Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutarna?
Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutarna?
Har, på rekommendation av medlemmar på forumet, bytt båda = yttre och inre drivaxeldamaskerna på vänster sida.
Efter endast cirka 100 mil har nu båda spruckit.
Ser ut som torrsprickor.
Hur länge har era röda silcondamasker hållit?
Efter endast cirka 100 mil har nu båda spruckit.
Ser ut som torrsprickor.
Hur länge har era röda silcondamasker hållit?
Forumsponsor
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
Minst tre år, inga åldersymptom än.. tror dina är uttråkade - inte uttorkade
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
- Ort: Läggesta
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
Mina har väl suttit på min bil ca 1.5år och uppvisar inga synliga skador.
Har nog kört ca 800mil med dom.
Har nog kört ca 800mil med dom.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
Vad kan man göra för fel när man monterar dem?
Drager åt klamman på drivaxeln för hårt?
Ska damasken "glida" på drivaxeln?
Drager åt klamman på drivaxeln för hårt?
Ska damasken "glida" på drivaxeln?
Forumsponsor
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
Har aldrig använt slängklämman som sitter på drivaxeln - endast den stora runt knuten. Funkat bra hittills..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
I satserna följer ju både slangklämmor till "stor- och lilländan" + fett med till alla bilar jag vet/känner till.
Brukar alltid montera båda klammorna.
I mitt fall så är det just vid drivaxeln som Niva-damaskerna spruckit.
Menar du att de på Niva håller bättre om de får "flyta" på drivaxeln?
Men hur blir det med tätningen då?
Jag har bytt damasker på bl a GS och 2CV.
Min nuvarande 2CV, som jag ägt och kört i snart 20 år, har jag inte bytt drivaxeldamasker på.
Men jag har 4 (fyra) nya liggande(om någon skulle behöva ).
Har det mesta till 2CV .
(har ägt 49 Cittror )
Brukar alltid montera båda klammorna.
I mitt fall så är det just vid drivaxeln som Niva-damaskerna spruckit.
Menar du att de på Niva håller bättre om de får "flyta" på drivaxeln?
Men hur blir det med tätningen då?
Jag har bytt damasker på bl a GS och 2CV.
Min nuvarande 2CV, som jag ägt och kört i snart 20 år, har jag inte bytt drivaxeldamasker på.
Men jag har 4 (fyra) nya liggande(om någon skulle behöva ).
Har det mesta till 2CV .
(har ägt 49 Cittror )
Forumsponsor
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
Flytande tätning är i alla fall bättre än att damasken går helt sönder.. Utan slangklämma är damasken mer eftergivlig när grenar och annat kommer upp runt axeln. Det verkar förhindra att den slits sönder. Dessutom har de flesta damasker jag använt suttit lagom tajt, även utan klämma..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
Exakt samma ställe.
Tänker tillämpa Ahlbergs tips på nästa damask.
Inväntar bara en drivknut från Mathias, Umeå Offrod.
Frågan är om man ska använda den damask som, förhoppningsvis, följer med?
Eller montera ännu en röd Silicon damask?
Köpte ju 4 st från Danmark.
Tänker tillämpa Ahlbergs tips på nästa damask.
Inväntar bara en drivknut från Mathias, Umeå Offrod.
Frågan är om man ska använda den damask som, förhoppningsvis, följer med?
Eller montera ännu en röd Silicon damask?
Köpte ju 4 st från Danmark.
Forumsponsor
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
En tanke som slog mig nu!
Är det samma damasker till 24 och 26 mm knutarna(mätt över splines´en)?
D v s "trängs en 24 mm damask ut" onödigt mycket och spricker om den monteras på en 26 mm axel?
Någon som vet om det skiljer på damaskerna till 24 resp 26 mm axel?
Lite märkligt att jag på cirka 100 mil förbrukat 4 damasker.
Har ju ägt 49 Cittror, drygt 40 av dem "apgungor/beduinkurar/ankungar".
Visst har jag bytt drivaxeldamasker även på en del av dem.
Min nuvarande 2 CV, som är veteranbilsklassad, har jag ägt och kört i 19 år som andre ägare utan behov av byte drivaxeldamasker.
Kan det verkligen vara en sådan enorm kvalitetsskillnad på franska och ryska bilar.
Jag brukar håna Jeep Wrangler-ägarna för deras bilars primitiva konstruktion med enkla knutkors ute vid hjulen, ett utförande som 2CV lämnade 1965.
Men med Niva i åtanke så kanske Jeep´s ålderdomliga knutkors är att föredra?
Har ägt 3 Jeepar och kört i skogen med dem utan att något knutkors havererat.
En av dem höjd 4½" och med ARB tryckluftspärrar fram och bak.
Härutöver borde Jeep Wranglers primitiva fördelningslåda bidraga till ökad belastning på knutarna, vare sig man har spärrar eller ej.
Eller?
Är det samma damasker till 24 och 26 mm knutarna(mätt över splines´en)?
D v s "trängs en 24 mm damask ut" onödigt mycket och spricker om den monteras på en 26 mm axel?
Någon som vet om det skiljer på damaskerna till 24 resp 26 mm axel?
Lite märkligt att jag på cirka 100 mil förbrukat 4 damasker.
Har ju ägt 49 Cittror, drygt 40 av dem "apgungor/beduinkurar/ankungar".
Visst har jag bytt drivaxeldamasker även på en del av dem.
Min nuvarande 2 CV, som är veteranbilsklassad, har jag ägt och kört i 19 år som andre ägare utan behov av byte drivaxeldamasker.
Kan det verkligen vara en sådan enorm kvalitetsskillnad på franska och ryska bilar.
Jag brukar håna Jeep Wrangler-ägarna för deras bilars primitiva konstruktion med enkla knutkors ute vid hjulen, ett utförande som 2CV lämnade 1965.
Men med Niva i åtanke så kanske Jeep´s ålderdomliga knutkors är att föredra?
Har ägt 3 Jeepar och kört i skogen med dem utan att något knutkors havererat.
En av dem höjd 4½" och med ARB tryckluftspärrar fram och bak.
Härutöver borde Jeep Wranglers primitiva fördelningslåda bidraga till ökad belastning på knutarna, vare sig man har spärrar eller ej.
Eller?
Forumsponsor
Re: Livslängden på de röda silicondamasterna till drivknutar
Kanske ska nämna att jag också köpte 4 damasker och bytte samtliga samtidigt. En har som sagt pajat men resten står sig bra.
Kommer nog att byta den trasiga mot en röd igen och hoppas på att det var temporärt fabrikationsfel. Har lagat den med eltejp så länge.
Nån som vet vart man köper dessa rödingar nu för tiden? Eller är det bara att vänta på ladaworld ska vakna till liv?
Kommer nog att byta den trasiga mot en röd igen och hoppas på att det var temporärt fabrikationsfel. Har lagat den med eltejp så länge.
Nån som vet vart man köper dessa rödingar nu för tiden? Eller är det bara att vänta på ladaworld ska vakna till liv?