Niva

Lägg upp en annons på saker du behöver till din Niva.
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Niva

Inlägg av Saftlasso »

Hej

Söker efter Niva i mitt närområde (Trollhättan) helst -95 och nyare. Önskar lite rost, men vem gör inte det. Kan godta något hål, men ingen rutten kaross. Har hört att nivor mellan -88 till någon gång på början av -90 talet hade problem med bränsle (förgasare/insprut). Men tipsa gärna om årsmodellers för och nackdelar.

Bilen skall fungera till fullo. PM mej om tips och vad ni begär. Om ni inte kan PM bilder/pris/skick så kan in MMS/sms:a noll7noll-3tre0579åtta

Kan tänka mej att åka en bit för att hämta, men då måste den vara körbar(bes) och till förmånligt pris.

Med vänlig hälsning
Lars
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva

Inlägg av niva-2121 »

Saftlasso skrev:Hej

Söker efter Niva i mitt närområde (Trollhättan) helst -95 och nyare. Önskar lite rost, men vem gör inte det. Kan godta något hål, men ingen rutten kaross. Har hört att nivor mellan -88 till någon gång på början av -90 talet hade problem med bränsle (förgasare/insprut). Men tipsa gärna om årsmodellers för och nackdelar.

Bilen skall fungera till fullo. PM mej om tips och vad ni begär. Om ni inte kan PM bilder/pris/skick så kan in MMS/sms:a noll7noll-3tre0579åtta

Kan tänka mej att åka en bit för att hämta, men då måste den vara körbar(bes) och till förmånligt pris.

Med vänlig hälsning
Lars
1985 5-växlad växellåda.
1988/-89 "skräckisförgasare" och katalysator med anledning av nya/lägre avgasemmisionsgränser.
1994 sista modellen med "skräckisförgasare" och liggande bakljus.
1995 electroniskt tändsystem, TBI = GM Monopoint/spjällhusinsprutning, annan knutkorsdimension, större baklucka & stående bakljus, Fischerrutorna utgår, 1700 cc ersätter 1600 cc-motorn, OBD ersätter ALDL som diagnosuttag.
2001 större blinkersarmaturer fram.
2005 hydraulisk servostyrnng.
2010 Niva M m bla hydrauliskt påverkad koppling.
2011 gasspjällsstyrning "by wire", växellådan förbättrad med avseende på 5:ans växel.
2012 ABS & CV-knutar i kardanaxlarna.

Min personliga uppfattning är att det finns 2 brytpunktsår.
1995 och 2005.

Detta är vad jag kommit fram till har hänt under Nivaevolutionen.
Uppgifterna bör tas med en nypa salt eftersom jag läst divergerande uppgifter på olika länders Nivaforum.

Finns stora felaktigheter så är jag tacksam om ni korrigerar mig.

B t w, önskar du liiiiiiite eller litttte rost? :? :lol:

;)
Forumsponsor
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Niva

Inlägg av AlterEgo »

niva-2121 skrev: 2005 hydraulisk servostyrnng.
2010 Niva M m bla hydrauliskt påverkad koppling.
2005 kom också Bosch Motronic-insprutning. Funkar väl lika bra som TBI även om där är fler sensorer och grejor som kan krångla.

Ingen av mina 2005:or har haft servostyrning, tror det var tillval. 2010 skulle det vara standard på svensksålda, men det kan säkert ha letat sig hit någon utan.

Hydraulisk koppling kom före 2010, satt på båda mina 2005:or.

Hur som helst, insprutare (1995->) är att föredra framför skräckis. Det går säkert att få en skräckis att funka bra, men då skall man gilla att meka med den.

1995 fanns även en dieselmotor som alternativ.

Det verkar som att det inte finns sä många i Sverige av årgångarna 1998-2003, kan kanske bero på avsaknad av importör dom åren. 2005 och framåt finns det med Nivamått relativt gott om (tror inte det finns så många som 1000 Nivor i Sverige)

Blocket är väl den vanligaste kanalen där man hittar begagnade Nivor, det ligger kanske 30 ute nu. Dom flesta är fabriknya.
Träsktroll wannabe
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva

Inlägg av niva-2121 »

Ett kanske för dig oväsentligt faktum, som jag lärt mig med 3 Sukkor, varav en -98 i elva år, är att med insprutning klarar du stora lutningar utan sopppatorsk i flottörhuset och därmed motorbortfall.
Undvik förgasarmotor till förmån för singlepoint eller, helst, multipoint i "spenaten". 8-)

Och du, visst går det att leka i skogen utan styrservo. Genomled närmare 10 år med en Sammy som hade 33" Super Swamper TSL Diagonal som vanligen kördes med 0,5 i däcken. Vicka biceps man hade på den tiden. :lol:

;)
Forumsponsor
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Niva

Inlägg av Josanivski »

niva-2121 skrev:
Saftlasso skrev:Hej

Söker efter Niva i mitt närområde (Trollhättan) helst -95 och nyare. Önskar lite rost, men vem gör inte det. Kan godta något hål, men ingen rutten kaross. Har hört att nivor mellan -88 till någon gång på början av -90 talet hade problem med bränsle (förgasare/insprut). Men tipsa gärna om årsmodellers för och nackdelar.

Bilen skall fungera till fullo. PM mej om tips och vad ni begär. Om ni inte kan PM bilder/pris/skick så kan in MMS/sms:a noll7noll-3tre0579åtta

Kan tänka mej att åka en bit för att hämta, men då måste den vara körbar(bes) och till förmånligt pris.

Med vänlig hälsning
Lars
2010 Niva M m bla hydrauliskt påverkad koppling.


B t w, önskar du liiiiiiite eller litttte rost? :? :lol:

;)
Hydraulisk koppling har väl det väl varit i Nivan sen den introducerades 1976-77?
Jag har iallafall aldrig sett något annat.
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva

Inlägg av niva-2121 »

Josanivski skrev: Hydraulisk koppling har väl det väl varit i Nivan sen den introducerades 1976-77?
Jag har iallafall aldrig sett något annat.
Tack för uppgiften. :D
Då ska jag justera min anteckningar i "Niva´s evolution".

:mrgreen:
Forumsponsor
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: Niva

Inlägg av Busta_Hymen »

1995 kom väl den franska styrsnäckan också, jag har iaf den på min 95'a. Den har ingen servo, men jag tycker den är förvånansvärt lättstyrd ändå :)
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva

Inlägg av ahlberg »

Busta_Hymen skrev:1995 kom väl den franska styrsnäckan också, jag har iaf den på min 95'a. Den har ingen servo, men jag tycker den är förvånansvärt lättstyrd ändå :)
Den verkar varit standard under något år då - men sen gick man tillbaka till ryss-snäckan igen, tyvärr.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Niva

Inlägg av Saftlasso »

UPP*

Jag missade nyss en -97:a i Tanumshede som såg fin ut. Jobb, familj kom i mellan och jag vill ju inte betala för något jag inte sett.
Helst Diesel.
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Niva

Inlägg av Saftlasso »

Agilan är nog såld strax

mvh
Saftlasso
Senast redigerad av Saftlasso den 30 mar 2016 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva

Inlägg av maggan »

her er en diesel til en rimelig peng om du kan tænka deg køra några mil :)

http://www.blocket.se/sodermanland/Lada ... m?ca=7&w=3
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Niva

Inlägg av Saftlasso »

Jag har sett den, men färgen och avståndet... Hade det varit en orginal Niva färg, så hade jag redan hört av mig och eventuellt varit på väg.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Niva

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Den färgen var iaf lysande grön...

Ville också ha en originalbil... tur jag hittade min... dock beige...



Kollade lite på nivans evolutionslista...

95 kom ALDL fram tills 2000 nångång då Bosch med OBD gjorde sitt inträde.

Ventilationsrutorna försvann väl i mitten på 2000 talet...

Hälsn Jan
Skriv svar