Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Virre »

Familjen ska rulla i Nivan från Jönköping på måndag och ett delmål är Preikestolen en bit från Stavanger i Norge. För att undvika E18/E39 så tänkte jag ta E134 istället. Någon som har annan bättre resväg eller tips på saker man bör se mellan Oslo - Stavanger via E134?
Någon som kört vägen innan och vet kostnader för vägtullar samt färjans pris sista biten över till Stavanger?
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Kommer just därifrån, på liten minisemesterresa!

Du gör helt rätt i att skippa E18. Skittråkig väg.
Vägen tillbaka körde jag väg 42. Väldigt vackert, kurvigt, och passar Nivan bra.
Jag startade från GBG. Svängde av E6 till väg 165 för att spana in älgafallet. Inget att skriva hem om, men värt en bensträckare iaf.
http://www.vastsverige.com/tanum/b/5015 ... Elgafossen
I trakten finns ju Tanums hällristningar, men där stannade jag inte.

Längre norrut, vid Halden ligger fredriksstens fästning. Där kalle dussin fick en knapp i huvet.
Gillar man borgar och fästningar är det värt ett besök. Jag har nog aldrig sett maffigare fästning.

Färjan Moss-Horten kostar 137 norska Kr. Allmänt var biltullarna ca 20 Kr. Fast jag körde genom någon tunnel som kostade 100 Kr.

Vägen norrut kan jag bara komma på Rjukan. Du har väl sett Hjältarna från Telemarken, med Kirk Douglas?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjältarna_från_Telemarken
Det var där det hände. Det finns ett museum där, om saken.

Vid samma vatten som preikestolen finns ju kjeragbolten, med stenen som kilat sig fast mellan bergen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kjerag
Vill bara säga: utrusta sällskapet med rejäla skodon, helst vandringskängor!
Preikestolen är 2-4 timmars vandring totalt. Kjeragbolten 4-6 timmar.

(Bifogar bild som säkert inte funkar. kollar också länken.)
https://goo.gl/photos/q7QNGFRVpNPxofjj8


Bild

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Virre »

Tack för ditt svar!
Hällristningarna är jag bekant med då sommar stugan ligger ett stenkast därifrån, i Kämpersvik.
Vägvalet ska jag titta bättre på, tack.
Mina söner på 5 o 7 ska med upp till Preikestolen, men anser att 5åringen kommer greja det. I värsta fall får jag det tufft på vägen ner när han sitter på mina axlar:-).
Men vägen till Kjeragsbolten blir för mkt för en dagsvandring för dom.
Hjältarna från telemarken har jag sett:-). Var i Rjukan för några år sedan.
Tack för input!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av ahlberg »

Snubblade över denna artikel, vilket ledde mina tankar till semester med päronen och hur man på 70-talet som barn kunde få tiden i baksätet att gå på långa bilresor. Detta ledde mig vidare till rubricerad resa och jag tipsar Virre om denna elektronikbefriade men ändå digitala pannskrynklare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 3181690.ab
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Du resonerar nog helt rätt. Kjeragbolten är inget för en 5-åring. Riktigt tuff vandring, med långa kedjor fastbultade i berget för att kunna ta sig uppåt.

Preikestolen är lättvandrad eftersom man har hämtat in sherpas från Nepal, att göra iordning stigen.
När du går där: fundera på hur de har gjort egentligen?! Vissa klippblock är så stora att man knappt skulle rå på dem med spett! Maskiner skulle man gissa. Men nej! Isf skulle man se omnejden skövlad, men den var helt orörd! Dessa sherpas måste ha gjort detta för hand, mer eller mindre! Obegripligt och enormt imponerande!

Ta med dricka. Ni kommer att svettas. Mycket. Det är brant. Den första kilometern är värst, sen lättar det.
Längs Kjedjeboltenvandringen finns fjällbäckar med friskare vatten än vad man har i kranen hemma, men längs preikestolen finns bara några äckliga stilla dammar.

Go tur, som jag inbillar mig att norrmännen säger!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Virre »

Tack för tipsen Ahlberg och Tapio!
Kommer ni eller någon annan på nått nytt så fyll bara på:-).
Håller på som bäst med att lösa förvaring osv för både ungarnas och vi vuxnas saker i bilen, blir nog en egen tråd när vi kom hem om hur det här har funkat, 4pers och mindre bil samt en massa sköna idéer om vart vi egentligen ska och hur tiden ska räcka.
Men jag förundras över hur dom flesta reagerar när man säger att vi ska iväg på runt 1,5-2v tur i Nivan och avverka minst 200mil. Dom flesta tittar på en som om man var helt från vettet.
Dom absolut bästa sommar minnen jag har är från när morsan o farsan klämde in oss 2-3 barn i baksätet på en Kadett och senare en Ascona. Tält och annat spändes fast på taket och sen drog man iväg. Inget konstigt med det, ialf inte då..... Nu låter det som om det vore någon slags extrem resa med Bear Grylls man ska ut på.
Jisses vad lycklig man var där i tältet tätt ihop packade, kanske hade man lyckats dra upp en öring från älven eller bara byggt ett helt fantastiskt fint stenröse:-).
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Tapio »

Virre skrev: Dom absolut bästa sommar minnen jag har är från när morsan o farsan klämde in oss 2-3 barn i baksätet på en Kadett och senare en Ascona.
Halaj!

Nämen, vafan! Har du inte koll på hur många syskon du har, mer än nånstans mellan 2 eller 3?
Eller räknar du in katten, eller hunden som en halv? Äshchh, bara skojar... :lol:

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Virre »

Hahaha. Jag har en äldre bror som under dom sista semestrarna med familjen inte följde med:-)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Ok, du ska campa. Det finns en camping ca 4 km från där man startar vandringen. Väldigt fin, men dyr. 240 Kr för tält+bil. Sen kostar det 180 Kr att ställa bilen där man börjar gå. Man skulle ju kunna lämna bilen vid campingen och gå. Men det blir 4 km dit, 4 km vandring en riktning och tillbaka. Totalt 1,6 mil varav hälften jobbig terräng.
Jag var lite lockad att dra rätt ut i spenaten med Nivan, och parka den bakom nån buske, men avstod. Jag hackade i mig det sura med betalningen.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Virre »

Det var bra info, kommer du ihåg vad campingen hette möjligen? 240spänn är rätt svettigt faktiskt.
Får väl kosta på oss det där ialf men i största möjliga mån kommer vi utnyttja deras allemansrätt så gott det går.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Den heter, hör och häpna: preikestolen camping.

Men det finns ju en hel knippe med campingar i Stavangers omnejd:
https://www.tripadvisor.se/Search?geo=1 ... 299265ssid

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av maggan »

Hei du.

Låter som en trevlig semester.

Håller helt med om att det er riktigt att hålla sig borta från E18/E39 tråkig väg, massor av fartkameror, turister och tung trafik :x
Har kjört sträckan flera gånger när jag körde speedway i norge en sesong och det var två lag rätt utanför stavanger. Har en favoritrutt som bara är öppen på sommaren.

Du undrar över vägval mellan Oslo och Stavanger. Är det så att ni ska en tur innom Oslo också?
Annars så kan man ta färjan mellan Strömstad-Sandefjord. Trafikeras av Colorline och fjordline, kostar gratis hos fjordline om man blir med i deras fördelsklubb och 160 att bli med i colorline sin motsvarighet i 12mnd. Gratis tur men vanlig bil under 5m + 5 personer.
Från Sandefjord är det några mil in i landet längs med lågendalen till Høyt å lavt, en av norges största av sitt slag. Kul för hela familjen med zip-lines, klättring och banor uppe i träden.
http://hoytlavt.no/vestfold

Vidare där från så kör man söder ut mot skien, ta väg 36 mot Seljord. Här passerar man Bø i Telemark som huserar Bø Sommarland. Skandinaviens strösta vattenpark. De har en sammarbete med Tusenfryd(nöjesparken utanför Oslo) att om man kjöper biljett på den ena så får man också inträde til den andra. Ska ni förbi Oslo så kan det bli dubbelt så kul till samma pris.
http://sommarland.no/

Efter Seljord fölger man E134 i en halvtime till Høydalsmo, här tar man av och kör via småvägar rakaste kortaste vägen til stavanger utan några färjor. Från Höydalsmo kör man väg 45 via Dalen. Väldigt flott köring när man via serpentinväg kör ner i en dal i änden av en insjö som ligger mellan fjällen, via samhället dalen och upp på fjällen igen på andra sidan.
Väg 45 kommer ut på väg9, kör den söderut i ca 15min för att sen ta av på Fv337, tror det är skyltat mot Sandnes och Skuleskard. Vägen kallas Skuleskardvegen och är sommaröppen väg som går över fjällen med högsta punkt över 1000m. Väldigt fin körning men smal väg och kraftig stigning.
När man kommit över fjällen så har man ca 10 mil till Stavanger via Rv45 från syd utan färja :)

Et spännande alternativ är när man kör over fjellet och passerar Skuleskard. Ta av här mot Lysebotn, samma väg som går mot Kjærag och kjæragbolten. Sista delen Lysevegen, bara öppen några månader på sommaren är en av de mest fantastiska vägsträckningar i Norge. Den går från 8-900möh ner till Lysebotn helt nere vid Lysefjorden via 27 hårnålar och en lång tunnel inne i fjäller som svänger 340 grader.
Nere i Lysebotne kan man ta färja länge hela Lysefjorden til Forsand. MAn kan antingen köra mot Stavanger här ifrån eller så har man bara 15 min till Preikestolen fjellstue.
http://goo.gl/8ObI5Z

Skall man tillbaka til Oslo så är vägen norrut förbi Hardangerfjorden och sen över Hardangervidda ett flott alternativ.
Väg 13 norrut förbi Odda här ligger Norges vatten och energi museum i Tyssdal. En arkitektritad vacker, numera nerlagd kraftstasjon. Rundt hardangerfjorden ligger massa höga stora vattenfall som kan vara spännande att se. man finner flera alpinsenter som har sommar öppet om man får lust att köra lite slalom en dag.
en liten bit från Odda ligger också trolltunga, Norges mest kända bergsformation, men det är en tuff tur upp dit och man får satta av en hel dag så det är inte lämpligt för en femåring.
Över Hardangervidda kommer man via väg 7.
Längs väg 7 vid Flå ligger Björneparken en djurpark med björnar, elg, lodjur och krokodiler.
http://www.bjorneparken.no/

Man kommer sen till Hönefoss og följer då E16 till Oslo.

Hoppas ni finner en bra rutt och får en fantastisk semester :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Håller med om vägen till lysebotn!
Den är fantastisk! tunneln var nästan lite läskig. jag mötte en stor turistbuss där i mitten. Det finns en mysig camping där också. bilden i mitt första inlägg är därifrån. Inte vanligt precis, att man har ett vattenfall precis framför näsan på en camping :)

//T

tillägg: visst kan man åka till lysebotn och fortsätta färden via färja, men turtätheten är inte percis som tunnelbanan i Stockholm. kollade tidtabellen. den går två ggr om dagen,på fm.
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Resrutt samt tips på sevärdheter mellan Oslo-Stavanger

Inlägg av maggan »

Ja det gäller att tima in det riktigt. Ingen rushtrafik direkt.
färjan går två gånger om dagen på vardagar. morgon och 15.30 på eftermiddagen på helgerna vet jag inte helt, men då är det glest. ;)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar