Russian till HillBillie

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Citte
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 nov 2016 23:18

Russian till HillBillie

Inlägg av Citte »

Hej niva proffs.
Grabben har köpt en niva som vi hade tänkt att göra iordning. Tanken är att göra en svensk HillBillie av den. Vi är noviser inom bilbranschen, men ganska händiga, så den här sidan kommer att nötas rejält är jag rädd för, och ber om ursäkt redan nu. Vi hade tänkt oss att börja med motor, drivlina, rostlaga undersida och jobba oss uppåt, för att avsluta med interiören. Är tacksam för alla råd om vad vi bör tänka på och arbetsordning mm mm, för vi är som sagt newbies.
Citte
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 nov 2016 23:18

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av Citte »

Bild
Citte
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 nov 2016 23:18

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av Citte »

Kan ni se bilden? Jag kan inte.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av ahlberg »

Dela som en url i stället.. https://drive.google.com/file/d/0B_coYH ... p=drivesdk. Men jag tror inte filen är tillgänglig för alla. .
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av niva-2121 »

Jag kan inte heller se bilden. :oops:
Forumsponsor
Citte
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 nov 2016 23:18

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av Citte »

Så. Nu ska det gå att se hur bilen ser ut innan. Till helgen åker motorn ut, för att lokalisera och åtgärda läckage av kylarvätska, troligtvis toppackningen som blivit dåligt monterad då den ska vara ny, alt är toppen lite skev och får riktas. Något annat ni tycker jag bör göra samtidigt?
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av Berlina »

Den ser ut som min hoppas kunna se ut om 10 år typ.
Lycka till med maskinen.
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av ahlberg »

Om ni inte tycker det är jättekul och spännande att lyfta ut motorn så måste ni ju inte.. Vattenläckor kan åtgärdas med blocket på plats.

Saker att göra samtidigt? Tja.. Ge startmotorn lite kärlek kanske. Kolla plaststyrningarna till kamkjedjan. Häng dit en Bosch(kopia)generator.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Citte
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 nov 2016 23:18

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av Citte »

Helt rätt Ahlberg, men eftersom vi är helt novis så vill vi lära oss, + att föregående ägare nog var ute enbart av funktion. Så vi hade tänkt snygga till lite blandade kablar och kolla så alla givare mm är på plats. Kanske tar oss vatten över huvudet, men vi får se. Tack för tipsen, kollar extra på dessa detaljer.
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av Micke0 »

Jag skulle passa på och montera en motorvärmare i nån frostplugg innan jag fyller systemet med kylvätska.
Köpte en sådan på OK-macken från "Lada alla modeller hyllan". Det var länge sedan, he,he.
Mekonomen har Insticksvärmare >>> https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/motorvarmare
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Citte
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 nov 2016 23:18

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av Citte »

Ok, kollar på det. Där är nån sorts dela kablage, men har inte kollat vad det går till ännu.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av ahlberg »

Var med på att framdiffen hänger i motorn och behöver lite stöd när ni lyfter..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Citte
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 nov 2016 23:18

Re: Russian till HillBillie

Inlägg av Citte »

Såja, motor och växellåda ute, jäkla vilket jobb!!! Hittade dock läckan nästan direkt, där var ditsatt fel packning vid intag och grenrör, så där läckte det. Men motorn åkte ut ändå, känns som vi vill gå igenom allt. Motorvärmare satt där redan i en av frostpluggarna. Bilder kommer.
Skriv svar