Adresser

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
mossmoss
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 dec 2008 20:24
Ort: Kungsör

Adresser

Inlägg av mossmoss »

Kul att många skriver i vart dom kommer i från.
Larsson
Inlägg: 1896
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Adresser

Inlägg av Larsson »

Instämmer.......
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Adresser

Inlägg av niva-2121 »

Men alla gör inte det. :|
Forumsponsor
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Adresser

Inlägg av wadsbo »

Går även att placera en liten plupp på Nivakartan :D
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=2&t=3132#p23901
/wadsbo
Niva-15
Mr_Anderson
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 mar 2016 13:12
Ort: Gnosjö

Re: Adresser

Inlägg av Mr_Anderson »

wadsbo skrev:Går även att placera en liten plupp på Nivakartan :D
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=2&t=3132#p23901
/wadsbo
Haha, Norrland vart inte så representerat. Jag bodde i Ume några år, ska jag kanske skriva det istället för att hjälpa upp norrlandsstatistiken kanske?
”En pessimist är en person som gör sina möjligheter till svårigheter och en optimist är en person som gör sina svårigheter till möjligheter.”
– Harry Truman
första niva
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2011 09:08
Ort: Stockholm

Re: Adresser

Inlägg av första niva »

Som mitt första inlägg här på forumet så märker jag upp en Niva till på kartan.... :shock:
Tackar alla för ett trevligt/ underhållande forum med mycket bra kunskap, har sparat mig flertalet med timmar :mrgreen:
Niva - 85
vw-Passat 99
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Adresser

Inlägg av niva-2121 »

Välkommen till Niva-träsket och Svenska Lada Niva forumet.
Här finns mer kunskap än du förhoppningsvis behöver.
Berätta gärna vad det är för Niva du införskaffat.
Nog inte bara jag som är nyfiken. :lol:
;)
Forumsponsor
första niva
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2011 09:08
Ort: Stockholm

Re: Adresser

Inlägg av första niva »

[/img]
niva-2121 skrev:Välkommen till Niva-träsket och Svenska Lada Niva forumet.
Här finns mer kunskap än du förhoppningsvis behöver.
Berätta gärna vad det är för Niva du införskaffat.
Nog inte bara jag som är nyfiken. :lol:
;)

Tack :D

Jag har en 2121 från 85 som jag köpte januari 2012 tror jag :roll: kallt o mycket snö var det iallafall.
Nivån köptes i sträng kyla och mycket snö långt ut i Norrtälje, föregående ägare hade haft ett stöld försök på den och lite för många bilar att ta hand om så han sålde den till mig.
pga stöld försöket så var ena rutan sönderslagen och bilen tjuvkopplad, vinterdäcken var värdelösa ( livsfarliga) och större än original modell. Jag passerade 90km på vägen hem i halkan vilket jag inte tänker göra om, så det blev en intressant hemresa.

Körde med den tjuvkopplad i ett par månader tills det var dags för besiktning då kopplade jag i hopp så att det gick att starta utan nyckel men med låsinsatsen och en skruvmejsel, tyvärr hade jag och besiktningen olika åsikter om hur mycket rost en niva får ha och även vad som är balk och vad som är kaross för att bli godkänd.
Så det blev tror jag 13 nedslag på rost mestadels vilket resulterade i att bilen inte åkte på 2 år eller mer medans jag fixade rosten..... typ alla balkar å lite små hål i golvet.Det tog lite extra tid eftersom jag inte har någonstans att svetsa och att jag var tvungen att lära mig å svetsa, så på slutet såg det riktigt ok ut.

Nu när jag har börjat köra den lite mer så har det gått sönder lite under gång, huvudbromscylinder, spruckenbromscylinder, värmekran,mm
Värmekranen började läcka för 1 år sedan men det var sommar så jag fyllde den rörliga delen med värmetåligt silikon och stängde kranen, vilket har fungerat bra men nu lagom till sommaren har jag lagat värmen :lol:
Det värsta var nog när jag tappade ena bromsklossen fram på motorvägen, att köra genom stockholm och tillbaks med endast handbroms (dålig handbroms) är jobbigt.

Jag har dragit om ström matningen från generatorn till batteri och förbättrat jordningen till generatorn, installerat en huvudkran för strömmen, rensat ut gammal eldragning, vilket är det som pågår fortfarande, den stora jakten på tjyvström....

Eftersom jag har haft lite tveksam laddning på generatorn kör jag fortfarande omkring med ett reservbatteri, fungerar bra som fotstöd för min dotter.

För tillfället sitter jag o svettas över att jag måste besiktiga inom några dagar, kan med stor säkerhet säga att vi inte blir godkända, dom missade några punkter förra gången och några som jag inte försåt hur det gick igenom, så jag ska ta mod till mig å köra dit å få domen :oops:

Men innan jag vågar åka dit så ska jag gå igenom bromsarna och se varför jag har svajig bromseffekt, tror inte dom blir nöjda om jag har det.

Med tanke på att bilen är från 85 så är tycker jag att det är mindre problem än jag räknat med när jag köpte den, har inte haft några direkta problem med mekanik osv, det är batteriet annars så startar den i alla väder...

Men trots det som varit och det som är på väg så är jag lika fast nu som jag var vid första provturen :lol:
Uppför mig som ett litet barn när det snöar eller finns lera i närheten... :D

Testar att infoga en vinter bild
https://dl.dropboxusercontent.com/u/658 ... .13.20.jpg
Niva - 85
vw-Passat 99
elektronikfreak
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2013 23:11
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Adresser

Inlägg av elektronikfreak »

Självklart skriver vi in bostadsort. :D
Skriv svar