Hej! Är i behov av en diffklump eller en hel bakaxel till en -87a
Tack på förhand, Olle
Bakaxel/diffklump sökes
Bakaxel/diffklump sökes
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Re: Bakaxel/diffklump sökes
Om du inte tänker flytta över dreven så är det smart att räkna kuggarna på kronhjulet, det finns åtminstone tre utväxlingar att välja på..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Bakaxel/diffklump sökes
Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Re: Bakaxel/diffklump sökes
För att vara riktigt säker på utväxlingen kan du förfara så här, för man får ju förutsätta samma utväxling fram och bak.Olle skrev:Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
Palla bilen fram.
Märk ett framdäck och kardanaxeln.
Bed någon rotera ett framhjul 10 varv.
Räkna under tiden antalet kardanaxelvarv.
Dividera kardanaxelvarven med 10.
Voila!
Förfar lika med bakaxeln du är spekulant på.
Så gör jag om jag är osäker på utväxlingarna.
Forumsponsor
Re: Bakaxel/diffklump sökes
Någonstans här måste du nog dividera med 2, eftersom differentialen multiplicerar med 2.. men annars var det rätt!niva-2121 skrev:För att vara riktigt säker på utväxlingen kan du förfara så här, för man får ju förutsätta samma utväxling fram och bak.Olle skrev:Nä det tänker jag inte göra för det är bara skit kvar av dem...
Enligt stansningen på kronhjulet är det 10 kugg på pinjongen o 41 på kronhjulet. 4,1-1 är alltså utväxlingen om jag fattat rätt.
Hade man olika utväxlingar under samma tillverkningsår?
Palla bilen fram.
Märk ett framdäck och kardanaxeln.
Bed någon rotera ett framhjul 10 varv.
Räkna under tiden antalet kardanaxelvarv.
Dividera kardanaxelvarven med 10.
Voila!
Förfar lika med bakaxeln du är spekulant på.
Så gör jag om jag är osäker på utväxlingarna.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Bakaxel/diffklump sökes
Eller snurra fem varv? =)
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Re: Bakaxel/diffklump sökes
Nu har jag fått tag i en annan axel men utväxlingen är 4,3 på den istället för 4,1 så därför skulle jag byta framklump också för att få samma utväxling. Tyvärr så var fästena trasiga på den nya klumpen så det blev till att flytta över innehållet till mitt gamla hus. Detta visade sig vara lite krångligt, åtminstone för mig som inte gjort det förut, så nu undrar jag om någon här har erfarenhet av att justera alla spel i lager o drev? Har läst verkstadshandböckerna som finns länkade till på Baxters men blir ändå inte riktigt klok på förspänningen..
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29