Niva med snöplog och lullull

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av PEK »

Berätta mer om "nästa projekt". Ser spännande ut. Vad är det för pryl och var har du skaffat den?
Grön Niva -13
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Tack för svaren! :D

IvaniNivan: Verkar som vi alla har lite problem med tankpåfyllningen. Intressant att man får i mer om bilen lutar från tanklocket. Undrar om man ska riva isär och kolla konstruktionen med tanken och givaren till mätaren. Nåt är ju fel...
Plogen din så verkar ju vinkeljärn vara en bra lösning men vad händer när du backar?

pi_fransson: Verkar vara en bra lösning just med tanke på vinschen.

PEK: jo, det är en OBD läsare som jag köpte här:

https://www.chinavasion.com/china/whole ... de_Checker

Här är en video på en lirare som installerat den på en Smart:

https://www.youtube.com/watch?v=lxAwkt9tFNo

Jag har köpt det mesta från Chinavasion. TV- mottagare till bilen, monitorn, backkamera, bilfilmkamera, H4-led, stereon, sökarlyktan, extraljusen o.s.v. Det är ett bra företag. Dom har också bra mobiltelefoner. Kan rekommendera UMI Super. En kanonmobil. :D
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Bild

Nu är den på plats. Det blev ovanpå instrumenten. Hade en felkod P0140? Fatta ingenting men den gick att stänga så att motorlampan släcktes. :D Under färd visar den lite olika info: temp, volt, varv, förbrukning, körd tid, sträcka, medelfart, medelförbrukning, samt nån slags temp med en fläktsymbol? När man kör ändras displayen och det går endast att ändra 2 olika visningslägen. Säkerhetsgrej. :!: Det som inte funkar ordentligt är hastighetsmätaren. Den "hoppar" lite så det är svårt att exakt veta vilken hastighet man håller. :? Annars är det en kul och användbar pryl. 8-)
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av IvaniNivan »

Det är ju en Niva så lite egenheter behöver man acceptera, som tex att det är lite besvärligt att toppa upp så det blir precis fullt i tanken. Jag hade lite planer på att flytta upp tanklockets för att få en bättre höjdskillnad och därigenom effektivare tankning. Men bestämde mig för att ha det kvar där det är, kanske tar det som ett litet projekt lite längre fram.
Nu har ju snön kommit och plogen kommit till användning igen. Jag var ute och plogade igårkväll både grusvägar och en stor parkering vid ett köpcentrum i byn, plogade en liten tvärgata utanför en annan gammal nivaägare, han ser nog det när han går ut med sin hund idag.
Jag lyfter oftast plogen när jag backar men på en del del trånga platser passar det bättre att lyfta upp plogen, köra fram och sänka ner den för att skrapa ut snön backandes. Det verkar gå lika bra att ploga framåt som bakåt med Nivan.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Tapio »

Nivaplogen skrev:Nu är den på plats. Det blev ovanpå instrumenten. Hade en felkod P0140? Fatta ingenting men den gick att stänga så att motorlampan släcktes. :D Under färd visar den lite olika info: temp, volt, varv, förbrukning, körd tid, sträcka, medelfart, medelförbrukning, samt nån slags temp med en fläktsymbol? När man kör ändras displayen och det går endast att ändra 2 olika visningslägen. Säkerhetsgrej. :!: Det som inte funkar ordentligt är hastighetsmätaren. Den "hoppar" lite så det är svårt att exakt veta vilken hastighet man håller. :? Annars är det en kul och användbar pryl. 8-)
Halaj!

Får jag fråga: har du motorfunktioner i den där grunkan som den inte visar?
Jag frågar för att jag har en OBD2 adapter som visar vissa funktioner, men inte alla.
t.ex. vet den förbrukning och trottelöppning, varvtal och liknande. Men den visar inte lambdavärdet! Med storheterna ovan borde den kunna räkna ut det.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Sorry för sent svar men jag har inte riktigt koll på det här instrumentet. :oops: Scrollade lite på menyn och typ oxygen kunde kollas (vad det nu är) accelerationstest finns. Däcktryckskontroll, vilket inte är aktuellt.... Däremot började hela displayen blinka med meddelandet "you are speeding". 8-) Körde lite för fort tydligen. Min Niva känns pigg. Kan det vara STP oljan som jag hällt i växellådan, fördelningslådan fram- och bakaxel tro? Kommer dock inte under litern i förbrukning. "blyfot" på gaspedalen. :mrgreen: En annan sak.... f-n va lätt dörrlåsen fryser... :evil: får tackkort från tillverkaren av låsspray. Hela dörren är nog snart fylld med låsspray. Kör med Turtles teflonlåsspray så det borde ju vara bra kvalitet men... jobbigt när man får elda med ciggtändare på nyckeln... stressigt när man ska iväg på morgonen. En sak är i allafall fastställd. Det är inte samma värme i de nya Ladabilarna som i dom gamla... I min 2107 vad det bastu. Det blir det inte i min Niva. Men värmen är ändå ok. Dock funderar jag på att eventuellt byta ut backspeglarna mot nya med värme. Det skulle öka säkerheten lite.. De som sitter på original går ju dessutom inte att ställa in korrekt. Jag är 1,85 och sitter ganska nära ratten "gubb inställning eller NAScar" och då blir det fel vinkel. Dessutom ändras spegelns inställning varje gång jag stänger dörren men det är ju bara roligt... :lol:

Bifogar en vinterbild
Bild
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av ahlberg »

Här är en tråd där jag laborerar med instrumentpanel och värmeanläggning. http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 49&p=26843

Slutsatsen var:

Se till att det är fritt på sugsidan (inga halvöppna spjäll eller ekorrbon)
Se till att mellanspjället ("ansiktsvärmen") är stängt

När det gäller låsen - kontinuerligt användande av låsspray kan orsaka korrosion som i sin tur binder fukt. Välputsat, torrt och rent i där man kör in nyckeln (heter kanske låstungor?) och lite fett där cylindern vrider sig i handtaget har funkat bra för mig..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

IvaniNivan skrev:Det är ju en Niva så lite egenheter behöver man acceptera, som tex att det är lite besvärligt att toppa upp så det blir precis fullt i tanken. Jag hade lite planer på att flytta upp tanklockets för att få en bättre höjdskillnad och därigenom effektivare tankning. Men bestämde mig för att ha det kvar där det är, kanske tar det som ett litet projekt lite längre fram.
Anser nog att man som Niva-ägare ska vara tacksam för att tanken är placerad där den är.
Jag har under årens lopp haft dålig erfarenhet av att det är bränsletanken som "tar i" på såväl Suzuki som Jeep.
Härutöver lägger sig mycket oönskat på tanken, eller mellan tanken och skyddet, och orsakar på sikt rostskador(om det inte är plasttankar).
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:När det gäller låsen - kontinuerligt användande av låsspray kan orsaka korrosion som i sin tur binder fukt. Välputsat, torrt och rent i där man kör in nyckeln (heter kanske låstungor?) och lite fett där cylindern vrider sig i handtaget har funkat bra för mig..
Håller med.
Min rekommendation, som jag fick lära mig för länge sedan då jag var anställd som serviceingenjör hos SAAB, är att i förebyggande syfte spruta in vapenolja i låscylindrarna - INTE s k låsolja(som SAAB sålde tillbehörsbutiken). :o
Om det inte går att få in nyckeln i låscylindern och än mindre rotera cylindern medelst nyckeln vill jag rekommendera behandling med krutlösare rikligt i någon eller några dagar. Därefter behandla med vapenolja.
Olja är egentligen fel beteckning, eftersom vapenoljan inte innehåller någon olja. Däremot grafitpulver upplöst i lösningsmedel. Det senare avdunstar och lämnar kvar en torr grafitbeläggning i och utanpå låscylindern.

Det här är ett stort och tilltagande problem med de flesta nya bilar som har fjärrlåsning.
Den gången batteriet i nyckeln eller i bilen är "slut/urladdat" står man sig slätt med igenoxiderat nyckelhål.
Tränar HSB på att minst en gång i veckan låsa/låsa upp CR-V´n med nyckel.
Själv låser jag Ludmillas efterträdare med "fjärren" och låser upp med nyckeln i låscylindern.
B t w så anser jag det är berömvärt att Suzuki har cylinderlås i alla dörrar.
Bra om någon låscylinder inte lyder "fjärren" eller batteriet tagit slut.
Forumsponsor
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Tack för alla svar! :D

Ahlberg: OJ! Vilket jobb! Mycket intressanta bilder. Seriöst jobb. öh? näe.. jag kör med mellanspjället öppet... annars immar rutan. men du har en poäng där. Blåser på ganska duktigt. Man kanske ska köra på halva läget? ang. låsen... fett! ska prova det. Det har nog blivit korrosion med all låsspray som jag sprutat in.

niva-2121: Grafitolja är nog bra. Tror att det används av låssmeder men det blir väldigt skitigt. Vi använder grafitolja på våra hänglås på jobbet och man får tvätta händerna när man tagit i låset. Grafit är nog det ultimata smörjmedlet för lås men jag tror jag ska testa smörjfett.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av IvaniNivan »

Kanske behöver förtydliga lite med att flytta upp tanklocket.
Jag tänkte alltså på tanklocket, inte bensintanken.
För bensintanken sitter bra där den sitter, det är bara tanklocket/påfyllningen som jag tänkte flytta upp för att få bättre fallhöjd på bensinen in i tanken och även förbättra avluftningen så tankningen går smidigare.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

Joo jag fattade vad du menade.
Med fulltankad bil och stark sidolutning, så att högra sidan befinner sig lägre än vänstra, så förmår tanklocket inte hålla tätt enligt min erfarenhet.
På Sandlycke finns ett "sidolutningsspår".
Ska man köra det spåret måste man själv "sitta nere" för att undvika bränslespill. :lol:
Forumsponsor
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Micke0 »

Jaja...min 85:a hade samma fenomen. Fick alltid parkera med lutning åt vänster! Tankluftningen funkade inte som det skulle! På senare modeller fanns det väl 2 avluftningsslangar...om det nu funkade bättre med full tank?
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jaha då har Nivan gjort rätt för sig som plogbil. :D
Bild

Plogfästet under bilen funkade bättre nu sen smeden fixade lite förstärkningar. Det som dock är värdelöst är att jag inte kan höja eller sänka plogen inifrån bilen. När jag backar lägger sig plogen platt på marken. :evil:
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Idag har jag låtit Nivan bekänna färg. Botkyrka motorklubb offroad. Jag tog terrängbilsutbildning för över 30 år sedan men det var med en Volvo terrängbil 11. Nu kör jag Niva och jag visste inte att den kunde så mycket. Där kör dom andra med Jeep och terrängdäck. och med extremt ombyggda fordon. Jag kör original och med ryska (smala) däck. Innan start så stod dom och släppte ut luft ur däcken och jag undrade varför? Drog i lågväxeln och diffspärren för säkerhets skull och ... Banan var sanslöst svår... men vi var övertygande! Jag var den enda med Niva och dom sa: den är lätt och den är liten det är därför det funkar. Jag var skitskraj men jag hade min fru med mig som hjälpte mig med vilket spårval jag skulle ta. Hon räddade vår resa. Jag svettades som en gris. En sak är klar. Niva kan klättra över det mesta. ok, jag slog i en hel det men ingenting gick sönder och den klarar extrema lutningar. Extrema lutningar. Man tror den tippar men det gör den inte. Den kan mer än man tror. Jag har inte höjt min Niva och kör bara original men det funkar otrolig bra. Bästa terrängbilen! Fick dock gasa lite extra över slemmiga vattendränkta trädrötter men det var typ det enda problemet. Diffspärren märktes när man kom på plan mark. Då knakade de lite i transmissionen. Jag är stolt Nivaägare.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Skriv svar