Ny medlem på forumet

Allmänt Lada-Niva snack!
Shit
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 okt 2016 10:58
Ort: Vallentuna

Ny medlem på forumet

Inlägg av Shit »

Häpp! Ny medlem här på forumet.

Tidigare ung och vacker, nu har alkoholen och vinden gjort sitt! 43 år ung och har haft en hel del bilar. Dock bara två nivor, varav den andra fortfarande är
i min ägo. Detta är en nollsexa som är min bruksbil och som i år har tjänat som familjens husvagndragare. En skaplig drös med mil. Bråttom behöver man inte ha!

Mycket småfel på bilen, såsom sporadiskt fungerande instrument, svårt att växla trots att båda hydraulcylindrar till kopplingen är bytt, rost, höga avgasvärden, missljud osv.

Vill dock hellre ha en tidigare bil utan diagnosuttag och avgasrening, egentligen. Niva nummer ett var en Vaz, dvs en 1983 med rost i massor.

Signaturen Shit är för att Nivans regnr är SHT och bilen heter så. Inte att missuppfattas då jag faktiskt gillar bilen kolossalt mycket fast detaljkvaliteten är usel, skitfelen avlöser varandra och att det inte går att föra konversation i bilen över 70.

Har egentligen inga planer mer än takkorg och winsch den dagen det behövs. En omlackering vore inte tokig heller

Bild
Niva 2006
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av niva-2121 »

Välkommen till forumet. :D
Vore skoj att veta var man kan träffa på dig. :lol:
Forumsponsor
Shit
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 okt 2016 10:58
Ort: Vallentuna

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av Shit »

Jag är hemmahörande i Vallentuna strax norr om Stockholm. Jag får väl skylla på frugan... Nivån är just nu inställd i garaget för åtgärd av högt lambdavärde. Har precis påbörjat vuxenutbildning till epilektriker och tiden tar märkligt nog slut nästan varje dag. Är helt klart kvaliciferad till TFF (trögfattarföreningen, se youtube). Ha det gott ni som kör Niva, vill ha Niva eller ni som inte vet bättre..
Niva 2006
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av rid54 »

Välkommen. Jag är också Vallentunare, vi kanske ses vid tillfälle.

På en '06 kan man vara tvungen att kolla det mekaniska med kopplingen, förutom hydrauliken... Tryckstången från slavcylindern har justermuttrar, som ska flyttas så att det blir lagom spel för kopplingsgaffeln. Kan behöva koll då och då...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av ahlberg »

..höga avgasvärden på en nyare Niva beror ibland på dålig kvalite på de svetsade grenrören. Minsta lilla luft som slinker in lurar lamdbdan att tro motorn går för snålt..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Shit
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 okt 2016 10:58
Ort: Vallentuna

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av Shit »

En tackar så mycket för tipsen. Detta är precis vad jag kommer kika på ikväll efter en malt och imorgon också. Kanske..
Niva 2006
Shit
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 okt 2016 10:58
Ort: Vallentuna

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av Shit »

Har demonterat avgasröret från grenröret och bakåt. Känns jobbigt att inte ha bilen nu när snön fallit. Kommer demontera vidare och svetsa eventuellt grenrör då det verkar finnas ett läckage där. Förmodligen pga överansträngning då jag drar släp och husvagn rätt mycket.
Eller så skruvar jag ihop allt och kör lite i snön och sen lagar..
Först demontering sen beställning av mtrl.
Kommer posta vidare i en projekttråd.
Niva 2006
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av ahlberg »

Shit skrev:Kommer posta vidare i en projekttråd.
Det ser vi fram emot!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
grezac
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 nov 2016 11:46

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av grezac »

Hej ny medlem på forumet. Jag har köpt en -09 niva. Jag hoppas kunna utbyta tips och trix. :roll:
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av rid54 »

grezac skrev:Hej ny medlem på forumet. Jag har köpt en -09 niva. Jag hoppas kunna utbyta tips och trix. :roll:
Jaadu... väkommen. Du har kommit rätt! Bästa intresseforumet jag har hittat avseende teknisk "know-how" och mental nivå på inläggen.

Påminner mig om att jag borde nämna att den enda biltyp jag ägt, som framkallat spontana, positiva kommentarer, från vilt främmande människor, är just Lada Niva. Jag har ägt diverse åkdon sedan den första Amasonen jag skaffade 1973...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av niva-2121 »

grezac skrev:Hej ny medlem på forumet. Jag har köpt en -09 niva. Jag hoppas kunna utbyta tips och trix. :roll:
Välkommen till det bilforum som har de bästa tipsen och råden angående Niva - även "träsket" kallat.
Var inte blyg utan berätta gärna var du bor och markera med en "ballong" på kartan, när du blivit hemtam med forumet.
;)
Forumsponsor
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av Micke0 »

Hej!
Efter mycket om och men (regestrering/inloggning) har jag också blivit medlem här.
Saknar hunden och Niva:n och är i begrepp att satsa nästa år på en "Urban".
Bild
"Tyvärr" klarade sig min nu 17 år gamla "Oktavia 4X4" i bilbesktningen, annars hade väl redan haft en. :)
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av niva-2121 »

Hej och välkommen. :D
Västerås är ju nästgårds (med norrlandsmått mätt). :lol:
Smart placering av sökarlyktan. 8-)
Forumsponsor
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av Hulkovius »

Hej fortsätter på denna tråden :)

Det var alltså jag som köpte grinolles lilla gröna. Satte en prick på kartan och lägger till ort i profilen samt lägger till en projekt tråd inom kort. :)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ny medlem på forumet

Inlägg av ahlberg »

Exemplariskt! Välkommen till vårt lilla träsk!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar