Niva -87 | Anaconda

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

Hoj
Nu har jag läst här ett tag, och det är väl dags att presentera mig och bilen. Jag heter Kalle, och bor på en liten (avstyckad) gård i skogen i Olofström.
I höstas köpte jag en Lada Niva -87. Handla först, tänk sedan… Jag har inga direkta kunskaper om Niva, men har ju alltid vetat att den funnits. Jag kollade att det fanns ett aktivt forum, och att det gick att få tag i diverse reservdelar. Resten löser sig. Tog med en kompis och åkte till Kalmar. Bilen såg ok ut, men var obesiktigad. Jag bokade en besiktningstid hemma och vi begav oss hemåt. Bilen rullade bra i 80-90km/h, lite lagom oljud i kupén men kallt, vi hade inte hittat special värmekranen. Planen var att inte röra något så länge bilen fungerade, så skulle vi nog ta oss hem.

Bild

Såhär i efterhand kan man ju alltid konstruera några anledningar att köpa en Niva:

• Billigare än en traktor, och man behöver ju något att dra och putta med.
• Häftig.
• Jag hade ingen röd bil.
• Om jag har två bilar utan katalysator, så kan jag ju köra max en åt gången -> mindre utsläpp.

På bakluckan på bilen står det ”Anaconda”. Den senaste ägaren visste inte så mycket om bilen, han hade bytt den mot ett släp, och sålde nu för att få lite pengar att reparera en trasig elkabel in till huset. Jag hittar de senaste ägarna, men vet ju inte alla 20! Bilen ska tidigare ha bott på Gotland. Är bilen omskriven på lada-niva.se tidigare? Någon har ju gjort den terränginriktad, lackat, och det är såklart en del svetsat på den.
Jaha, bilen då. En Lada Niva -87. Omlackerad till röd, fortfarande mörkgrön på insidan. Höjd och stora däck. Ingen katalysator och numera skattebefriad. Servostyrning och andra framstolar. Delar i servostyrning från Volvo, definitivt oljebehållaren och kanske även pumpen. Generator från Volvo.

Bild

Vad har jag hunnit göra med bilen? Började med att besiktiga. Inga anmärkningar på rost i bärande delar. Lite mer rost på några ställen, och ganska ok på andra. Förardörren och bakluckan är dåliga i nederkant. Finns säker rost under spackel lite överallt. CO var 0,1, så här finns potential att trimma tycke besiktningsmannen =) Fick anmärkning på glapp i hjullager vänster fram, och höger halvljus stod lågt. Anmärkningarna är fixade och bilen i trafik.

Bild

Jag har kopplat in extraljus och arbetsbelysning fram och bak. Bytt huvud- och slavcylinder till kopplingen (någon av dem var dålig, vet inte vilken, bytte båda och det blev bra), satt dit stora backspeglar och lagat pyspunka (slipat och målat fälgkanten så det blev tätt). Bilen hade motorvärmare och uttag i kupé, men saknade uttaget(intag?) i fronten. Har kompletterat med uttag och anslutningssladd, så nu funkar det också. Det började även läcka kylarvätska mellan värmekran och elementet i kupén, så där blev det en ny bit slang, hoppas det håller tätt.

Bild

Saker jag har kvar på listan över saker jag tänkt fixa:
• Intervallfunktion vindrutetorkare. Nu är intervallen väldigt långsam, kanske något slag i timmen (upptäckte när det snöade att torkarna slagit några slag på natten, efter att jag lämnat spaken i intervalläget). Byta relä, eller möjligtvis öppna det gamla och se hur det ser ut.
• Säkerhetsbälte förare. Bältet låser sig ofta när det ska dras ut. Har provat att smörja mekanismen lite, men kanske hitta något bättre begagnat?
• Varvräknaren fungerar ytterst sällan. Signalkabel hel (iaf när jag mätte, och då funkade inte varvräknaren). Glappkontakt? Hitta en fungerande varvräknare eller peta in en från Biltema i mätarhuset?
• Låset till lilla ventilationsrutan har lossat (ligger i handskfacket). Håller det att limma, eller bocka till någon plåtbit som kan hålla den.
• Titta över tändning och inställningar på förgasaren. Motorn är lättstartad och går jämt och fint, men jag tycker den är lite klen på låga varv (fast jag har ju inget liknande att jämföra med).

Jaha, det blev en liten osammanhängande presentation.
Nu får vi se hur resten urartar.
//Kalle
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

En fråga angående oljetryck förresten.

När man startar rör sig oljetrycksmätaren lite grann. Till ca 1bar kanske, och den stiger litegrann när man gasar lite. Om man nästar får motorstopp så blinkar oljetryckslampan, så de verkar visa ungefär samma?

Är detta lite lågt oljetryck, och är det någon fara att köra med det?
Var är trolig orsak? Det är gott om olja, men den är mörk, så det är dags att byta.

//Kalle
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av Hulkovius »

Ser bra ut!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av ahlberg »

Välkommen!

"jag hade ingen röd bil" - gillar det argumentet..

Oljelampa på tomgång är ingen katastrof, men det kan betyda att oljefiltret börja bli igensatt.

Framhjulslager har vi skrivit en del om, kolla här på forumet under "mektips", det finns även mycket info om värmekranen där.

Varräknaren - tja.. jordning är en tänkbar orsak. Men kan vara själva mätaren med.

Bor man i Olofström är det ju nära till Hästveda - för en Niva trivs bäst om den får komma ut i skogen och leka lite då och då.. http://sagbacken.egetforum.se/portal.php
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

Hoj
Oljetrycket är nog inget att oroa sig för. Får se om det beter sig på något annat sätt när olja och filter blivit bytt.

Framhjulslagret är redan bytt, och det gick bra (och givetvis läste jag de mektips jag hittad här innan =) ).

Lite uppdatering om varvräknaren. Nu har det varit kall några dagar, och jag har använt motorvärmare inför några korta sträckor med bilen. Men när jag sedan kört hem, efter att bilen stått någon timme (och motorn möjligvis varit lite ljummen), så har varvräknaren fungerat i kanske 5 minuter. Kan det ha något att göra med varm/kall motor? (eller är det bara slumpen?). Varvräknare och kondensator/brytarspetsar ansluts ju på samma ställe på tändspolen. Kanske titta över alla tänddelar och eventuellt byta kondensatorn. Motorn går likadant oavsett om varvräknaren funkar eller ej iaf.

Japp, tanken är att få ut Nivan i skogen ibland (jag har testat lite hemmavid, har inte kört terräng sedan lumpen annars). Så Hästeveda är ju inte så långt iväg.

//Kalle
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

Hoj
Ytterligare om varvräknaren. Vid senaste kallstarten fungerade varvräknaren i några minuter. Jag vill inbilla mig att det är temperaturrelaterat. När jag köpte bilen i höstas fungerade varvräknaren väldigt sällan, men då var det ju inte heller minusgrader.
Så frågan är isf om det är temperaturen i själva varvräknaren som gör att någon komponent fungerar bättre eller sämre, eller om det är temperatur på delar i tändningen som gör att signalen till varvräknaren blir bättre eller sämre. Eller är det slumpen... =)
Planen är att titta över tändningen (har inte ens öppnat fördelaren ännu) och se hur det utvecklar sig.
//Kalle
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av rid54 »

Om motorn går OK så är tändpulserna OK. Då bör varvräknaren kunna använda dem att "räkna med". Om varvräknaren ändå tvekar i visningen, så är nog felet att söka i instrumentet eller dess + matning eller jordning. Det finns nog ett antal kopplingspunkter etc som kan strula...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av ahlberg »

Det borde gå att hitta signalkabeln som kommer från brytarna där den går in i varvräknaren. Med ett testinstrument kan du se att den omväxlande har 12/0 volt t ex när startmotorn drar runt. Därefter måste jordningen av mätaren uteslutas som felkälla. Till sist blir det väl till att prova med en annan mätare. Har nog en i gömmorna i Hässlehullan..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av Micke0 »

@ Kalle...Låsningarna för ventilationsrutorna lossnade för mig också och jag försökte då med alla möjliga/omöjliga limsorter att få de fast igen, men det ville sig inte. Till sist gav jag f*n i det för att jag i alla fall aldrig låste bilen! :)
Kanske är deras lim effektivare?
http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts ... -Niva.html
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av rid54 »

Lås till ventilationsrutor: En metod jag använde med gott resultat på en Volvo (164) var tvåkomponents epoxy. Dock var det fråga om att göra hysteriskt rent från alla gamla limrester (låset hade jag i ugnen till 200° och skrapade av fästytan med ett rakblad, det gamla limmet satt som f@n). På glaset även där rakblad men utan ugnsbehandling. Därefter tvätt med aceton, limma och låta härda ett dygn. Det funkade.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

Hoj
Jag får titta över anslutningarna till varvräknaren igen. Jag har koll på vilka kablar det är, men jag tog för givet att 12V och jord är OK eftersom alla lampor funkar. Kanske dags att inte bara tro...

Ja, kanske säkrast att beställa ryskt speciallim för just rutan på Niva =). Eller leta upp annat glaslim, det finns väl lim för att limma fast backspeglar i rutan med?
Jag har faktiskt sett länken till universallåsen från classic-bildelar, men minsta order var 400:-, och jag hittade inget annat till Nivan.

Tack för hjälp =)
//Kalle
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av PEK »

Hej Kalle! Trevlig och välskriven introduktion. Kan dessa vara ett alternativ till ventilationsrutorna:
http://www.ebay.com/itm/NEW-2-X-LADA-NI ... 2j&vxp=mtr
Mvh Per
Grön Niva -13
kallemed2l
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av kallemed2l »

PEK skrev:Hej Kalle! Trevlig och välskriven introduktion. Kan dessa vara ett alternativ till ventilationsrutorna:
http://www.ebay.com/itm/NEW-2-X-LADA-NI ... 2j&vxp=mtr
Mvh Per
Hej och tack!
Och tack för bra tips på lås till rutorna. Jag ska fundera på attackplan jag väljer angående ventilationsrutorna =)

//Kalle
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Niva -87 | Anaconda

Inlägg av IvaniNivan »

Jag har provat olika epoxi och speciellt glaslim som härdar på några sekunder, allt funkar några veckor sen lossnar låsen. Jag tror på två olika lösningar,. Det säkraste är åka till glasmästaren så limmar han med sitt lim som sitter för alltid. Den enklaste lösningen är väl att slänga låsen och limma fast rutan själv i stängt läge med silikon eller nåt rutlim, rutan går inte att öppna efteråt men det tycker jag inte behövs.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar