Räkan - resurrection

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av Markus Almroth »

Jag kan rekommendera någon form av förtältlösning istället eller i kombination med kupoltältet. Något som är självbärande, men ändå ansluter till bilen utan att regna emellan. På det viset kan du ha ngt slags köksinredningsbänkaktigt i skuffen på bilen, kanske utfällningsbart. Trevlig ståhöjd när man lagar käk och gott om plats. Men ändå så det lätt går att lämna om man behöver åka och handla med bilen.

Överhuvudtaget rekommenderar jag tält med ståhöjd och möjlighet till att ha sängar så man kommer upp från backen och kan lägga packning inunder dem. Biltema ha några sängar som faktiskt verkar vettiga.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Delar din uppfattning, Markus. Nån slags kök blir det i skuffen, i vettig arbetshöjd.

Idag kom mellanväggen på plats, Aluplåt mot lasturymmet och en filtliknande matta mot kupén

Bild

Bild

Känns bra att börja montera ihop lilla Räkan igen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Rev ner instrumentpanelen och värmepaketet i helgen. Det blev en tråd i "Mektips": http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=3549
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Bild
Äh, de där rattarna till instrumentbelysning och strålkastare var ju inte så komplicerade.. som på en gammal radio..

Bild
Lite spejsad ljud- och värmeisolering.

Bild
Svar på fråga om glaset till instrumentet - går att knäppa av.

Bild
Så, panelen på plats igen!

Passade på att känna på muttern till utgående.. jodå, lös. Får bli ett litet jobb med den sen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Har väl inte hänt så mycket på sistone, blev lite semester och annat som kom emellan.. i alla fall har jag hållt på att klödda med lacken, gjorde misstaget att blåsa på båtfernissa, som blev väldigt blank, om det inte vore för att det tydligen finns lite brunt pigment i den, som gjorde att bilen skiftade i diverse "latte-nyanser".. Så, slipa och på med ny Biltema-vit igen. Nu får det vara bra nog, bryr mig inte om klarlacken.. hrmm.

Bild

Sen har ju en hel låda med fina grejor att montera, men till att börja med blev det backspeglar och bakljus.

Bild

Bild

Har även beställt en ny hardyskiva, eftersom f-lådan skall ner så är det smart att byta.. Beställde även renoveringssats till bromsoken och några bromsslangar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Tog mig i kragen och släpade in mig under Räkan igår.. ambitionen var att spänna muttern till växellådan och att smörja kardanerna. Sen passade jag såklart även på att byta Hardy-skivan.

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Den lever!

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av maggan »

Looking good! BildBild
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Tack. Jag var tvungen att få ut eländet, gräsklipparen var inlåst innanför i garaget..

Den ska sänkas till normalhöjd snart..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Bild

Det går inte fort, men det går långsamt!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Gott med gräsmattemekande!

Bild

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av urban »

när du lb reggar. tjänar du på det på nått sätt? eller är det bara en konsekvens av att du tagit bort baksätet. måste byta framstolar i min gamla niva o funderar på att ur baksätet och bygga mellanvägg. ungarna flyttar snart hemifrån och då kommer jag bara att lägga ännu mer skit i baksätet som blir liggande.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Vet inte om det är någon större ekonomisk vinning, det är mest för att kunna campinginreda lite mer permanent.

Fick en ny start med posten idag. Den gamla tvekar lite ibland, så den ska renoveras, så småningom

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 621#p27621

Och så är höjningssatsen avplockad och Räkan ett par centimeter närmre havsnivån. Övre genomslagsgummi på högersidan låg och hoppade runt i fjädern, så det bortrostade fästet fick byggas upp på nytt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Lite jobb gjort idag.. bytt bromsrör och bromsslangen vid bakaxeln. Ett par var bytta sen tidigare, men nu är allt nytt. Lastkännaren är fastrostad i lagom mellanläge sedan många år och staget hänger bara på plats med en lös hylsa. Precis som jag vill ha det..

Dessutom kan man beskåda upphängningen av det hembyggda avgassystemet. Efter en del letande hittade jag några bra universalgummin ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... Id=9813592 ) på Biltema där man kan använda 10-12 mm rundjärn som krok. Sitter ett par till fram strax bakom katten. Rekommenderas.

Tråd om Biltema-avgas: http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=2567

Sorry för oskärpan..

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Låst