Sk(rutten)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Bild
En liten stund blev över för eget intresse oxå denna helg...
Tänkte försöka mig på större hjulhus när det ändå smids. Traktordäcken som sitter på håller 205-16.dessa har skrapat i så om 31" ska få plats är det väl bara att ge mera plats.
Bild
Bild
Bild
skillnaden mellan orört hjulhus och ombyggt...
Bild
Vinkeljärnet blir nya avståndet. 10 cm från befintligt däck istället för 4cm .
Bild

Råkade springa på en blocket annons.
Bild
Bild
Dom skickades från Vimmerby till Boden med bussgods .Postförskott men hämtades aldrig ut av köparen.....
Ny annons ett år senare och nu hugger jag som en KOBRA !!
Fem stycken från dodge van. 15x7 , breddar iallafall utåt. Får se om dom går att använda ;)
Medlem 2019
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Homegrown »

Gillar bygget!
Ser ut att vara lika fräsch som min.
Blir sugen på att göra ett ryck med min Niva.
Kommer att följa din tråd.

//HomegrownNiva
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Sk(rutten)

Inlägg av maggan »

Detta gillas skarpt! :D
länge sen det var så här spännande på forumet. Ser ut som du har en del att ordna med framöver.
Kul att ett sånt objekt blir räddar och får några år till på hjulen. :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Bild
Skabli ett nytt försök att återställa bakvagnensinfästningspunkter, jag gillar inte riktigt den där snabbfixmodellen ....
Bild
Någon förstärkning ska det visst vara i framkant sägs det ,får väl lägga i lite golv där oxå då ;)
Bild
Den där förstärkningsbalken kanske man ska ha om det ska köras i skogen. Efter lite kapande så sitter den där i nästan orginalutseende igen.
Bild
Bild
Min vän som drog in mig på detta hämtade sina barn på dagis i sitt monster....
Känns som om vi lirar i olika divisioner.Men skam den som ger sig ;)

Bild
Senast redigerad av Berlina den 13 apr 2017 16:29, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Det roliga med Niva är att de flesta inte förväntar sig att den skall ta sig fram i skogen så bra - men ändå gör den det - och det tycker alla är kul att se. Din kompis monsterbil ser ut som om den skulle klara Ladoga Trophy och det är inte alls samma surprise factor när den tar sig fram i spenaten...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Jo polarens monster med portalaxlar och en massa krusiduller är nog ganska "färdig". Den ska man nog inte följa med en standardniva.....men vem f-n har tänkt att åka en sån ;) ??
Jag fick ett besked av frugan ....Våra gäster som skulle komma ikväll uteblev pga av snö!! Jo jag tackar var min första tanke. Det innebär att vi inte heller kan förflytta oss,för sommardäcken är monterade på samtliga våra bruksfordon . OTUR sa Bill...
Det innebär heldag i garaget....moohaaa
Gårdagen fick jag också in några timmar i garaget . Fick klart tröskelbiten hö sida.
Bild
Bild
Bild
Så då kör vi vidare med ett försök att bygga hjulhus. Eftersom jag ej har några däck ännu så blir det svårt att veta hur stora hjulhus det kommer att gå åt.
Bild
Provade med att montera hjulet tvärtom men eftersom jag ej har gjort något åt fjädringen så känns det osäkert ännu hur slutresultatet bör bli iallafall,dessa däck ska enligt min teori hålla 29-30tum ? och det tar tar i redan... hmm
Bild
Fram tror jag kommer fungera. Bara att göra om annars. :lol:
Bild
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Får vänta lite med skärmkanterna innan dom riktiga hjulen är monterade. Har liksom ingen susning om hur det kommer att bredda. Ska väl försöka göra en höjning också. Står och tvekar på vilken variant som passar bäst? Orginalfjädrarna som sitter på bilen borde vara lite trötta sen-87.Är det smart att köpa ett kitt med nya fjädrar/dämpare som bygger fem centimeter direkt eller ska man köra nya standardfjädrar och hodoo höjning? :?

Ja det tål att tänkas på,och så länge bör det göras något.Vilket innebär att blicken fortsätter bakåt aktern . Där fanns det lite pyssel också .
Bild
Knappt något att göra här inte :shock:
Bakljusen glipar lite grann mot karossen. Jag tror knappast att den här nivan är körd bara på söndagar till kyrkan.....
Bild
Eftersom jag ej har en kirurgs instrument så tar man vad som finnes ... Skönt att garantin har gått ut på kärran 8-) så man törs prova lite.
Bild
Bild
En sandplåt som har sett sina bästa dagar borde nog inte heller vara garanti på . Den klipper vi av och nyper ihop lite högre upp . Allt som hänger ner borde vara ivägen i terrängen?
Bild
Bild
Bild
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Bra jobbat. Har heller aldrig förstått finessen med all plåt där bak..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Larsson »

Citte skrev:Rolig tråd! Måste fråga,hur laddar du upp bilderna?
Finns en infotråd om hur man laddar upp bilder på första sidan av forumet.....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Det var ju en sida till på bilen..
Tar och sammanfattar den icke bättre sidan :
Ingenting här heller att använda som referenspunkt. Får använda fantasin och göra det bästa av det som finns kvar.
Bild
Bild
Fick lite huvudbry när hela tröskelns innamäte var plattare än Skåne. Efter några brutala bryt med storsläggan,polygrip så fick jag fram inre förstärkningsbalken. Mätte mellan hö /vä dörrhål ,konstaterade att en viss försämring på förarsidan hade uppstått... :? .Sydde fast ett vinkeljärn så A och B stolpe fick någon förankring igen.
Fick hjälpa ner golvet lite så hålen är lika stora mellan tröskel o tak på båda sidor.Vilket mått det ska vara ?? Ingen aning, får säkert bygga om dörrarna efter bilen ...
Var börjar man....Hittade lite klen plåt i övre delen av tröskeln oxå :lol:
Bild
Bild
Lite Hjulhus var beställt även här...
Bild
Bild
Lite golv kanske skulle kännas bra. 8-)
Bild
Plåtslagaren som får fixar fram plåten börjar hota med ett studiebesök snart. Han godtar inte svaret "fixar lite på nivan"... ;)
Bild
När man kikar runt lite så hitter man bara massa trasiga saker. Hade ju tänkt mig en servostyrning som present innan årets slut.
Tror jag får prioritera den innan någon premiärtur sker . Orginalsnäckan är sprucken i godset. Är jag förvånad?? nääe ...
Bild
Medlem 2019
Jaan-e
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 jan 2017 22:50
Ort: Utanför Uddevalla

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Jaan-e »

Å jag som tyckte att min va dålig.. Grymt jobb, kolla rambenen fram, mina va kex. Där oxå.. Bakvagnen satt fast lite grann på min, beställde nya plåtlådor till nedre bärarmsfäste från Umeå, 150:-/st, det gör jag dem inte själv för en gång, dubbelplåt å mycket veck.. Ska bli spännande å se hur hjulhusen fram blir. Du ska inte ha 33" istället då? :twisted:
Janne
Niva 1.9 D Blivande skogs bil..
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Däck har anlänt och lite tid till egen lek i garaget hittades...
Bild
Ser ut som det går att svänga oxå...
Bild
Då är det bara att kavla upp ärmarna och se hur man löser bakre hjulhusen. Har tittat på ganska mycket videoklipp när ryssar kör terräng. Dom har kapat rejält och jag tror att det får bliva något liknande. Tar djupaste skålningen i hjulhuset och överför det på ytterplåten med tumstock och blunda på ett öga metoden. Får då en rak kant ut och hoppas det ska räcka..
Bild
Bild
Bild
Kör sen vidare på kant i kant och helsvetsmetoden. Det tar tid men jag gillar inte lösa plåtar halvdant poppade i hjulhus.
Slipper då kitta skarvarna är det tänkt.
Bild
Bild
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Seriöst arbete, det där.. kör på!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Liten garagestund blev det igen. Fick ihop nästa hjulhus och även tätade till bakskärmarna mot golvet.
Bild
Det är alltid kul att försöka göra något av en folkracebil.....Släggan har flyttat på det mesta som tagit i. Men det ska som sagt inte bli någon totalrenovering med ELMIA som mål. Däremot lutar det nog mer och mer åt att göra den gatlegal. Blir lite sugen på att kunna smita iväg i sommar på någon skogsväg eller kunna ta den till badplatsen.
Bild
Bild
Bild
Plockade ihop lite överbliven plåt .....urrk va dålig den är. Men känns bättre att göra skogsbil av denna än ett bra objekt som kan glädja någon annan.
Bild

Sen var det ju det där med förgasare och stark lutning. Inget bra. Fick se i en tråd att det fanns en dieselniva ståendes i stockholmstrakten.Tankarna började mala runt om det hade smakat fågel med en sådan snurra . Kontaktade ägaren som var vänlig och förstående . Men han var lite dyr i min värld för ett objekt som ej hade fungerat på några år.
Gick igenom annonserna i vårat forum. Hittade en TBI -97 som var inlagd i oktober 2014. Numret till ägaren står i texten så då är det väl bara att kolla om bilen finns kvar? Jag anser att man tar bort en annons om varan är såld.... ;)
Det måste ha varit julafton eller något.Både bilen fanns kvar och priset var rätt. Skabbig som vanligt men tanken är motor/insprutning.
Bild
Jag saknar ju ändå kablage så det blir att lyfta över detta inkl motor.
Nu fick jag även huvudbry om det ska bli servostyrning som Kallemed2L har på sin niva...
Bild
Eller ? Det sitter i den nya nivan en sån där fransk styrsnäcka :shock: Vad passar bäst i skogen med 31:or måntro?
Fick liv i motorn,härligt med insprutning.Bara att vrida på nyckeln och motorn hittar tomgång själv.
Men kylfläkten surrar hela tiden? Någon galet måntro. In och plugga fler trådar och mektips. Hittade gemtricket . Det måste provas.
Samtidigt kom jag ihåg att Ahlberg nämt att vattentempgivaren inte var av den bästa kvalite´n.Lyfter bort kontakten och konstaterar att felsökningen kan stanna där.
Det saknas ett stift i givaren och det sitter en rostklump i kontakten :oops: .
Bara att beställa....
Gav mig på ett trick som hittils inte ger något resultat i : "bort med trummorna utan värme".
Bild

Har använt ett svindyrt krypspray som ska få den mest envisa dieselspridaren att släppa ur topplock.Men icke då.Jag har fem fjäderverktyg som vapen och en gammal bromsskiva som stöd mot hjulpinnbultarna.Gängar något kvartsvarv, sprayar-gör något annat-drar lite till-sprayar ......F-n snart ger jag upp. :evil:
Någon som har tips på detta?..
/Micke
Medlem 2019
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Sk(rutten)

Inlägg av IvaniNivan »

Bromstrummorna släpper nog säkrast med värme. Fram med gassvetsen bara. Funkar alltid för mig iallafall.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar