Bakaxel/diffklump sökes

Lägg upp en annons på saker du behöver till din Niva.
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Bakaxel/diffklump sökes

Inlägg av Olle »

Hej! Är i behov av en diffklump eller en hel bakaxel till en -87a
Tack på förhand, Olle
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Inlägg av ahlberg »

Om du inte tänker flytta över dreven så är det smart att räkna kuggarna på kronhjulet, det finns åtminstone tre utväxlingar att välja på..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Inlägg av Olle »

Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Inlägg av niva-2121 »

Olle skrev:Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
För att vara riktigt säker på utväxlingen kan du förfara så här, för man får ju förutsätta samma utväxling fram och bak.
Palla bilen fram.
Märk ett framdäck och kardanaxeln.
Bed någon rotera ett framhjul 10 varv.
Räkna under tiden antalet kardanaxelvarv.
Dividera kardanaxelvarven med 10.
Voila!

Förfar lika med bakaxeln du är spekulant på.

Så gör jag om jag är osäker på utväxlingarna.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Inlägg av ahlberg »

niva-2121 skrev:
Olle skrev:Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
För att vara riktigt säker på utväxlingen kan du förfara så här, för man får ju förutsätta samma utväxling fram och bak.
Palla bilen fram.
Märk ett framdäck och kardanaxeln.
Bed någon rotera ett framhjul 10 varv.
Räkna under tiden antalet kardanaxelvarv.
Dividera kardanaxelvarven med 10.
Voila!

Förfar lika med bakaxeln du är spekulant på.

Så gör jag om jag är osäker på utväxlingarna.
Någonstans här måste du nog dividera med 2, eftersom differentialen multiplicerar med 2.. men annars var det rätt! :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Inlägg av Olle »

Eller snurra fem varv? =)
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Re: Bakaxel/diffklump sökes

Inlägg av Olle »

Nu har jag fått tag i en annan axel men utväxlingen är 4,3 på den istället för 4,1 så därför skulle jag byta framklump också för att få samma utväxling. Tyvärr så var fästena trasiga på den nya klumpen så det blev till att flytta över innehållet till mitt gamla hus. Detta visade sig vara lite krångligt, åtminstone för mig som inte gjort det förut, så nu undrar jag om någon här har erfarenhet av att justera alla spel i lager o drev? Har läst verkstadshandböckerna som finns länkade till på Baxters men blir ändå inte riktigt klok på förspänningen..
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Skriv svar