Diverse frågor från nytillkommen

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Kofångarn. Hur är det med den?
Alltså, med regleringar hit och dit. Jag antar att det har gjorts krocktester även med Nivan innan den fick säljas på EU-marknaden. Kofångaren är ju en del av krocksäkerheten. Är det ok att göra åverkan på den? Alltså, svetsa i den, borra hål etc.?
Nu tänker jag på besiktningen, inte min personliga säkerhet. Kan man få 2:a på besiktningen om man gjort nåt med kofångaren?
Jag ser på bilder att många har monterat ehh, öhh, ”svängdörrar” (det finns säkert ett ord för detta inom offroad-terminologin, men jag är helt ny till den) till reservdunk, reservhjul etc därbak.

Jag har ”lagt in en motion” om mindre skylt framtill till transportstyrelsen, och behöver ammunition ifall de nekar mig. Därav frågan.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av niva-2121 »

Och vad är dina skäl till att få en liten skylt fram på Niva´n?
Själv har jag argumenterat med Transportstyrelsen medelst bilder/fotografier och fått mig tilldelat liten skylt bak på några bilar.
Bland annat på min Niva.
När man väl fått en liten skylt bak är det bara att beställa en ny liten bakskylt och montera fram och utmana farbror blå.
Bilprovningen har inga synpunkter på liten skylt fram, oaktat det inte står något om det hos Transportstyrelsen.
Besiktade i början på innevarande månad en bil med "för liten skylt".
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av ahlberg »

Nej, det är inte ok att ändra kofångaren. Man får lov att montera extraljus med hållare, det är väl allt.

Bilprovningen kontrollerar dock inte det, om det inte ser uppenbart trafikfarligt ut. Glöm inte att bara för att man klarat en besiktning betyder inte det att bilen är laglig. Polisen har oftast en strängare syn på saken, för att inte tala om försäkringsbolagen om det visar sig att din ändring har förvärrat ett skadeförlopp.

Sen är det väl en stor gråzon i verkligheten. ..

Krocktest? Nivan lever på det som gjordes 1978 (ni vet, när deformationszoner var nyuppfunna) det är därför inga större ändringar gjorts på alla år. Den har inte skuggan av en chans att klara dagens krav.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Tapio »

niva-2121 skrev:Och vad är dina skäl till att få en liten skylt fram på Niva´n?
Själv har jag argumenterat med Transportstyrelsen medelst bilder/fotografier och fått mig tilldelat liten skylt bak på några bilar.
Bland annat på min Niva.
När man väl fått en liten skylt bak är det bara att beställa en ny liten bakskylt och montera fram och utmana farbror blå.
Bilprovningen har inga synpunkter på liten skylt fram, oaktat det inte står något om det hos Transportstyrelsen.
Besiktade i början på innevarande månad en bil med "för liten skylt".
Halaj!

Jag ringde först och framförde mitt önskemål.
Regnr? Frågade kvinnan. För om någon före dig har fått liten skylt gör vi en notering om saken, och därefter för efterföljande är det bara att be om en så får man en direkt utan att behöva argumentera om det. Ingen notering om Lada Niva sa hon. Konstigt. Antingen har din lillskyltsanskaffande kommit bort, eller så menade hon att det inte finns en notering om skylt just fram.

Iaf: jag skrev att den sitter illa till vid terrängkörning och har ramlat av två gånger. Jag behöver flytta den till ovanför kofångaren, och då kommer den stora skylten att avskärma luften till kylaren.

Jag blir nyfiken på dina argument till liten skylt bak.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av niva-2121 »

OK. Jag skriver det öppet så kanske andra kan "åka snålskjuts" på min framgång.
Jag motiverade med att min "Swing Away" reservhjulshållare dolde den ordinarie "normala" regskylten och att en "normal" inte skulle bli fullt synlig om jag monterade den på min NIVA´s baklucka i nedre vänstra hörnet.
Jag skickade med 4 fotografier som stöd för min anhållan om "USA-skylt".
Min bil beviljades "USA-skylt".
Regnr är SBC 934.
Lycka till med att använda min skylt som prejudikat.
Men du måste ange att du ämnar montera utvändig reservhjulshållare.
Om du sen gör det är din ensak.
Hos Transportstyrelsen finns 4 fotografier som motiverar Ludmillas "USA-skylt".
Lycka till.

:mrgreen:
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Vittjade brevlådan. Avslag.

Såhär står det i brevet från transportstyrelsen:
att fordonet är ombyggt eller att extrautrustning har monterats är i normalfallet inte skäl nog för att den mindre skylten ska få användas. Problem med kylningen eller att skylthållaren är för liten för den ordinarie skylten är inte tillräckliga skäl för att vi ska kunna medge undantag.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Tapio »

niva-2121 skrev:OK. Jag skriver det öppet så kanske andra kan "åka snålskjuts" på min framgång.
Jag motiverade med att min "Swing Away" reservhjulshållare dolde den ordinarie "normala" regskylten och att en "normal" inte skulle bli fullt synlig om jag monterade den på min NIVA´s baklucka i nedre vänstra hörnet.
Jag skickade med 4 fotografier som stöd för min anhållan om "USA-skylt".
Min bil beviljades "USA-skylt".
Regnr är SBC 934.
Lycka till med att använda min skylt som prejudikat.
Men du måste ange att du ämnar montera utvändig reservhjulshållare.
Om du sen gör det är din ensak.
Hos Transportstyrelsen finns 4 fotografier som motiverar Ludmillas "USA-skylt".
Lycka till.

:mrgreen:

Halaj!

Det funkade inte. Lagt stor möda på detta idag. Såhär är det: det fanns visst en notering om liten skylt på ditt regnr. Men den var inte med på deras lista över bilar med liten skylt. Varför? Jo, i noteringen stod också att din bil är ombyggd! Din bil har alltså inget värde som ”prejudikat”
Så för att få en liten skylt måste jag alltså bygga en utvändig hjulhållare i bak och skicka in bilder på den. Det känns som en stor omväg till att få liten skylt fram. jag får lösa det här på annat sätt... :roll:

Tack ändå för ditt försök att hjälpa! :P

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Grinolle »

Hmmmhm..., lånaNiva-2121sbilderpåhansbilmedlitenskylt&skickademsomunderlagtillmyndigheten..., hrmmmm. (Ursäkta harklingen, måste va en förkylning på gång) :mrgreen:

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag fick också nåt i halsen, men lyckades iaf få upp det här:
http://www.showplate.se/butik/product_i ... cts_id=555

jag gillar speciellt anmärkningen:
Attention: Cannot be used as registering plate!

Vilka minnen jag får!
När man som knatte bläddrade i Hobbexkatalogen på trimcylindrar till moppen.
Längst ner stod det alltid: OBS! Endast för tävlingsbruk!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Ny fråga. Bland Nivaentusiasterna i Norge verkar det vara en het grej att montera nån slags låda ovanpå taket. Det sitter en sån på var och varannan bil, verkar det som. Det ser ut att vara nåt slags eftermarknadstillbehör, men jag har inte sett den i de vanliga vattenhålen för Nivabitar (russian 4x4, ladaworld etc.). Eftersom linjerna på lådan följer Nivans linjer perfekt verkar det inte vara nån pryl som egentligen är till en annan bil.
Bilder här: http://www.offroad.no/forum/topic/23431 ... re-ladaer/

Jag fattar inte vad lådan har för funktion! Att ha grejer i tänker man ju. Men i inlägg #12 ser man att det finns ingen lucka att öppna och trycka in prylar genom, på framsidan eller på sidan. I inlägg #16 ser man ingen lucka i bakkant heller. I inlägg #21 ser man ingen lucka från ovan heller!
Så, vad gör lådan egentligen?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Virre »

Som jag fattat är "lådan" till för att öka volymen på nått sätt och därmed komma undan ned lägre skatt.
Ialf är det nått i den stilen jag fått förklarat....
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Tack för svar! Jag har undrat över detta länge, men har inte tagit mig för att fråga.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Trummorna bak. Manualen säger att man behöver avdragare för att få av dem. Jag var och handlade den största de hade på Biltema. Den räckte inte på långa vägar. Hur gör ni andra för att få av dem?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inlägg av maggan »

Værme och M8 skruv med litt længd på.
De små hålen mellan de stora til hjulbultarna ær uppgjængade med standard M8 gjænger (har før meg det var M8 iaf, se bilden). Skruva i skruvar så att de står lite i spænn, inte bli alt før brutal i åtdagningen trumman ær i aluminium och tål inte voldsamt tryck, kan børja spricka.
Jag anvænde værmepistol før att værma på trumman før att få den att expandera. Værm och øka trycket på skruvarna till trumman hoppar loss:)

Gick vældigt bra før mig till trots før att det var massa korrosion mellan trumma och nav, nu ær det gott smørjt inn men kopparpasta før att gøra det enklare næsta gång

Bild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar