LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Nu är Ludmilla till salu till högstbjudande.
Hon är körbar.
Men nu har jag fått nog. :cry:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Eftersom intresset för att överta Ludmilla är så svalt så inser jag att det är mycket svårt att sälja en defekt bil.
Inte ens ett skambud på flera annonser.
Skulle själv inte köpa en bil med odefinierade oljud.
Därför annonserar jag nu efter en passande "framklump".
Forumsponsor
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Vilket dilemma...

Kanske ett måndagsexemplar?

Eftersom ägandet började dåligt vore det nog bäst att sälja den även om budet blir dåligt ur ekonomisk synpunkt...

Du lär aldrig bli nöjd med den.

Sälj den utan tillbehör så kan du flytta över dem på nästa niva?

Tror iaf att bilen gett dig nog med huvudbry...

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Samtidigt är det ju litet(stort!) av en utmaning att inte kunna få henne körduglig. 8-)
I går fick tyvärr tråkigt besked. :(
Båda de Jimny´n jag lagt bud på har gått till andra bättre bemedlade med minsta minsta möjliga marginal. :oops:
Men å andra sidan ett incitament till att inte ge upp. :P
Vad jag kan trösta mig med är att ingen annan bil jag ägt över 2 år har haft så låg bränslekostnad. :lol:
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av swelada »

Vazmannen skrev: Sälj den utan tillbehör så kan du flytta över dem på nästa niva?
+1
Det mesta på Ludmilla verkar vara gjort på en måndag, sälj den billigt utan tillbehör. Sälj tillbehören separat eller flytta över till din nästa Niva...

Jag hade gett upp för länge sedan ;)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av IvaniNivan »

Nej, jag tycker tvärtom.
Bilen är ju enkelt på så vis att man med vanliga verktyg kan plocka isär och reparera/justera i stort sett allting på hela bilen.
Inte så många skruvar för att ta bort framdiffen, och likaså är det helt okomplicerat att skruva isär den.
Lika enkelt att skruva ihop allt igen.
jag har gjort detta på både min egen och kompisens Niva.
Jag tror det tog ca 5timmar från det vi lyfte upp den tills när vi sänkte ner den från lyften när vi bytte utväxlingen i framdiffen.
Alla delarna är billiga att köpa nya och bara att beställa på nätet.
Det enda som är lite jobbigt är väl väntetiden (ca 1vecka) på beställda delar då bilen står isärplockad.
Fast det finns säkert nåt annat du kan meka med den under tiden?
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av ahlberg »

niva-2121 har problem med ryggen och kan inte meka mycket själv. Tyvärr hjälper det ju då inte att man kan mycket om allt möjligt. Så, nu slapp du berätta det igen, niva-2121! :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Har, förhoppningsvis, en komplett "klump"/framdiff till Ludmilla på ingående. :D
Alla, nästan, :oops: annonser på olika forum raderade.
Nu är siktet inställt på SOT tillsammans med Ludmilla. 8-)
Forumsponsor
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av gubben i ladan »

Kommer du till Växjö på SOTen?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Neej gubben.
Så långt söder ut har jag aldrig varit under "SOT:en".
Längst ner var ett skjutfält utanför Linköping 2001 eller 2002.
Nu blir det nog kanske Nyköping och Brändåsen.
Säkert blir det Gröndal och Ekeby.
Bombsäkert "hemmabanan" Sandlycke.

Beträffande Sandlycke så kommer jag i en annan tråd att erbjuda sovplats i en liten stuga med el men utan vatten och toalett.
Uppskattningsvis 6 personer kan övernatta enligt devisen"finns det hjärterum finns det stjärterum".
I s f nätterna före och efter "SOT:en" på Sandlycke.
Naturligtvis kostnadsfritt. :lol:
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Efter diskussion med IvaniNivan är jag inne på att:
sänka diffhuset i bakkant med brickor 6 mm mellan fästet och diffhuset
Sänka fördelningslådan 8 mm medelst mellanlägg

En egen fundering som dykt upp är om man tjänar något på att sänka diffhuset genom att byta pinnskruvarna som håller diffhuset så man kan lägga distanser/brickor på 10 mm under de främre och 14 mm under den ensamma bakre pinnskruven.
Är det tekniskt genomförbart? :roll:
Någon som gjort det?
Vilka nackdelar med distanser under alla tre pinnskruvarna?
Brytningar som är "ohälsosamma"? :?

Men vilken skillnad på en äldre Niva (1.6) och en nyare (M) under huven. :oops:
Vilken åtkomlighet i motorrummet hos "den gamle". :o
Muttrarna som håller diffhuset han man se på "den gamle" medans man på en M knappt kan känna sig fram var de finns. :(
Forumsponsor
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av IvaniNivan »

Det var ju intressant att se den nya Nivan och hur höjningen påverkar kardanknutsvinklarna.

Standard så lutar motor o låda lite bakåt, fördelningslådan lutar mera framåt, främre diffen lutar mera framåt, bakaxeln är ganska rak.
Eftersom min inte är höjd och kommer inte heller bli det utan snarare sänkt 10-12 centimeter.
Så har jag bara några mindre justeringar att göra.

Fram visade jag på min bil hur jag vinklat lutningen på diffen bakåt genom att lägga ca5mm brickor under det bakre fästet och på så vis blev vinkeln mkt bättre men det behövs mer för att det ska bli bra,
så längre pinnskruv behövs eller ett modifierat/nytt bakre fäste.

Fördelningslådan har jag shimsat ner 8mm på båda sidorna, behövs nog ca 4mm till men skruvarna är för korta och behövs bytas ut till längre.
Alternativt bygga om vxllådsfästet så lådan kommer upp lite i bakkant och därigenom vinklar både motor och fördelningslådan bättre mot varandra.

Min bakaxelvinkel är okej men på en höjd Niva så pekar den mkt kraftigt uppåt och där förstår jag att det vibbrerar och låter.
På en höjd Niva behövs längre nedre stag eller kortade övre stag.
Men det bästa är nog att flytta fram det övre fästet i karossen 25-30 centimeter och bygga nya längre övre stag så övre och nedre stagen får samma längd.
Och flytta ner karossfästet för panhardstaget så det ligger horisontellt vid normalt körläge.

Som det skrivits om här tidigare så är grundläggande att drivande och driven axel har samma vinkel för att rotationshastigheten skall bli utjämnad mellan drivande och driven axel.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

Det är viktigt att mäta.
Ännu viktigare att minnas, och/eller notera vad man mätt upp.
Med mycken möda och stort besvär har jag tillverkat shims till fördelningslåda och hasplåtens bakre fäste.
10 mm tjocklek på shimsen.
Men pinnskruvarna, som fäster fördelningslådan, skjuter inte ut 10 mm utan 8 mm.
Som sagt, gäller att skriva upp eller lita på minnet.
Ingetdera funkade för mig. :oops:

B t w så väntar jag fortfarande på "klumpen". :(
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av rid54 »

Shims till F-lådan finns som "originaldel", 1 och 3 mm tjocka.

Det man bör ha i åtanke är att om man ändrar höjden på F-lådan så ändras även vinkeln, eftersom sidofästena i princip är "pivåer" och förbindelsen med huvudväxellådan är fast (mer eller mindre...). Vinkeländring kan ju iofs vara en bra grej, men värt att hålla i minnet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av IvaniNivan »

Jo, men man shimsar ju fördelningslådans fäste just för att justera vinkeln.
1 mm shimsbricka gör ingen större vinkeländring. 5-10mm behövs. mkt riktigt blir då fästskruvarna för korta och behövs bytas till längre.

Styrande vinkel, alltså den man justerar efter är vevaxel/växelådan.
Så man shimsar/justerar fördelningslådan, framdiffen och bakaxeln efter vevaxeln/växellådan.
Höjer man den bak tex så pekar balaxeln kanske 45grader uppåt om man inte justerar längden på fyrlinken, panhardsstaget bör också ses över vinkel och längd.

Ett enkelt sätt att mäta vinkeln på vev/vxllåda är att mäta på remskivan eftersom den är lätt åtkomlig och ligger på exakt 90grader från vevaxeln.
Framdiffen efter tråget.
Fördelningslådan på utgången mot kardanen bakåt.
På bakaxeln mot kardanen.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar