Biltema-olja

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Biltema-olja

Inlägg av Busta_Hymen »

Det har ju diskuterats huruvida Biltemas oljor är något att ha, men det har funnits få konkreta belägg för huruvida de faktiskt är bra eller dåliga.

Mitt inlägg i debatten:

Jag kör biltemaoljor i alla mina bilar och övriga maskiner. Jag har aldrig haft några som helst oljerelaterade problem med någon av dem. 2002 köpte jag en Volvo 850 som hade gått 20000 mil, jag servade den enligt föreskrifter var 1500 mil och använde enbart Biltema helsyntet. 2013 sålde jag den, den hade då gått 44000 mil. Inga som helst oljerelaterade problem (eller motorproblem öht), så jag vågar sätta min ära(?) i pant på att åtminstone den oljan (5W-50) är utmärkt. Nu kanske man inte ska använda just den viskositeten i Nivan, förvisso.

Jag tror att de flesta oljor idag är bra, och att det som avgör är att man byter med rimliga intervall. Minst två långtidstester har visat på det, mitt med billig olja i motorn och ahlbergs med billig olja i lådan.

/Marcus
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Biltema-olja

Inlägg av AlterEgo »

Oljorna idag är väldigt mycket bättre än förr. Framförallt är dom väldigt mycket bättre på att ta hand om kondensvatten och andra föroreningar.

Jag kör också med BIltema som "standardolja" i fordonen här hemma med något undantag. Jag tror det är bättre att köra med lite billigare olja och byta ofta än långa intervall. En modern folkamotor med longlifeservice lär inte se särskit trevlig ut inuti efter några år.

Oljor har ju specar dom skall möta, det kan vara klokt att kolla att det man häller i möter specarna. Märket spelar nog mindre roll.
Träsktroll wannabe
Mr_Anderson
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 mar 2016 13:12
Ort: Gnosjö

Re: Biltema-olja

Inlägg av Mr_Anderson »

Jag själv försöker undvika Biltemas olja, trots att jag egentligen vet att det inte är mycket sämre än någon annan olja. Ni har så rätt i det ni säger.

Men jag brukar köpa min olja när jag beställer andra reservdelar via Mister-Auto, och då brukar jag få ett ganska schysst pris på Castrol-Oljan jag själv föredrar. Antar dock att det mest är vidskepelse med vilken olja man köper. Far min tycker att jag är knäpp som köper märkesolja.
”En pessimist är en person som gör sina möjligheter till svårigheter och en optimist är en person som gör sina svårigheter till möjligheter.”
– Harry Truman
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Biltema-olja

Inlägg av rid54 »

Man ska inte underskatta värdet av att handla så att man själv mår bra. Det är ändå lämpligt att vara lite självkritisk och inse att man inte kan styra över andra, men det här forumet har en fantastisk stämning, så man slipper nog terrorkrig om oljemärken...

Minns en Morris MInor jag hade, den hade fått motorn renoverad precis innan jag köpte den och hade nån Quaker State single-grade ihälld. Den var grön (oljan) förvånansvärt länge, men blev till sist lite mörkare. Då gick jag in för olja från Nynäs (fanns en svensk tillverkare, med eget raffinaderi), främst för att jag fick rabatt där. Kändes bra, men jag kan ju inte säga att jag gjorde nån större undersökning eller djupare analys av deras olja i förhållande till andras. Men jag slarvade inte med att byta olja och den Morrisen verkade helt immun mot slitage utom vad gällde däcken.

Nu köper jag olja där jag tankar (Statoil, ligger bäst till georafiskt), tror inte nån av mina bilar behöver nån exotisk olja... Men man måste komma ihåg att byta den!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Biltema-olja

Inlägg av svedberg »

Jag köper olja vi en vän, Eurol heter det märket.
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
Skriv svar