Problem samt nyheter

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Problem samt nyheter

Inlägg av Knota »

Hej!!
Jaha så har då olyckan varit framme!!
Frugan hade våran helt nya Niva till jobbet och när hon skulle åka hem efter nattskiftet så har tjuvar brutigt sig in och försökt starta bilen.
Dom lyckades inte då startspärren ställde till problem för dom(trodde väl inte det fanns någon) så då hade dom försökt komma förbi detta genom att klippa sönder i stort sett alla kablarna runt hela ratten...
Den har nu stått på verkstad sedan den 14 december förra året och jag var i kontakt med dom idag.Dom har tydligen kammat igenom hela Sverige efter delar och gått bet.Tydligen så har Lada Skandinavien slutat med sin verksamhet vilket jag inte visste(Eskilstuna)
Då det nu mera inte finns någon generalagent i Sverige så blir det tydligen extra svårt att få tag i nya delar till el och startspärren,sade åt försäkringsbolaget att Europa lagret finns i Tyskland samt att i England finns dom också och att det borde gå få tag i delarna där.
Den teknisk ansvarige här på Länsförsäkringarna i Falun gav dock inte upp utan hittade en kille i Haninge som ville ge sig på att försöka så nu är eventuellt Nivan på väg ned till betongen och ska hälsa på.
Min undran är till er kära Niva släktingar.
1. visste ni om att Eskilstuna har lagt ned och att vi saknar general agent i Sverige?
2. Är killen som har verkstaden i Haninge något som någon annan har varit i kontakt med och är han bra?
3. Länsförsäkrings killen samt verkstaden här i Falun(Volvo) envisades med att man måste leta i Ukraina eller öststaterna efter delar nu mera....har dom rätt i det?
4. Har nu varit utan min älskade bil i snart 2 månader och kan behöva en tröstande kram samt råd någon som vill ge mig det??

Ha det bättre en bäst/ Knota
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av Grinolle »

Du har mina sympatier, jag sålde min -10:a i höstas/vintras och lider av så svår abstinens att jag kommer köpa en fabriksny så fort de dyker in hos handlare.
1. Tror inte Lada Skandinavien är heldött ännu, men det kunde lika gärna vara det med tanke på servicenivån. Har svårt att tro att de kommer finnas kvar hursomhelst. Det har diskuterats här på forumet under några månader.
2. Ingen koll på någon verkstad i Haninge, förhoppningsvis har någon annan det.
3. Det finns ju reservdelshandlare i Tyskland, samt naturligtvis även i baltstaterna, Ukraina med flera f.d. öststatsländer. Jag beställde avgassystem samt nya spegelglas till ytterbackspeglarna från russian4x4.de vilket var smidigt och billigt. Sen har vi ju Umeå Offroad (http://www.umeaoffroad.se), de har ju inte alls samma sortiment i webshopen, men de kanske kan ta hem på beställning (om man inte vill beställa från utlandet).
4. Kramen känner jag att det är bäst du vänder dig till någon som känner dig bättre med... :lol:

Jag kan inte sia om framtiden när det gäller "officiell" importör/agent för Lada i Sverige. Det kanske blir nåt med lite ordning, eller så blir det inget alls, det får framtiden utvisa. Detta gör mig dock inte ett dugg nervös för att det inte ska gå att få tag på delar till min tilltänkta nyköpta Niva, för delar lär gå att få tag på, och de är ju lättskruvade. Köper jag en ny (av Seffel Bil i Filipstad) så har jag garantier ifrån dem, när dessa går ut så kan vilken bondmek som helst skruva Niva, t.o.m. jag med 14 tummar per hand klarar av det mesta, och delarna lär som sagt finnas att få tag på i diverse f.d. öststatsländer.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av rid54 »

Kommentaren från vilken instans det nu var, om "öststater" tycker jag är lite missvisande - det låter liksom som det vore lite "B" på andra sidan Östersjön. Baltstaterna är EU precis som vi, även om de ju är lite annorlunda, precis som tyskar eller fransmän. Men bildelar kan de lika bra som nån annan. Och russian4X4 är ju tyskt... Där finns massor av grejer.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av wadsbo »

