Vad är det för Bil?

Allmänt Lada-Niva snack!
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Vad är det för Bil?

Inlägg av IvaniNivan »

Vad är detta för Bil?
Känns som jag vill ha en sån här.
Dom verkar i alla fall ha väldigt roligt med den.
https://www.youtube.com/watch?v=S8z9OmVc6v8
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av Grinolle »

Är det den grå terrängbussen du menar? Det var ju mer än en bil i det klippet, men den verkade ju vara huvudpersonen. Det är väl en UAZ 452 (eller variant av den). Kolla här, du kan få en nyrenoverad från Polen via Umeå Offroad för 75.000: http://www.umeaoffroad.se/fordon-ryska-/

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av Hulkovius »

Åkte i en sån... eller väldigt lik men möjligen tvåhjulsdriven. Gick som transitbuss från irkutsk ut till listvianka... (baikal sjön) och måste säga att man åkte (förhållandevis) helt ok i den. Tyvärr finns inga bilder kvar från just den turen då kameran blev stulen i Beijing. Inredd med rosa l eopard mönstrat tyg :)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av IvaniNivan »

Tackar för snabbt svar.
nu vet jag vad bilen heter, för det var förståss den gråe bussen jag blev sugen på.
Förstår att en nyrenoverad kostar pengar, men 75k betalar jag inte.
Är mer intresserad av en billigare då 75% av nöjet är att renovera/reparera bilen själv.
Får leta runt lite och med lite tur så kanske det dyker upp nåt lämpligt så småningom.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av Hulkovius »

https://m.mobile.de/auto-inserat/other- ... ml?ref=srp

Ungersk reg. Borde väl gå att ta in :)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av Grinolle »

Jag tillbringade en blöt och vild nyårsvecka i Świnoujście i Polen någon gång 87-88 (minnet är lite dimmigt, vi var 19-20 år och ute efter att rulla hatt, vilket vi gjorde något kopiöst). Det fanns gott om UAZ, både den vanliga jeepen (både med kapell och plåttak) och denna buss, mest minns jag de som var i milisens ägo, vi var rätt väl iakktagna, förmodligen mest för vår egen skull (nämnde jag att vi rullade hatt? ). Skulle tro att det finns en hel del kvar där, liksom i Estland, Lettland och Litauen. De måste väl ha någon motsvarighet till Blocket? Att importera en bil från baltikum kan väl inte vara krångligare än att göra det från Tyskland (vilket ju "alla" gör idag), åtminstone vad gäller importen till Sverige (vilka exportregler som gäller därifrån har jag ingen aning om).

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av niva-2121 »

GAZ (69?) och UAZ (31512?) har jag ett flertal gånger skådat på Sandlycke.
GAZ:en dock några år sedan.
UAZ:en har jag t o m fått åka med i så sent som i höstas.
Av de två bedömmer jag att UAZ:en har bäst framkomlighet "i spenaten".
Inte utan respektive förares manöverskicklighet. :lol:
Förutsättningarna för att se en UAZ "in action" på Sandlycke bedömmer jag som goda. 8-)
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av rid54 »

Grinolle skrev:Jag tillbringade en blöt och vild nyårsvecka i Świnoujście i Polen någon gång 87-88 (minnet är lite dimmigt, vi var 19-20 år och ute efter att rulla hatt, vilket vi gjorde något kopiöst). Det fanns gott om UAZ, både den vanliga jeepen (både med kapell och plåttak) och denna buss, mest minns jag de som var i milisens ägo, vi var rätt väl iakktagna, förmodligen mest för vår egen skull (nämnde jag att vi rullade hatt? ). Skulle tro att det finns en hel del kvar där, liksom i Estland, Lettland och Litauen. De måste väl ha någon motsvarighet till Blocket? Att importera en bil från baltikum kan väl inte vara krångligare än att göra det från Tyskland (vilket ju "alla" gör idag), åtminstone vad gäller importen till Sverige (vilka exportregler som gäller därifrån har jag ingen aning om).

Anders Olsson
Det finns en bra annonssida i Lettland: ss.lv
Just den nämnda bussen hittade jag: https://www.ss.lv/msg/lv/transport/cars ... iigof.html
I och med att det ju är EU alltihop, så borde import inte vara så krångligt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av ahlberg »

Det har nämnts något om att landet i fråga bör varit medlem i EU då bilen typgodkändes, men det kan ha luckrats upp..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av Tapio »

Grinolle skrev:Jag tillbringade en blöt och vild nyårsvecka i Świnoujście i Polen någon gång 87-88 (minnet är lite dimmigt, vi var 19-20 år och ute efter att rulla hatt, vilket vi gjorde något kopiöst). Det fanns gott om UAZ, både den vanliga jeepen (både med kapell och plåttak) och denna buss, mest minns jag de som var i milisens ägo, vi var rätt väl iakktagna, förmodligen mest för vår egen skull (nämnde jag att vi rullade hatt? ). Skulle tro att det finns en hel del kvar där, liksom i Estland, Lettland och Litauen. De måste väl ha någon motsvarighet till Blocket? Att importera en bil från baltikum kan väl inte vara krångligare än att göra det från Tyskland (vilket ju "alla" gör idag), åtminstone vad gäller importen till Sverige (vilka exportregler som gäller därifrån har jag ingen aning om).

Anders Olsson
Halaj!

Näe, tyvärr. Jag har kuskat runt I Baltikum, Polen, Slovakien, Ungern, Rumänien, Balkan. Ingenstans finns gamla öststatsbilar, typ Trabant, Wartburg, Skoda med fläktkyld svansmotor m.fl. kvar. Inte ens i Rumänien, där man kan se häst och kärra här och där finns de kvar.
Eller rättare sagt, de som finns kvar står nog och rostar bakom boningshuset, omgjorda till hönshus eller liknande.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av Grinolle »

Tapio skrev:
Grinolle skrev:Jag tillbringade en blöt och vild nyårsvecka i Świnoujście i Polen någon gång 87-88 (minnet är lite dimmigt, vi var 19-20 år och ute efter att rulla hatt, vilket vi gjorde något kopiöst). Det fanns gott om UAZ, både den vanliga jeepen (både med kapell och plåttak) och denna buss, mest minns jag de som var i milisens ägo, vi var rätt väl iakktagna, förmodligen mest för vår egen skull (nämnde jag att vi rullade hatt? ). Skulle tro att det finns en hel del kvar där, liksom i Estland, Lettland och Litauen. De måste väl ha någon motsvarighet till Blocket? Att importera en bil från baltikum kan väl inte vara krångligare än att göra det från Tyskland (vilket ju "alla" gör idag), åtminstone vad gäller importen till Sverige (vilka exportregler som gäller därifrån har jag ingen aning om).

Anders Olsson
Halaj!

Näe, tyvärr. Jag har kuskat runt I Baltikum, Polen, Slovakien, Ungern, Rumänien, Balkan. Ingenstans finns gamla öststatsbilar, typ Trabant, Wartburg, Skoda med fläktkyld svansmotor m.fl. kvar. Inte ens i Rumänien, där man kan se häst och kärra här och där finns de kvar.
Eller rättare sagt, de som finns kvar står nog och rostar bakom boningshuset, omgjorda till hönshus eller liknande.

//T
Synd, men man får ju förstå dem. Det är kanske inte så "pittoreskt" för de som tvingats genomleva kommunistiskt förtryck och den materiella knapphet det innebar som det är för oss som väljer dessa bilar av fri vilja. Fortfarande synd dock.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av maggan »

Det där är en charmig liten sak.
De har tillverkats helt sedan 60-talet och ser fortfarande helt lik ut exteriört förutom att fram och bakljus har blivit uppgraderat fört at möta internationella krav.

De tillverkas fortfarande men idag med ABS, servostyrning och EURO4 eller EURO5 motor.
Vet att de som säljs i Tjeckien är EU-typgodkända så det finns nog möjligheter för import för de som forskar lite i ämnet :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vad är det för Bil?

Inlägg av Tapio »

Grinolle skrev:
Tapio skrev:
Grinolle skrev:
Halaj!

Näe, tyvärr. Jag har kuskat runt I Baltikum, Polen, Slovakien, Ungern, Rumänien, Balkan. Ingenstans finns gamla öststatsbilar, typ Trabant, Wartburg, Skoda med fläktkyld svansmotor m.fl. kvar. Inte ens i Rumänien, där man kan se häst och kärra här och där finns de kvar.
Eller rättare sagt, de som finns kvar står nog och rostar bakom boningshuset, omgjorda till hönshus eller liknande.

//T
Synd, men man får ju förstå dem. Det är kanske inte så "pittoreskt" för de som tvingats genomleva kommunistiskt förtryck och den materiella knapphet det innebar som det är för oss som väljer dessa bilar av fri vilja. Fortfarande synd dock.

Anders Olsson
Halaj!

Du har nog helt rätt. Utan att kapa tråden allför mycket vill jag säga att det finns nästan inget kvar av det som fanns under kommunisttiden. Förutom fattigdomen (relativt väst) då.
Alla bilar är upp-och-nervända tvålkoppar med tvärställd motor och framhjulsdrift.
Precis som här är alla småaffärerna borta, ersatt av stora köpcentra likt A6, Jkpg och kungens kurva/skärholmen i Sthlm. Jysk, Carrefour, Tesco, Lidl, Intersport, Kaufland, Bauhaus, IKEA m.fl. finns överallt.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar