Bygga skogsbil
-
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
- Ort: Växjö
Re: Bygga skogsbil
Glöm inte bort om du ska använda den på TRÄFFAR ska den vara BESIKTIGAD , SKATTAD och FÖRSÄKRAD.
Re: Bygga skogsbil
Ett grundtips, oavsett bilfabrikat/-modell, är att alltid välja bil som har motor med minst singelpoint, helst multipoint.
Räcker med att fastna någon minut i lutning, sido- eller längsled, för att flottörhusets nackdel ska göra sig påmint.
Endera för lite bränsle, eller så surar motorn ner sig.
Senaste gången på Sandlycke var det en "förgasar-Niva" som fick bogseras bort efter att den suttit fast i sidolutning.
Vet inte hur det löste sig, men om den drabbade läser detta kan han gärna berätta hur det avlöpte.
Det är vid terrängkörning som dieselmotorn visar sin överlägsenhet, i alla fall gent emot förgasarbestyckade bensinmotorer.
Analogt härmed borde diesel-Nivor vara hårdvaluta för skogsbilsbyggare.
Räcker med att fastna någon minut i lutning, sido- eller längsled, för att flottörhusets nackdel ska göra sig påmint.
Endera för lite bränsle, eller så surar motorn ner sig.
Senaste gången på Sandlycke var det en "förgasar-Niva" som fick bogseras bort efter att den suttit fast i sidolutning.
Vet inte hur det löste sig, men om den drabbade läser detta kan han gärna berätta hur det avlöpte.
Det är vid terrängkörning som dieselmotorn visar sin överlägsenhet, i alla fall gent emot förgasarbestyckade bensinmotorer.
Analogt härmed borde diesel-Nivor vara hårdvaluta för skogsbilsbyggare.
Forumsponsor