra hittills. Har 16 km landsväg till jobbet så det känns helt "lagom" för Nivan.
Lite extraljus måste man ju montera såklart. Köpte lite rejälare generator för att ha möjligheten.
Lite extraljus måste man ju montera såklart. Köpte lite rejälare generator för att ha möjligheten.
Lada Niva 2010
Re: Freppas Niva 2010
Jag köpte en -09 Före Jul, jag fick i alla fall hem den...
Re: Freppas Niva 2010
Fälgarna srayade med 2-komponentfärg. Lackade fälgarna liggandes på ett skottkärrehjul monterad på en lite axel. Bara att sätta spinn på fälgen och voilà! Efter några timmars slipande såklart.
Det blev ett par BFGoodrich 225/70 R16.
Det blev ett par BFGoodrich 225/70 R16.
Lada Niva 2010
Re: Freppas Niva 2010
Bakhjulet tar i innerskärmarna på framkant av skärmen som på bilden nedan. Hade kanske gått om hjulhuset var utan innerskärm.
Framhjulen tog i innerskärmen vid rattutslag men det gick att massera innerskärmen med en varmluftspistol så det försvann. Hur det funkar med maxflex och rattutslag vet jag inte men förmodligen inte jättebra. Har kört i lättare terräng utan problem.
Framhjulen tog i innerskärmen vid rattutslag men det gick att massera innerskärmen med en varmluftspistol så det försvann. Hur det funkar med maxflex och rattutslag vet jag inte men förmodligen inte jättebra. Har kört i lättare terräng utan problem.
Lada Niva 2010
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 06 nov 2014 21:46
Re: Freppas Niva 2010
Fälgarna blev extremt bra! Vilken finish! Hur gjorde du? Tänkte måla om mina då färgen börjar pulvriseras trots att de bara är 3år gamla. 2 komponent med riktig färgspruta eller?
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Re: Freppas Niva 2010
Jo, det blev förvånansvärt bra resultat. Färgen som satt på fälgarna känns som en grundfärg bara och verkar inte stå emot speciellt mycket.
Jag beställde 2k-sprayburkar från Ludwig Lacke (Tyskland). Finns även på ebay.
Det gick 2 st grundfärgburkar och 5 st lackburkar men då hade jag nog rikligt med färg. Kanske hade klarat det med 4 burkar.
Sprayburkarna har en invändig behållare som innehåller härdare som blandas med färgen då den ska användas.
Jag beställde 2k-sprayburkar från Ludwig Lacke (Tyskland). Finns även på ebay.
Det gick 2 st grundfärgburkar och 5 st lackburkar men då hade jag nog rikligt med färg. Kanske hade klarat det med 4 burkar.
Sprayburkarna har en invändig behållare som innehåller härdare som blandas med färgen då den ska användas.
Lada Niva 2010
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 06 nov 2014 21:46
Re: Freppas Niva 2010
Tack! ska kolla upp det och glömde och säga... grymma däck! Blir lite frestad...
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...