"Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Lägg upp en annons på saker du behöver till din Niva.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

"Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av niva-2121 »

Som rubriken.
Även tacksam för tips var man kan söka passande "framklump".
Forumsponsor
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av maggan »

Hittade bare en med 24 splines, vet int om utväxlingen stämmer?
http://ladapower.com/index.php?option=c ... gory_id=29
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av niva-2121 »

Tack för tipset.
Då kommer frågan hur jag vet att utväxlingen är den rätta/passande.
Jag vet ju inte vad Ludmilla har för utväxling vare sig fram eller bak..
Efter 2 haverier i "bakklumpen" har dels "vännerna i Eskilstuna" bytt slutväxel, dels en annan verkstad bytt slutväxel(tror jag).
Det enda jag med säkerhet vet är att "framklumpens" drivaxlar är 24 splines(26 mm mätt m skjutmått).

Blir väl till att räkna antalet hjulvarv mot kardan/pinjongvarv.

43 kardanvarv ska resultera i 11 hjulvarv = 1:3,91 i utväxling = samma som i annonsens slutväxel.
Eller hur?
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av niva-2121 »

Hej igen maggan.
Tipset du gav mig, gäller det hela klumpen eller bara kronhjul och pinjong?
Vikt 15,7 kg tyder på att det är fråga om hela "framklumpen", eller hur.
Alltså "bolt on" + drivaxlar & kardan.

Hur som helst så har jag nu, tillsammans med HSB, räknat till att 43 varv på kardan ger 11 hjulvarv = 1:3,91 i utväxling.
24 Teeth/splines stämmer med mina axlar/drivknutar.

349 dollar = 2.830:- låter misstänkt billigt.
Visserligen tillkommer frakten.
Tillkommer något mer?
Har aldrig handlat från LADA POWER.
Ser att dom "ligger nere" till 9 maj.

Om någon annan har något att berätta angående att handla från LADA POWER så kläm fram med det. :lol:

Tillkommer något mer, förutom olja?
Forumsponsor
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av sulfido »

Mikomara har samma klump.
http://www.ebay.de/itm/2123-2302010-Vor ... 2eca21df85
Kanske snabbare leverans?

sulfido
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av maggan »

hej.

Det skal vara komplett framdiff, bolt on. Har aldrig sett någon annan utväxling än denna till Niva med 24 splines, så det är möjligt att det bara är denna som er att få tag på.
Det stämmer det du skriver med förhållandet 43/11 varv, kardan/hjul, så utväxlingen skal vara riktig :)

Om Ladapower har jag inget negativt att säga, jag handlar nu det mesta jag skal ha där ifrån.
Har varit god service, var en leverans där det saknades en bromsljus kontakt. Hade en kort dialog på mail och delsen sendes meg utan extra kostnad med en gång.
Forumet har också 10% rabatt på hela sortimentet med vår egen rabattkod "lada-niva.se"

Det negativa är det som sulfido skriver att det kan vara lite längre leveranstid än från de tyska leverantörerna.

Hoppas du hittar en lösnign:)
Maggan
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av niva-2121 »

Hej igen och tack för svar maggan.

Komplett "klump" fram med utväxling 1:3,91 (43/11) + 24 splines kostar hos:

LADA POWER: 349 DOLLAR x kursen 8,11 = 2.830;39 SEK minus "forumrabatten"" 10% slutar på 2.547:35.

EBAY: 349,99 EUR x kursen 9,27 = 3.244,4 SEK.

Inväntar svar från en svensk leverantör. Hoppas han kan matcha LADA POWER´s pris.

Har aldrig handlat från LADA POWER eller EBAY och är därför lite osäker på hur man gör.
Skulle helst handla från "den svenske" eftersom det hitintills fungerat bra.

Någon tidspress har jag inte. Räcker med att Ludmilla är klar till "SOT:en" (2016!!!!!).

Men eftersom kroppen på olika sätt förhindrar att jag gör vissa tunga arbeten så måste jag anlita hjälp.
Dels ryggen och höger axel samt tilltagande reumatism i händer och handleder.
Tror inte åldern spelar in, jag är ju bara 77+.
Däremot begränsar det tilltagande midjemåttet rörligheten under pallad bil.
Vill någon mot skälig ersättning bistå mig på pallad bil är jag mycket tacksam.
Någon nämnde 5 timmar från uppallning till nerpallning.
Men då var det även fråga om byte slutväxel med injustering.
Jag har ett stort och ljust garage och förfogar över de verktyg som erfordras.
Biltema fjäderkompressorer kommer i alla fall inte jag åt med.
Vad jag inte klarar är att bända ner undre A-armen när drivaxeln ska ut ur navhålet.
Har gjort flera försök med blodsmak i munnen, tro mig. Har dessutom för få händer.
Antar att det är extra besvärligt eftersom jag har de 30 mm högre fjädrarna.

En följdfråga som nu infinner sig, ursäkta veligheten, är om jag ska passa på att byta till originalfjädrarna + gummipuckar?
Blir Ludmilla mjukare/flexiblare med det bytet?
Hon är ju nu stel som en norsk smuggelbil.

Vore även trevlig med sänkning av "klumpen".
Har läst någon stans om detta, men vet inte var?

Någon som känner för att göra en god gärning och samtidigt berika sin plånbok?

Men än har jag ingen "klump".

Tänker inte ödsla tid på en renovering.
Har indikatorklockor och magnetfäste.
Men tror inte det lönar sig att köpa alla delar löst.
Dessutom, vis av erfarenheteten, är alltid någon del restnoterad på obestämd tid.

För närvarande ingen hasplåt som hindrar åtkomlighet.
Kompressor med liten fin och urstark Scorpio underlättar vissa moment.

Många frågor. :oops:

ALLA får mycket gärna lämna råd och kommentarer.
Forumsponsor
C. Hansson
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 feb 2014 19:04
Ort: Linköping

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av C. Hansson »

Vad gäller att handla från Lada Power (Ukraina) och Mikomara (Tyskland). Jag har handlat delar till min Niva från båda dessa företag och det har gått smärtfritt varje gång. Inga ytterligare avgifter förutom frakten tillkommer, som jag har förstått det (från information hör på forumet) har Ukraina ett handelsavtal med EU och varor därifrån blir därför inte beskattade eller belagda med tull i Sverige. Man får räkna med att leveranstiden från Ukraina är relativt lång, runt 4 veckor. Dock noterade jag vid min senaste beställning från Lada Power att man kunde välja att varorna skulle skeppas från Belgien och leveranstiden blev då 2-3 veckor. Smidigt! När jag har köpt från Tyskland har varorna levererats snabbt, uppskattningsvis 1-2 veckor. Att priset är så billigt från den Ukrainske leverantören tror jag har att göra med närheten till tillverkaren samt den ukrainska valutans värde mot västvaluta. Mycket av delarna som säljs är original och levereras i originalförpackning. Vad det är för tillverkare av klumpen du har länkat vet jag inte, det verkar inte stå.

För att betala beställningen tycker jag att det är smidigast att använda Paypal, det känns tryggast för mig. Jag behöver då inte exponera kontonummer eller bankkortsnummer för någon handlare på nätet. Jag brukar göra en insättning på mitt Paypal-konto via bankgiro, det tar ett par bankdagar och sedan betala för varorna via Paypal.

Lyckas inte din svenska leverantör matcha priset från nätet tycker jag att du ska beställa via Lada Power eller Mikomara, man kan spara många kronor om man inte har något emot att vänta några veckor på leveransen.

Jag hoppas att du blev lite klokare av att handla från dessa företag, annars är det bara att fråga igen!
Roggan
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2011 15:29
Ort: Rödeby

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av Roggan »

Inga ytterligare avgifter förutom frakten tillkommer, som jag har förstått det (från information hör på forumet) har Ukraina ett handelsavtal med EU och varor därifrån blir därför inte beskattade eller belagda med tull i Sverige.
Beställde själv därifrån för ett tag sen men åkte på rätt mycket i tullavgift. Fick t.o.m betala tull på fraktkostnaden. Så, den informationen ska nog tas med en nypa salt :(
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
C. Hansson
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 feb 2014 19:04
Ort: Linköping

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av C. Hansson »

Det var tråkigt att du fick betala tull på varorna du beställde. Hur som helst ska man väl inte tvingas betala tullavgift på frakten? ! Jag kanske har haft tur med mina beställningar från Ukraina eftersom jag inte har fått betala några extra avgifter. Det var den här tråden jag refererade till angående att tullavgift inte skulle tas ut i och med handelsavtal mellan EU och Ukraina. http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=25& ... eaf#p25003
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: "Framklump" till Niva 2121M 2011= 24 splines.

Inlägg av IvaniNivan »

Min kompis Pelle beställer grejer från Ladapower (Ukraina) till sin Niva och han har inte behövt betala några tullavgifter alls, ibland ligger det karameller och smågodis i paketet med.
Själv beställer jag mest från Russian4by4 (tyskland), det är billigt och oftast rätt delar i kartongen, ibland har de plockat fel och tex toppackingen kan vara till en annan motor men det är bara att beställa igen.
Det lönar sig inte att skicka tillbaka när frakten är lika som varans pris och de erkänner aldrig att de skickat fel.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar