Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott ladan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott ladan

Inlägg av Hulkovius »

Hade ju under några år gått och intalat mig själv att det vore en god idé att införskaffa en niva :)
tänk en så nyttig vagn... man kan åka till Ica... sommarstugan... ja nästan vart som helst :) nåväl...
studentekonomin bromsade, men då rav 4an börjar närma sig pension och Anders bil visade sig vara till salu infann sig köpläge.

Ta inte på något sätt illa upp nu Anders! Men bilen visade sig vara i något sämre skick än jag först hade trott... men det blir å andra sidan mer av en projekt tråd på så vis :)

Att göra akut i dagsläget...
lite småplock:

Däck inlämnade och återfås nog nästa vecka... spelar ingen roll för den ska ändå stå på pallbock...

Rostlagning trösklar... skärmkanter... efter de tragiskt dåligt monterade innerskärmarna. Montering bestod av självborrande plåtskruv utan rostskydd... nåväl det har gått ganska bra bortsett från att de i stort sett missat plåtskärmen vid monteringen på några ställen... och även dessa bonushål rostskyddas nu :)

rostborttagnings metoden som testas har jag utarbetat lite själv och bygger på renslipning, punktblästring av själva rostangreppet och en rostätar behandling som toppning. Som gammal smått gubbgrinig svetsare kommer jag byta plåten om det inte blir bra :p

Rena stenskott kommer dock bara punktblästras... Säffel bil alltid lika trevliga håller på att kolla efter bättringsfärg :)

Rost finnes så på tre av fyra skärmar men plåten är faktiskt frisk :)

Nya fjädrar är beställda då en framfjäder är brusten. Bilen drar snett och har slitit framdäcken, men känns som att hjulinställning får vänta tills fjädrarna byts.

slutligen ska så en framlyckta bytas ut nya stänklappar monteras, den trasiga gaspedalen åtgärdas och en ny fläktmotor förmodligen monteras... och bakre bromsar ses över :)... det var nog allt :p en hel del av detta görs såklart bara för att...

fjädern är kanske det enda riktiga felet.

Men med bilden samman tagen så kommer Toyotan få bo kvar månaden ut då ladan förtjänar lite kärlek :) bilder kommer när jag listat ut hur dessa läggs till :)
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Hulkovius »

Bild

Här står så pärlan och myser. strålkastaren på förarsidan är som synes rostangripen. vet ni experter om p ljuset sitter uppe vid blinkersen eller i strålkastaren? jag har typ tio mil upp till bilen och tänkte beställa idag. tanken är att beställa här ifrån om ingen avråder: http://www.russian4x4.de/? alternativt Umeå offroad, men då får jag vänta med strålkastarinsatsen, och det känns dumt nu när innerskärmarna är nere.
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Hulkovius »

Usch!

Bild

Usch!
Bild

Bild

Bild
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av rid54 »

Positionsljuset sitter bredvid blinkersen!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Hulkovius »

Tack!
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Grinolle »

Emil, jag tar definitivt inte illa upp, däremot är jag glad att bilen hamnat i kompetenta nävar.

Gaspedalen som gick sönder när du körde hem bilen var bara för mycket, nu kan man ju skratta åt det (åtminstone jag ;) ), men när du ringde var det inte roligt! Jag hoppas att prisavdraget vi kom överens om för gaspedalen täcker det mesta av de övriga reparationerna, sen är det ju uppenbarligen lite mer handpåläggning än du hade räknat med.

Jag undrar när fjädern egentligen gick av? Det måste ju ha skett efter besiktningen i alla fall, men jag har då inte märkt nåt ("golvet" i min carport är väldigt ojämnt, så bilarna står på sniskan för jämnan).

Nåja, jag är bara glad över att du fortfarande verkar hyfsat nöjd med att vara Niva-ägare. Med den här bilmodellen verkar det finnas två lägen; reparationer som har gjorts och reparationer som kommer behöva göras. Ändå är det omöjligt att inte gilla det lilla charmtrollet.

Jag är riktigt sugen på att be Hans på Seffel Bil ta hem en fabriksny åt mig, eller om man kunde hitta en riktigt fin begagnad för en vettig peng (helst en veteranklassad, d.v.s. före 1987). Grejen är ju att NU ska Nivan inte vara "vardagsbil", anledningen till att jag sålde Nivan var ju för att få ner bränslekostnaden. Skillnaden mellan Skoda Fabian jag köpte och Nivan ligger på runt 1500:-/månad som jag kör. Men som "lek- och jaktbil" samt för de där dagarna när snödrevet slår till så spelar ju inte de extra decilitrarna någon roll. Nåja, vi får se vad som händer.

Hoppas att allt går riktigt smidigt för dig nu kompis, vi hörs och syns! Vi kanske får anordna en Nivaträff till våren du och jag, om jag hinner köpa en ny tills dess.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Hulkovius »

Har heller aldrig märkt när de går av... tänk såhär Anders... Du var riktigt schyst när vi gjorde upp detta... och de saker jag hittat hittade jag ju bara för att jag rev ner massa saker. Det är inte sånt som märkts. Och mycket byts ju ut bara för att det passar bra när den är nedplockad och för att jag har Toyotan kvar. Ligg inte sömnlös :)

Får jag igång den får vi väl ta en utflykt i den gröna :p alternativt bjuder Vi in forumet och grillar och träffas utanför Garaget :p
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Grinolle »

Det låter som en plan! :D

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Hulkovius »

lite från sista veckan...

av bekvämlighetsskäl?! har jag till påläggandet av grundfärg arbetat med en elektrisk färgspruta (det är trångt med kompressorn i det lilla garaget). Konstateras kan ju att man får tänka lite annorlunda med denna... själv vill jag helst bara skärma och sedan snabbt tvätta bort damm, för att slippa slipa så mycket. men den var smidig att jobba med, och jag tror att den med lite övning kommer att kunna ge ganska bra resultat :)

Hagmans 2 komp epoxi primer.

Bild

Bild

Bild
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Grinolle »

Den blir som ny!
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Hulkovius »

Herr Imran klarade leveransen under veckan :)

Lyktor, fläktmotor, låsbart tanklock, stänkskydd och fjäderspännare :)

Bild

Vi får väl se Anders vad jag duger till :p den blir i vart fall HEL :) jag kan leva med nån rinning i lacken eller lite damm i färgen när jag vet att underarbetet är ok och att jag lackat efter bästa kunskap och förmåga :)
Senast redigerad av Hulkovius den 15 dec 2016 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Grinolle »

Nya prylar är skoj!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av maggan »

Julen kommer tidigt i år :)

Hårda paket är alltid trevligt.
Blir en fin bil av denna på nolltid :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Hulkovius »

Ja.. Vi får hoppas det :p visade sig vara fläkten som var bekymret och slitit ut motorn... eller såklart lagrena. är påtaglig obalans i kupé fläkten. Hoppas att komplett kan rekvireras från Umeå :) känns ju som att man vill gynna de svenskar som försöker :)

Dåligt med bilder... men slipning med våtslip är klar med undantag av två små märken där jag fick bättra lite efter slip. Kommer synas lite efter lack även om jag trollar lite försiktigt med våtslipen. Ungefär två gånger fem mm.

Fjädrarna kom i lördags. Och grillen demonterades med lika delar slagmejsel och borrmaskin :p

Första gången det gått ur bitar ur skruvskallarna :)

Men det blir nog bra. Nu blir det sexkant i stället för spår till nästa gång :)
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Grinolles gröna - nu i ny regi! Eller kort och gott lad

Inlägg av Hulkovius »

Jo just det :) är lovad att få fixa däcken på tisdag :)
Skriv svar