Finns inte prylarna på russian4x4 så testa Mikomara. Också tyskt.
Niva-15
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av Grinolle »

rid54 skrev:Kommentaren från vilken instans det nu var, om "öststater" tycker jag är lite missvisande - det låter liksom som det vore lite "B" på andra sidan Östersjön. Baltstaterna är EU precis som vi, även om de ju är lite annorlunda, precis som tyskar eller fransmän. Men bildelar kan de lika bra som nån annan. Och russian4X4 är ju tyskt... Där finns massor av grejer.
Om det var min kommentar du reagerade på så löd den "f.d. öststatsländer", och det gällde sammanhanget reservdelstillgång, "f.d. öststatsländer" är en faktisk geopolitisk beskrivning, inte någon negativ kvalitetsstämpel. ;)

Mitt resonemang lyder som följer: De länder som tillhör det forna östblocket har, TROTS stora politiska konflikter med Ryssland, till och med trots att ett par av dem utkämpar pseudokrig med Ryssland ett mycket stort handelsutbyte sinsemellan och med Ryssland.

Min poäng var alltså att jag inte är orolig över att köpa en fabriksny Lada Niva, även om det inte kommer finnas någon generalagent i Sverige, inte ens om det införs ett totalt embargo på varor från Ryssland (vi lever i oroliga tider), för reservdelstillgången kommer att kunna tillgodoses via alternativa handelsvägar (genom de handelskontakter som finns mellan de forna öststaterna, som mycket riktigt ofta också är del i den västliga handelsgemenskapen, däribland EU), eller genom produktion utanför Ryssland, eftersom efterfrågan är så hög.

För övrigt täcker ju russian4x4.de gott och väl det reservdelsbehov som jag kan tänka mig kan uppstå, och de var mycket smidiga att handla ifrån.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av rid54 »

Beklagar om det blev otydligt!! Tänkte på punkt 3 i originalposten, inte på uttalanden från nån av deltagarna i tråden! Har själv mött viss misstänksamhet från försäkringsbolag när det disktuerats Vaz-bilar.

Hursom!

Beklagligt också med vandaliseringen. Kabelmattor och sådant är kanske möjligt att hitta, men om det är skador på själva startspärrenheten, och om den varit aktiv (som det ju verkar), så kan det sluta med att man behöver en ny ECU. Starspärrenheten och ECU kommunicerar på nåt inte helt självklart sätt och man kan inte få ECU att glömma, att man har aktiverat startspärren. En fråga är om det går att hitta dessa grejer, jag lyckas inte på de ställen jag brukar handla på (russian4X4 och Ladapower) men det finns ju fler. En ny ECU kanske går att få genom Bosch, det är ju trots allt en Boschpryl (om det nu skulle behövas). Det finns ett engeskt Vaz-forum här:
http://www.lada.co.uk/forum/index.php
där kan man göra sig till medlem och där finns en hel del info om det mesta (nästan som här); sajten drivs av en reservdelsfirma för Lada/Vaz.

Återigen; jag ber om ursäkt om jag gav intrycket att gnälla över nån här i tråden!
/R
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av ahlberg »

Saknas det komponenter eller är det enbart en ny kabelhärva runt ratten som behövs? I så fall bör det gå att fixa utan att köpa ny ECU för hela veckopengen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av Grinolle »

rid54 skrev:Återigen; jag ber om ursäkt om jag gav intrycket att gnälla över nån här i tråden!
/R
Du har definitivt inget att be om ursäkt för, det var ju mitt misstag. Jag är kapabel att begå misstag i ett rent rasande tempo, bara jag lägger manken till! :lol:

Mvh! Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av wadsbo »

Jag köpte min Ecu på Mikomara efter det att den gamla blev dränkt i ett midsommaren. Noga bara att det blir rätt modell.
Niva-15
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av Knota »

Hur det såg ut, fruns suddiga mobilfoton

Bild
Bild
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av rid54 »

Men! :evil: Vilka j@"\/Ła tölpar!
Råkade ut för liknande vandalism på en Fiat Uno. Den hade inte ens startspärr, men de lyckades ändå inte få igång den, bara fixa några timmars jobb åt mig. Jag är övertygad om att du kan få tips här om/när du vet vad du behöver för att få ordning på bilen igen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av swelada »

Verkstaden i Haninge är troligen Hoffsten, som ju faktiskt har några nya Niva ute på Blocket.
De säljer även ryska Tinger ATV's i samarbete med Lada Skandinaviens förre Vd, så någon form av kontaktnät avseende reservdelar har de.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av maggan »

Uff, uff, för några trista grejer.
Att inte folk kan skilja på mitt och andras :evil:

Ut från bilderna så ser det inte ut som några stora skador dock. Tändningslåset är lite knotigt att byta utan att ha möjlighet att sticka inn nyckel och kunna vrida runt, men med lite verktyg så får man det till. Nu kan jag inte se vad kablarna går till, kan vara enkelt att byta kabeln men går den långt in i instrumenteringen eller er tillkopplat flera andre ting så kan det vara en hel del demonterignför att komma åt alle kopplingar, men det se ut som det skal gå helt fint att skarva ihop de klippta kablarna och tror det är mindre arbete en att byta ut. En avbitare eller avisoleringstång, en lödpenna och krymslang så är kablarna fixade på en eftermiddag.

Ska inte vara några problem att få tag på delarna. Lada UK värkar ha möjlighet till att få tag på alla lada orignaldelar. Har använt mig av Ladapower i Ukraina när jag har behov för delar som inte har varit att finna i någon webshop, Pavel der har klarat att finna allt jag har haft behov av och sen lagt det till i webshopen. Är strålande förnöjd med servicen därifrån.
Pluss att det är massa andra förhandlare utanför ukraina som går at handla från, går nog helt fint at få tag på delar
håller tummarna för at hon snart är i drift igjen :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av Micke0 »

Skall väl inte vara några problem att inhandla...
http://www.russian4x4.de/Ersatzteile-LA ... .html?list
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Problem samt nyheter

Inlägg av Knota »

Stort tack alla för förslagen alltid lika kul när man skriver här och folk ställer upp!
Vill bara klargöra ett par saker..
Då bilen är en Niva av årsmodell 2015 och att det är ett försäkrings ärende så det är inte jag som skruvar med den.
Enligt försäkringspapperen så skall bilen iordningställas i samma skick som innan inbrottet,dessutom så skall det vara originaldelar då bilen knappt har gått 2000mil.
Så även om man kan koppla förbi startspärren/immobilizer eller annat för att få igång bilen så är det inte ett alternativ då försäkringsbolaget då bryter mot avtalet, även verkstaden skulle förlora sitt anseende och förlora försäkringsbolaget som kund i framtiden.
Det finns en anledning till att man betalar dyra pengar i försäkring och när olyckan är framme så tycker då åtminstone jag att man har rätt till det man betalar för.Sedan om bilen skall säljas i framtiden så vill man ju inte ha en massa sockerbitar,eltejp eller annat konstigt runt ratten.Det funkar säkert på en äldre modell men på dom nya tycker inte jag det i alla fall:). Det intressanta här är att Lada slog på stora trumman för något år sedan och expanderade ut till Europa och Europalagret finns i Tyskland och även England som ni skriver här på forumet.
Att det då skall vara så svårt för oss i Sverige att få tag på just dom här delarna är ju lite olyckligt då det är lätt att få tag i vanliga slitdelar.
Så även om "våran" Generalagent har lagt ned så borde det ju finnas ett servicelager som till andra märken då inbrott inte är någon ovanligt fenomen idag.
Kanske han dom inte bygga upp ett för Scandinavien eller så är det som sagt Tyskland som gäller.
Enligt mina papper så är det 45 dagar som gäller innan ett besked om bilen skall köpas ut eller inte.Det har nu gått över det och försäkringsbolaget försöker som sagt hjälpa mig(och dom själva) genom beslutet att försöka med Hoffstens i Haninge. Men även om han skulle kunna hjälpa till så får det ju som sagt inte ta för lång tid då tiden redan har gått ut och jag som kund har rätt till ersättning.Att vara utan en bil i över 2 månader är ju inte så roligt i dagens samhälle då allting är uppbyggt runt det. Några tycker kanske att köper man en Niva så får man skylla sig själv...det tycker inte jag utan oavsett märke så har man rätt till snabb hjälp.
Så jag skriver här till er delvis för hjälp som ni har givit mig med förslag på vart vi kan få tag på delar men även hur ärendet sköts och hur ni själva kan bli drabbade.
Lada är väl ett himla stort företag så jag tycker ju att dom borde se över sådant här om dom nu skall erövra resten av världen med världens bästa 4x4 bil:)

Fortsättning följer..../ Mvh Knota
Skriv svar