Bygga skogsbil

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Bygga skogsbil

Inlägg av Berlina »

Hallå.
Jag fick äran att åka med i Olerum (Östergötland) för några veckor sedan.
Över stock och sten med en kraftigt ombyggd bil...
Nu tycker jag nog detta verkar riktigt skoj så då måste jag nog bygga/köpa ett objekt.
Det bör väl finnas en maxhöjd för vanligt brukande som går att tänja lite på om det bara blir en skogsbil?
Vad är då recept nr 1?
Jag siktar på stora hjul med modifierad kaross.
Vad blir det för "maxhöjd"på en NIVA med säg 31 -33:or ?
Finns det någon som gör stenkryparlådor längre? Tråden för franska modellen verkar ha dött ut?
Mvh Mikael Brandstedt
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av Berlina »

Kan väl förtydliga mot en originalbil kanske.
Tröskel /bakaxeln..
Medlem 2019
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av niva-2121 »

Hej Berlina.
Välkommen till forumet.
Vill inte grusa dina tankar på att bygga en offroadbil av en Niva.
Mina erfarenheter av Niva ang offroad och lättare moddning för detta är:
Utan att skära upp hjulhuskanter men med fjäderhöjning 6 cm är max däckstorlek 215/80-15".
Högre kan man inte höja fram på grund av framvagnskonstruktionen, IFS kallad.
Skär du upp hjulhuskanterna = vidgar du hjulhuskanterna tror jag begränsningen av däckstorlek är 235/75-15".
33":or tror jag du kan glömma, om du inte moddar karossen extremt mycket.

För att köra liiiite tuff offroad bör du, förutom större däck, montera hasplåt och förstärka bakhjulsupphängningen.
Krängningshämmaren fram, bak finns ingen, bör demonteras för att förbättra artikulationen/"flexet".
Hasplåt av typ Nordic Car Part som förlängs så att den skyddar även fördelningslådan.
Sidobalkarna/trösklarna bör skyddas med plåt, rocksliders eller treesliders.
Bakre undre/nedre länkarmarna måste förstärkas/bytas mot kraftigare dito.
Panhardstaget ersättas med ett kraftigare och längre eller justerbart dito.
Bakaxelbanjon bör förstärkas.
Bakaxelupphängning typ Suzuki Vitara och Land Rover Defender med en "kula" och kraftig "A"- eller "K"-länk.
Karossens undre inbyggda förstärkningar/"balkar" av karosserplåt bör skyddas med någon form av "påbyggnad" så de ej deformeras.
Om du höjer bilen kan du med fördel sänka fördelningslådan 8 - 10 mm för att minska effekterna av de ändrade kardanvinklarna.
Fram är det inte fel att vinkla och sänka "diffklumpen" runt 8 mm för att minska påkänningarna på drivaxelknutarna.
En diffspärr bak gör susen för framkomligheten.
Även fram förbättrar framkomligheten ytterligare.
Jag vill rekommendera torsen före Lock Right och ARB pneumatiskt påverkade axelspärrar.
Vill du ha en monsterNiva så byter du "IFS:en" mot stel framaxel.
Värsta värstingNivan får du med portalaxlar fram och bak.
Nerväxlingen, som är nödvändig med stora däck, kan ske med omdrevad fördelningslåda, ändrad utväxling i axlarna eller en KLUNE mellan vanliga växellådan och fördelningslådan.

En sådan Niva skulle jag vilja äga. 8-)
Fritt fantiserat. :lol:
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av Berlina »

KLUNE låter intressant. Någon som testat detta? Kanske hänvisning till byggtråd?
Finns det någon som kör stel axel fram och då även kanske bakaxel från samma fordon?
Jag sneglat lite på l200 bakaxel där det redan finns diffspärr orginal. Men där har vi liknande framaxel som niva..
Medlem 2019
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av maggan »

Detta låter spännande. Ser fram mot byggtråd :)
Ladapower selger ombygningssats eller komplett rock crawler TC
http://ladapower.com/index.php?option=c ... ory_id=148
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av niva-2121 »

Berlina skrev:KLUNE låter intressant. Någon som testat detta? Kanske hänvisning till byggtråd?
Finns det någon som kör stel axel fram och då även kanske bakaxel från samma fordon?
Jag sneglat lite på l200 bakaxel där det redan finns diffspärr orginal. Men där har vi liknande framaxel som niva..
KLUNE har jag bara läst om och sett i CALMINI-katalogen för Suzuki Samurai.
Jag valde till min Samurai i stället deras nerväxlingsdrevsats 6,5:1.
En KLUNE drar med sig flytt av fördelningslådan som i sin tur drar med sig förlängning av främre kardanaxel och kortning av bakre dito.
Men det är ett alternativ.
Stel framaxel på NIVA har jag bara sett på film på nätet.
;)
Forumsponsor
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av Micke0 »

Skogsbil? Stock och sten...portalaxlar... mm. Då är det väl en "Unimog" som gäller!
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av rid54 »

/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av Berlina »

Tänkte mig en niva som objekt...
Det finns äldre vagnar med förgasare 1600
Nyare variant med insprut 1700.
Är det något som man direkt ska undvika ?
syftet är som sagt att köra utanför vägnätet.... så avgaskrav mm är icke något som jag tänker lägga kraft på.
Portalaxlar hade varit kul,men börjar i den enklare/billigare klassen.
Stora hjul/höjning och stenkryparlåda.

Är det någon som har koll på vad normalhöjd är till lägsta punkt under bilen typ bakaxel och tröskelkant?
Och vad det kan bliva med lite hokuspokusdäck/fjädring?
Medlem 2019
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av Micke0 »

Oj!
Syftet är som sagt att köra utanför vägnätet....
i Sverige med terrängkörningslagen?
Eller har du kanske Tyskland i närheten?
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Jaan-e
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 jan 2017 22:50
Ort: Utanför Uddevalla

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av Jaan-e »

Lite inspiration http://www.denniva.ru
Kolla med Google translator, blir nästan läsligt
Jag gillar niva 3..
Janne
Niva 1.9 D Blivande skogs bil..
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av niva-2121 »

Berlina skrev:Tänkte mig en niva som objekt...
Det finns äldre vagnar med förgasare 1600
Nyare variant med insprut 1700.
Är det något som man direkt ska undvika ?
syftet är som sagt att köra utanför vägnätet.... så avgaskrav mm är icke något som jag tänker lägga kraft på.
Portalaxlar hade varit kul,men börjar i den enklare/billigare klassen.
Stora hjul/höjning och stenkryparlåda.

Är det någon som har koll på vad normalhöjd är till lägsta punkt under bilen typ bakaxel och tröskelkant?
Och vad det kan bliva med lite hokuspokusdäck/fjädring
?
30 mm längre fjädrar(ger 50 mm höjning), 215/80-15" Cooper Discoverer A/T samt reservhjulet flyttat från motorrum till "swing away" bak(tyngdpunktförflyttning) leder till:
310 mm markfrigång under Nordic Part skyddsplåt på lägsta stället.
225 mm markfrigång under "bakklump".
420 mm markfrigång under sidobalkar/"trösklar".

Större däck går inte att montera utan moddnng/uppkapning hjulhuskanter.
Bakdäcken kommer att "putsa" hjulhuskanten vid max inflex( då man t ex "diagonalar" ett krondike).

Min erfarenhet av NIVA M -11. ;)
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av niva-2121 »

Lite of topic, men ändå.............
Som du, trådskaparen, kanske känner till så har Niva en exellent typ av fördelningslåda.
Det vill säga den har differential mellan axlarna.
Det har även Defender, G-Wagen och LC(LandCruiser).
Ger enorma fördelar vid skogskörning där det är trångt.
Mest märks fördelarna när man med fulla rattutslag kryssar mellan skogens allt för fasta innevånare.
För en vecka sedan var jag ute och åkte med min "ickeNiva"(lätt travestering på SLRK:s ickebil om alla bilar som inte är LR/RR) i terrängen.
Hade även förmånen att åka ett par JKU.
Skillnaden mot Niva vid tvära svängar är mycket stor - till Nivas fördel.
Jeeparna(och Jimnyn) plogar med framhjulen om man inte lägger ur framhjulsdriften, vilket tar ett tag eftersom man även måste lämna lågväxelläget, och förmodligen tvingas utmana lamellerna så att otrevlig(och kanske dyrbar) doft uppstår.

;)
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av ahlberg »

Berlina skrev:Tänkte mig en niva som objekt...
Det finns äldre vagnar med förgasare 1600
Nyare variant med insprut 1700.
Är det något som man direkt ska undvika ?
syftet är som sagt att köra utanför vägnätet.... så avgaskrav mm är icke något som jag tänker lägga kraft på.
Portalaxlar hade varit kul,men börjar i den enklare/billigare klassen.
Stora hjul/höjning och stenkryparlåda.

Är det någon som har koll på vad normalhöjd är till lägsta punkt under bilen typ bakaxel och tröskelkant?
Och vad det kan bliva med lite hokuspokusdäck/fjädring?
1700-snurran har bättre bottendrag och när man väl får "kalle-anka-sprutet" att funka så är det extremt driftsäkert. Dessutom har den fördelarlös tändning som även den är betydligt mera pålitlig än 1600:ans fördelare.

Mer höjning än 5 cm brukar resultera i problem..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Bygga skogsbil

Inlägg av maggan »

https://m.blocket.se/gotland/Vaz_niva_4 ... tor=AD-25-
Kan detta vara något att bygga på.
Ger rum i budgeten till att uppgradera och reparera med ordentliga grejer :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar